Pelastettu vai ei?

Pelastettu vai ei?

ViestiKirjoittaja rita4 » 04.03.2025 16:40

Jari Iivanainen

Pelastettu vai ei?

Onko ihminen todella pelastunut vai onko hän edelleen pelastumaton? Kristillisessä toiminnassa mukana oleminen ei tarkoita, että ihminen on menossa taivaaseen.

Esipuhe

Lakipainotteinen käsitys, jossa painopiste on käskyjen täyttämisessä
Vanha harhaoppi
Jumala vanhurskauttaa jumalattoman
Lain ja evankeliumin välinen ero
Laki osoittaa synnin ja ihmisen puutteellisuuden
Oikea ja väärä synnintunto
Katolilaiset ja pelastus
Armopainotteinen käsitys ilman Jumalan pelkoa
Uskoa historiallisiin tosiasioihin vai luottamuksen laittamista Kristuksen persoonaan?
Usko ei jää yksin vaan teot seuraavat
Anteeksiantamus ilman parannuksen tekemistä?
Milloin ihmisen pitäisi olla huolissaan pelastuksestaan?
Luopujat
Epävarmuudessa olijat
Pelastuksesta osalliseksi

Esipuhe. Tässä kirjoituksessa käsitellään pelastusta ja erilaisia ryhmiä suhteessa tähän asiaan. Nykyaikana on mielestäni paljon sellaista uskonnollisuutta, joka näyttää kristilliseltä uskolta, mutta jossa ihmisiltä puuttuu iankaikkinen elämä ja suhde Jumalaan. Sitä on joskus erittäin vaikea erottaa todellisesta kristillisestä uskosta. Ihmiset itsekään eivät tunnu olevan selvillä siitä, mikä heidän tilansa on.

Ymmärrän niin, että tässä tilassa on myös monia pappeja ja piispoja. Ei kirkon työntekijänä toimiminen tai kirkkoon kuuluminen yksistään takaa, että ihminen on pelastunut. Ei myöskään se pelasta, että kirkon työntekijä uskoo Jeesuksen historiallisuuteen ja Raamatun tapahtumiin. Tällainen usko on myös riivaajilla. Sen sijaan pelastus voi tapahtua vain uudestisyntymisen kautta, mutta jos sitä ei ole tapahtunut menee pappi ja kirkon työntekijä kaikesta uskonnollisuudestaan huolimatta helvettiin. Jeesus varoitti siitä useaan kertaan.

Aiheeseen liittyy useita Raamatun jakeita. Ne osoittavat, että ihminen voi vaikuttaa Jeesuksen seuraajalta, mutta ei todellisuudessa ole sitä. Ehkä ihmiset ovat kokeneet vain pinnallisen kääntymyksen, joka ei ole muuttanut heidän sisimpäänsä. Ehkä heitä on hoputettu pelastukseen sisälle ilman, että he ovat ensin huomanneet olevansa kadotettuja ja syyllisiä. Jeesusta on ikään kuin äänestetty yhtenä monista vaihtoehdoista, mutta ihminen ei ole koskaan ollut koko olemuksellaan Jumalan lain ja pyhyyden valossa. Siksi kaikki on jäänyt keskeneräiseksi ja pinnalliseksi. Esim. Arthur W. Pink on todennut osuvasti, että ”On joitakin ihmisiä, jotka sanovat olevansa pelastettuja, ennen kuin heillä on ollut mitään tuntoa siitä, että ovat kadotettuja” (1)

Kuitenkin Jeesus voi pelastaa vain sellaisen ihmisen, joka on nähnyt oman mahdottomuutensa Jumalan edessä ja miten hän on kuin hukkuva ihminen, joka ei voi itse pelastaa itseään. Vasta kun ihminen on tässä tilassa, jossa hän näkee oman kadotuksenalaisen tilansa, tulee Jeesuksen sovitustyö hänelle tärkeäksi. Silloin Jeesus yksin voi pelastaa hänet, koska Hän tuli pelastamaan syntisiä, eli niitä, jotka tajuavat olevansa erossa Jumalasta ja menossa helvettiin:

- (Luuk 19:10) sillä Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä kadonnut on".

- (Joh 3:16) Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

Useat Raamatun jakeet Jeesuksen ja apostolien opetuksissa osoittavat siis sen, ettei kristillinen ulkokuori takaa sitä, että ihminen on todella pelastunut ja matkalla iankaikkiseen elämään. Nämä opetukset kannattaa ottaa vakavasti, ettei kukaan mene valmistautumattomana ja väärässä tilassa iankaikkisuuteen. Jumala ei tahdo, että kukaan hukkuu (1 Tim 2:4, 2 Piet 3:9), mutta siihen liittyy se, että me itse haluamme päästä oikeaan suhteeseen Jumalan kanssa.

• Kymmenen neitsyen vertaus (Matt 25:1-13) osoittaa, miten kaikki kymmenen neitsyttä tunnustivat Jeesuksen Herraksi, mutta vain viisi heistä oli valmistautunut Jeesuksen tuloon. Jeesuksen sanat tyhmille neitsyille ovat seuraavassa: 'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä' (Matt 25:12).

• Jeesuksen sanojen mukaan niitä on vähän, jotka pelastuvat. Eli kristillisiin kirkkoihin voi kuulua miljoonittain ihmisiä, mutta kuinka moni heistä on ulkopuolella pelastuksen? Ehkäpä useimmat. Seuraavissa Jeesuksen sanoissa on merkillepantavaa, että hän nimitti vääryyden tekijöiksi niitä, jotka jäivät pelastuksen ulkopuolelle:

- (Luuk 13:23-28) Ja joku kysyi häneltä: "Herra, onko niitä vähän, jotka pelastuvat? Niin hän sanoi heille:
24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.

25 Sen jälkeen kuin perheenisäntä on noussut ja sulkenut oven ja te rupeatte seisomaan ulkona ja kolkuttamaan ovea sanoen: 'Herra, avaa meille', vastaa hän ja sanoo teille: 'En minä tunne teitä enkä tiedä, mistä te olette'.
26 Silloin te rupeatte sanomaan: 'Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit'.
27 Mutta hän on lausuva: 'Minä sanon teille: en tiedä, mistä te olette. Menkää pois minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät.'
28 Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys, kun näette Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikkien profeettain olevan Jumalan valtakunnassa, mutta huomaatte itsenne heitetyiksi ulos.

• Jotkut voivat tehdä myös ihmeitä Jeesuksen nimessä, kuten parantaa sairaita ja ajaa ulos riivaajia. Tämä on todella merkillistä, mutta Jeesus itse puhui siitä, vaikka hän lähetyskäskyssä kehotti tekemään samoja asioita. Kuitenkin erona todellisiin opetuslapsiin ja esim. apostoleihin on se, että näiden ihmisten sisin ei ollut muuttunut. Siksi Jeesus nimittää heidät viimeisellä tuomiolla laittomuuden tekijöiksi:

- (Matt 7:21-23) Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Koko hyvä kirjoitus täältä
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Usko, tai älä. Maailmassamme tapahtuu, mieti?!