Uskon, että meillä kaikilla, tai ainakin useilla on niitä haavoja, ehkä katkeruuttakin, tai kuin kammoa kun aletaan puhua jostakin aiheesta, joka koskettaakin läheltä, syvältä ja riipaisee omien haavojen ja menneisyytensä takia. Minulla ainakin on ja kehtaan sen rehellisesti myöntääkin. On asioita, joista olen koittanut aina joskus kuin kertoa ihmisille, jotta he jotenkin edes voisivat käsittää, mitä kaikkea olenkaan joutunut läpi elämässäni käymään ja kestämään: ihan vauvasta tähän päivään saakka. Mutta hyvin, hyvin harva haluaa edes kuunnella, tai sitten he eivät vain osaa kuin suhtautua siihen mitenkään ja siksi mieluimmin vaihtavatkin puheenaihetta, tai ainakin tulevat hyvin vaivautuneeksi. Ymmärrän sen hyvin. Mutta uskon yhä siihen, että: puhumalla, tai sitten kirjoittamalla voi monikin ihminen kuin paremmin käsitellä vaikeitakin asioitaan ja saada niihin siten kuin etäisyyttä, selvyyttä, pois mielestään saamistakin, tms..
Minä itse tiedän, että: minua on riisuttu ja koeteltu, jotta Jeesus voisi tulla läheisemmäksi ja rakkaammaksi/tärkeämmäksikin ja se koulu on ollut ja tulee olemaankin kova tie. Ja näin varmastikin on monilla, ja jopa ihan kaikilla uskovilla ihmisillä, jos vielä maailmassakin elävillä. Ja sehän ei koskaan tunnu kivalta lihassamme, eikä mielenkään tasolla useinkaan, kun haavat alkaa aukeamaan ja sattuu.. Tai kun niitä haavojamme aletaan puhdistamaan ja parantamaan. Mutta se on välttämätöntä, että; kaikki kuin paljastetaan ja tuodaan valoon, jotta meidät saataisiin näkemään se totuus: Ettei meillä ole mitään ilman Jeesustamme ja emme selviä, osaa, jaksa ilman häntä. Vaan kaikki hyvä tulee Valkeuksien Isältä meille. Ja vain nöyrtymällä, suostumalla, kuolemalla lihamme tahdolle; sen voimme saada, kun suostumme Savenvalajan pöydälle hiottavaksi/ muuttumaan... Tai sitten meidät kuin nostetaan jopa sinne Savenvalajan hyllyllekin, kuin odottamaan sitä aikaa, hetkeä, kun Herramme jälleen ottaa meidät sieltä hyllyltä pois ja alkaa muovata meistä uutta astiaa Hänen tarkoitustaan varten. Mutta silloinkaan emme ole yksin, emmekä hylättyinä, vaikka joudummekin sinne ns hyllylleen odottamaan seuraava työvaihetta, vaan hän kyllä muistaa meidät ja johdattaa, auttaa meitä siinäkin vaiheessa, kunnes tulee aika lähteä kuin uuteen tehtävään, kun astiaa on jälleen muovattu; uuteen uskoon ja paranneltu, vahvistettukin, tms..
Monet eivät tahdo ymmärtää sitä, että; Herra saattaa nostaa jonkun pois palvelustehtävästäänkin jopa, jotta hän voisi hioa ja kasvattaa, opettaa siellä yksinäisyydessä sitä lastaan siihen; mikä on Hänen suunnitelmansa ja tahtonsa. Siellä saattaa olla sitä väärien asenteiden pois laittamista ja muuttamista, eli toisin sanoen; lihan tahdon kuolettamista, ristiinnaulitsemista, Jeesukseen katsomisen oppimista, kärsivällisyyden ja anteekisannon, sekä rakkaudenkin näkemistä, oppimista, ja sitä, mikä On Isän Jumalammekin tahto; minua, sinua, meitä kaikkia kohtaan ja mikä on vain omaa tahtoamme ja ajatteluamme, ei Herramme tahdon mukaista, niin sen on väistyttävä, kuoltava, tms... Siellä voi olla myöskin totuuden ja vääryyden paremmin näkemistä, sekä sen erottamiskyvyn kehittymistä, että: Mikä on valheoppia/valheen opettaja ja mikä on Herrammekin tahdon ja Sanan mukaista opetusta ja toimintaa, ym.. tosi paljon sielloin siellä yksinäisyydessä kuitenkin tapahtuu koko ajan ja uskova joko muuttuu, nöyrtyy, suostuu paremmin Herramme käyttöön, jos hän ei katkeroidu, tai jää anteeksiantamattomuuteen..joka sitten ei kyllä kasvata ketään uskossaan, päinvastoin.
On niin helppoa arvostella, syyttää, syyllistää, moittia, tuomitakin toinen uskova sen mukaan: mikä on jonkun uskovan ihmisen oma ajatus, ymmärrys; uskossa elämisestä ja siinä mikä on hänen mielestään: Herramme tahtokin uskovia, omiaan kohtaan. Mutta kuinka vaikeaa on niin monille tajuta, että: Jumala voikin ottaa kuin pois muiden seurasta saadakseen opettaa uskovaa, siellä poissa juhlakansan humussa ollen, siis srk yhteydessä käyden..Kun uskova jää aivan yksin ja kukaan ei käy, kysy perään, välitä, vaan käännetäänkin selkä, hylätään ja juostaan jopa pakoon ja vältellään, halveksutaan, ym..?! Hyvin monille näyttää olevan kuin syntiä jäädä pois srk elämästä, ja kuitenkin se onkin voinut olla Herramme päätös ja tahto, saadakseen siellä rauhassa opettaa omaansa; Kuka on numero 1 ja keneen meidän tulee vain uskoa ja katsoa, luottaa, turvata. Eli; Jeesuksen Kristukseen, ei itseemme, ei toisiin ihmisiin, parhaimpiinkaan, Ei! Vaan vain yksin katse Golgatalle ja Jeesukseen! Niin ettei jäljelle jää kuin vain yksin Jeesus Kristus, joka saa täyttää meidän sydämemme ja mielemme Hengellään ja johdattaa tahtonsa mukaan meitä..Niin kuin Hän tahtoo, eikä niin kuin me itse tahdomme, tai jotkut muut määräävät, ehei.
On helppoa elää uskoaan todeksi kun on uskovia ystäviä: livenä. Mutta jos niitä ei olisikaan, niin mitenkäs silloin ajan tullen kävisi? Alkaisiko usko heiketä, rapistua ja maailma tullakin jälleen rakkaammaksi, tai katkeroitua, tms? Sitä voisi olla jokaisen sormella osoittajan hyvä miettiä henk koht, että: Miten itse sen kaiken kokisi ja kestäisi, ja pysyisikö siltä uskossaan lujana ja yhä vain lähempänä Herraansa eläen, jossa risti ja ristin sanoma tuleekin yhä vain rakkaammaksi ja tärkeämmäksi, sekä Hänen tahtoansa kysyen ja siinä pysyenkin.?
Ja palaan tuohon alkuun, sillä: Jumalahan on tiennyt ja tuntenut meidät jokaisen jo ennen kuin edes synnyimmekään tähän maailmaan. Vai mitä? Ja hän on siis tiennyt millaiseen perheeseen synnymme, sekä millaista on elää siinä perheessä ja varttua aikuiseksi siinä. Olemmeko toivottuja, vaiko emmekö ole. Saammeko rakkautta ja hyväksyntää, vai emmekö saa, jne? Mitä on nuoruudessamme, aikuisuudessamme ja miten silloin elämme, kenen kanssa ja millaista elämää on esim avioliitossamme, tms.. Aivan Kaiken hän on jo tiennyt ja tietää.
Ja miksihän onkin niin, että; Ne, joilla on ollut vaikea lapsuus, ei ole saanut rakkautta, hyväksyntää, ei ole päässyt äidin, isän syliin koskaan, tai on vaikeaa koulussa, avioliitossaan, tms.. Niin juuri heitä Jumala tahtoo sitten ajallaan käyttää työssään. Ja heitä hän kuin saattaa jopa kasvattaa siellä yksinäisyydessäkin. Koska hän tietää, että: Sellaiset, kuin paremmin kestävät jopa sen; Hylkäämisen ja yksinkin jäämisen tuoman surun ja murheen, tuskan ja oppivat siten huutamaan avukseen Vapahtajaansa, sekä oppia myöskin luottamaan ja turvautumaan vain Yksin häneen, Jeesuksemme; jolla riittää rakkautta, ymmärrystä lohdutusta, anteeksiantoakin ym.. Ja näin saa kuin kasvaa ja vahvistua uskossaan ja olla Herransa käytössä, kun sen aika on.
Ap. t. 2:
25 Sillä Daavid sanoo hänestä: 'Minä näen alati edessäni Herran, sillä hän on minun oikealla puolellani, etten horjahtaisi.
26 Sentähden minun sydämeni iloitsee ja kieleni riemuitsee, ja myös minun ruumiini on lepäävä toivossa;
27 sillä sinä et hylkää minun sieluani tuonelaan etkä salli Pyhäsi nähdä katoavaisuutta.
28 Sinä teet minulle tiettäviksi elämän tiet, sinä täytät minut ilolla kasvojesi edessä.'
2. Kor. 1:
3 Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala,
4 joka lohduttaa meitä kaikessa ahdistuksessamme, että me sillä lohdutuksella, jolla Jumala meitä itseämme lohduttaa, voisimme lohduttaa niitä, jotka kaikkinaisessa ahdistuksessa ovat.
5 Sillä samoin kuin Kristuksen kärsimykset runsaina tulevat meidän osaksemme, samoin tulee meidän osaksemme myöskin lohdutus runsaana Kristuksen kautta.
6 Mutta jos olemme ahdistuksessa, niin tapahtuu se teille lohdutukseksi ja pelastukseksi; jos taas saamme lohdutusta, niin tapahtuu sekin teille lohdutukseksi, ja se vaikuttaa, että te kestätte samat kärsimykset, joita mekin kärsimme; ja toivomme teistä on vahva,
7 koska me tiedämme, että samoin kuin olette osalliset kärsimyksistä, samoin olette osalliset myöskin lohdutuksesta.