Tapani Loppi
"Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa." (Jes. 44:6)
On äärimmäisen tärkeää selvittää itselleen kaikissa kriiseissä Jumalan ylivalta, kaikissa peloissamme ja uhkakuvissamme! Saatana ja hänen joukkonsa vihaamalla vihaa tunnustavaa kristittyä keksien, kuinka saisi hänet epäuskoon ja luopumaan Herrasta ja hänen Sanastaan.
"Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta." (Joh.1:14)
Riipu Sanassa
Me saamme aina muistaa ja todeta tämän Kristuksessa olevan armon ja totuuden. Saatana esittää meille aina lain vaatimuksen ja tuomion, sekä hyljätyksi tulemisen pelonsekaisen kauhun. Jumala on kuitenkin uskollinen (1 Kor. 1:9), ja hän on alkanut meissä hyvän työnsä (Fil. 1:6).
Kriisissämme meidän tulee riippua Sanassa kiinni. Älä ole kiinni yhdessäkään uhkaavassa pelossa, ilmestyksessä tai hengen maailman kokemuksessa, sillä vihollisemme tietää heikot kohtamme ja pyrkii repimään maahan meidän suojamuurimme.
Suojamuuri
Tämä suojamuuri on Kristuksen viaton veri sekä hänen Golgatan uhrinsa syntiemme, jumalattomiren tekojemme tähden.
"Mutta hän on haavoitettu meidän rikkomustemme tähden, runneltu meidän pahain tekojemme tähden. Rangaistus oli hänen päällänsä, että meillä rauha olis, ja hänen haavainsa kautta me olemme paratut." (Jes. 53:5)
Jeesus sanoo: "Minä parannan teidän luopumuksenne, omasta halustani minä teitä rakastan." (Hoos. 14:4,5)
Vaikka tämä sana on lausuttu Israelin kansalle, se koskee myös meitä Kristuksen omia.
Anteeksiantamus Jeesuksessa
Vaikeinta syntinsä tiedostavalle on uskoa armon ja anteeksiantamuksen Sana, sillä ihmistä painaa raskaasti hänen rikkomuksensa. Tässä kohden alkaakin väkevä ja joskus kauankin kestävä vääntö ja kamppailu sielussa.
Silloin tärkeämmäksi asiaksi nousee usko; "Ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä". (Joh. 3:16)
Jae 17 lisää vielä, ettei Ihmisen Poika tullut maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten että maailma hänen kauttansa pelastuisi.
Elämä on suuri maraton
"Pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa, silmät luotuina uskon alkajaan ja täyttäjään, Jeesukseen, joka hänelle tarjona olevan ilon sijasta kärsi ristin, häpeästä välittämättä, ja istui Jumalan valtaistuimen oikealle puolelle."(Hebr. 12:1-2)
Eräässä laulussa kehotetaan: "Käänny Jeesuksen puoleen.." Meidän tulee jatkuvasti kääntyä Kristuksen ja hänen Sanansa puoleen. Tulee tutkia sitä päivät ja yöt (eli päivittäin) kuten Raamattu sanoo. Niin voimme tehdä aina silloin, kun askeleemme alkavat herpaantua ja toivomme hiipua, sekä myös hyvinä aikoina.
Huuda Herraa avuksesi!
"Sillä näin sanoo Herra, Herra, Israelin Pyhä: Kääntymällä ja pysymällä hiljaa te pelastutte, rauhallisuus ja luottamus on teidän väkevyytenne." (Jes. 30:15)
"Sillä sinä, Herra, olet hyvä ja anteeksiantavainen, suuri armossa kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat. Ota, Herra, korviisi minun rukoukseni, tarkkaa minun anomiseni ääntä. Hätäni päivänä minä sinua avukseni huudan, sillä sinä vastaat minulle." (Ps. 86:5-7)
"Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua." (Ps. 50:15)
Täydellinen luottamus ja rakkaus karkottaa pelon.