Jeesus-musiikkia laulanut Pekka esittelee kohukappaleet: Täl

Jeesus-musiikkia laulanut Pekka esittelee kohukappaleet: Täl

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.11.2024 16:37

Kotimaa
Jeesus-musiikkia laulanut Pekka esittelee kohukappaleet: Tällaiset ovat sanat
Gospelmuusikko Pekka Simojoki kertoo saaneensa Hämeenlinnan konsertin jälkeen erikoisen puhelinsoiton.
Kuva
Gospelmuusikko Pekka Simojoki. Tanja-lotta Hakala
Riika Tauriainen
Oula Airiola
maanantai 11.11.2024 klo 18:50

Lokakuussa Hämeenlinnan kaupunki määrättiin maksamaan 1 500 euroa hyvitystä uskonnottomalle lapselle, joka oli keväällä 2023 joutunut kuuntelemaan hengellistä musiikkia koulupäivänsä aikana.

Tapahtumahetkellä 8-vuotiaan lapsen huoltaja kanteli asiasta yhdenvertaisuusvaltuutetulle, ja lopulta yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta katsoi lapsen tulleen syrjityksi.

Tilaisuudessa esiintynyt pitkän linjan gospelmuusikko Pekka Simojoki kertoo Iltalehdelle, että hän sai erikoisen puhelinsoiton pari päivää konsertin jälkeen.

Simojoen mukaan soittaja oli ystävälliseltä vaikuttanut nainen, joka kertoi lapsensa olleen konsertissa ja pitäneen siitä kovasti. Nainen pyysi saada tietää, mitä lauluja Simojoki oli esittänyt, jotta hän voisi laulaa niitä lapsensa kanssa vielä kotona.

Simojoki epäilee, että soittaja oli valituksen tehnyt lapsen huoltaja.

– Vähän ihmetytti, olisimmehan me voineet muutenkin keskustella. Mutta hänen piti valehdella minulle, että ”kovasti haluaisimme kotonakin laulaa”, Simojoki sanoo.

Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnan tapausselosteen mukaan huoltaja oli kertonut lapsensa olleen ”selvästi hämmentynyt ahdistavasta sisällöstä”. Konsertissa esitettyjen laulujen aiheena oli muun muassa ristiinnaulitseminen, kuolema ja syntien sovitus kristinuskon kautta.

Simojoki haluaa vielä korostaa, että laulut olivat lähes kaikki vauhdikkaita lauluja, joihin liittyi iloisia leikkejä.

– Vaikea uskoa, että niistä voisi kukaan ahdistua, Simojoki miettii.

Simojoki kertoo, että hän esitti konsertissa kappaleet Pääsiäinen jatkua saa, Tahdon muistaa pitkäperjantain, Milloinkaan en käänny pois, Karanteenilaulu ja Toimivat kädet.

Kappaleiden sanat ovat alla.

Pääsiäinen jatkua saa
Pääsiäinen jatkua saa
Sanoitus: Anna-Mari Kaskinen

Täältä kun lähdemme kulkemaan,

pääsiäinen jatkua saa

Toiveikkaasti astumme tulevaan,

pääsiäinen jatkua saa

Hän kanssamme käy tuleville teille,

kanssamme käy, ilon antaa meille

Jeesus nousi ylös haudastaan *

Vaikka moni vaikeus odottaa,

pääsiäinen jatkua saa

Hän kanssamme käy tuleville teille,

kanssamme käy, ilon antaa meille

Jeesus nousi ylös haudastaan *

Jeesus antoi meille tehtävän,

pääsiäinen jatkua saa

Levittäkää viestiä elämän,

pääsiäinen jatkua saa

Hän kanssamme käy tuleville teille

kanssamme käy, ilon antaa meille.

Jeesus nousi ylös haudastaan. *

*Sanoituksista on korostettu ne osat, jotka voisivat viitata lapsen huoltajan kertomaan lasta ahdistaneeseen sisältöön.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Jeesus-musiikkia laulanut Pekka esittelee kohukappaleet:

ViestiKirjoittaja rita4 » 20.11.2024 13:13

Laitampa tähän linkin, joka on Hämeen Sanomissa luettavissa, kun siellä on pohdittu tuota isoa maksua sille uskonnottomalle lapselle, eli hänen äidilleen, oikeasti sanottuna.

Hämeen Sanomat kirjoitti:Tiukka äänestys Hämeenlinnan lautakunnassa: Hengellistä musiikkia kuuntelemaan joutuneelle lapselle ei maksetakaan hyvitystä.
Hämeen Sanomat

Hämeen Sanomat kirjoitti:Hämeenlinnan sivistys- ja hyvinvointilautakunta kumosi kaupungin viranhaltijan rahapäätöksen, mutta tämäkään päätös ei välttämättä ole lopullinen.

---------------------
Elämme aikaa, jolloin kaikenlainen hengellisyys on nousemassa kielteiseksi, ja tällasia minusta täysin järjettömiä asioita tulee esiin, joissa nyt tämä vanhempi käytti minusta tosi tyhmästi omaa lastaan hänen omien kielteisten tuntemustensa tulkkina. Koska en jaksa millään uskoa, että pieni lapsi vielä ymmärtäisi, miksi jotain hengellistä laulua, lauluja ei voisi laulaa, soittaa. Rukoilen sen äidin puolesta, ettei tarvitsi olla noin negatiivinen ja kielteinen Jumalaansa kohtaan.

Eniten minua surettaa se, kuinka paljon Jumala kärsii näiden kielteisten vanhempien ehdottomuudesta, koska uskon, että Hän tahtoisi sulkea kaikki maailman lapset turvalliseen Isän syliinsä turvaaan ja lämpöön. Ja että nuo pikkuiset saisivat oppia tuntemaan Rakastavan, Isän Jumalan, sekä; Poikansa Jeesuksen Kristuksen, ja saisivat isonakin tulla ja olla Herran omina tässä kylmässä maailmasssa, jossa ei paljoa enää lämpöä, iloa, rakkauttakaan löydy.

Ja tuollaiset vain lisäävät muillekin halun tienata, kun nyt on hyvä esimerkki miten helposti sitä rahaa kuitenkin tollasiin työnnetään..Minun uskovana on sitä erittäin vaikeaa käsittää. :think: :???:

Tämä Raamatunpaikka vielä todistukseksi, miten Herra haluaa olla lasten Ystävä! :thumbup: :D

Matt. 19:
13 Silloin tuotiin hänen tykönsä lapsia, että hän panisi kätensä heidän päälleen ja rukoilisi; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.
14 Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta".
15 Ja hän pani kätensä heidän päälleen ja lähti sieltä pois.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Mietintää, Ehdotuksia, Kysymyksiä, ..