Paras tapa odottaa herätystä

Paras tapa odottaa herätystä

ViestiKirjoittaja rita4 » 31.08.2024 20:18

16.08.2024 08:39
Kuva
Manuel Rautalahti
Kirjoittaja on Suomen Viikkolehden päätoimittaja.
-----------------------------
Sanaa herätys ei tässä muodossa löydy Raamatusta. Mutta herätyksen kuvauksia löytyy useita. Esimerkiksi kaupungit Niinive, Jerusalem, Samaria ja Korintti kokivat voimakkaan hengellisen heräämisen. Jumalan antaman herätyksen seurauksena suuret joukot tulivat uskoon lyhyen ajanjakson aikana.

Raamattua lukiessa saatamme joskus hairahtua ajattelemaan Paavalin ja kumppaneiden elämän olleen yhtä ihmettä. Kuitenkin suurin osa heidän elämästään, niin kuin meidänkin elämämme päivistä, oli kuuluisaa normaalia arkea.

Esimerkiksi Paavali ei tiettävästi koskaan saanut pitää sellaista puhetta kuin Pietari, jonka puheen seurauksena 3000 ihmistä tuli uskoon yhdessä kokouksessa. Paavalin arki oli pikemminkin sitä, että hän johti yhden ihmisen kerrallaan Jumalan yhteyteen.

Ehkäpä aiheen äärellä näkökulma, jonka Jumala haluaa piirtää syvästi sydämiimme, on: Jumala on koko ajan liikkeellä. Jumala on liikkeellä silloin, kun on erityinen hengellisen heräämisen aika, mutta hän on liikkeellä myös silloin, kun ihmissilmään ei näy vielä mitään.

Jumala ei ole passiivinen, vaan hän on aktiivinen koko ajan herätellessään ja puhutellessaan ihmisiä ympärillämme tavalla ja toisella. Pietari avaakin huikean ikkunan Jumalan sydämeen: ”Hän ei näet tahdo, että kukaan joutuu kadotukseen vaan että kaikki kääntyisivät.” (2. Piet. 3:9.) Tässä merkityksessä me voimme sanoa elävämme koko ajan herätyksen keskellä.

Maanviljelijöiden sadonkorjuun aika on kohta käsillä, meillä Jeesuksen seuraajilla se on koko ajan. Jumala ei antanut tätä tehtävää enkeleille tai tekoälylle vaan lihaa ja verta oleville vajavaisille ihmisille. Hän tarvitsee välikappaleita — hän tarvitsee sinua.

Jos meidän annettaisiin hetki nähdä, niin kuin Jumala näkee, hämmästyisimme, kuinka moni ihminen ympärillämme on kiinnostunut hengellisistä asioista. Moni vain odottaa ihmistä, jonka kanssa voisi luottamuksellisesti keskustella elämän tärkeimmistä asioista.

Uutinen ei ole se, että me tarvitsemme Jumalaa, vaan se, että Jumala tarvitsee meitä. Edesmenneen vapaakirkollisen vaikuttajan Tuomas Jäntin sanoin: paras tapa odottaa herätystä on voittaa ihmisiä nyt Jumalan yhteyteen.

Kuluneen vuoden aikana uskonasiat ovat olleet enemmän esillä valtamedioissa kuin aikoihin. Viimeisimpänä tamperelainen nuori mies Antti Sainio, 19, kohahdutti mediaa nappaamalla häpeilemättä käteensä Raamatun heti aidottuaan 400 metrillä Suomen mestariksi. Nyt on aika olla rohkeasti uskossa ja todistaa Jeesuksesta omalla vaikutusalallaan.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Paras tapa odottaa herätystä

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.09.2024 16:11

Manuel Rautalahti kirjoitti:Ehkäpä aiheen äärellä näkökulma, jonka Jumala haluaa piirtää syvästi sydämiimme, on: Jumala on koko ajan liikkeellä. Jumala on liikkeellä silloin, kun on erityinen hengellisen heräämisen aika, mutta hän on liikkeellä myös silloin, kun ihmissilmään ei näy vielä mitään.

Jumala ei ole passiivinen, vaan hän on aktiivinen koko ajan herätellessään ja puhutellessaan ihmisiä ympärillämme tavalla ja toisella. Pietari avaakin huikean ikkunan Jumalan sydämeen: ”Hän ei näet tahdo, että kukaan joutuu kadotukseen vaan että kaikki kääntyisivät.” (2. Piet. 3:9.) Tässä merkityksessä me voimme sanoa elävämme koko ajan herätyksen keskellä.

Jäin oikein miettiin noita veljemme sanoja, koska, niin kovin helposti me itse kukin ajattelemme; "Ettei mitään herätystä ole, eikä edes näytä tulevankaan" Meillä itse kullakin on omanlaisensa näkemys siitä, mitä ja millainen herätys on. Eikös näin? :wink: Odotamme suurta, näkyvää herätystä, jossa tulee laumoittain, tai ainakin kymmenittäin ihmisiä uskoon. Ei siis mitään pientä.. :roll:

Ja onhan näitä ollutkin, joista olemme saaneet kuulla, sekä lukea, ehkä joku on ollut ihan paikan päälläkin. Puhun viimeisen 10v aikana tapahtuneista, joissa on näyttä'nyt tulleen milloin mikin herätys, mutta.. hupsista vain.. Se ei ollutkaan Jumalan lähettämä, vaan ihan muuta. :think:

Oikeastaan minua on surettanut tuo tarve saada herätys aikaan tai nähdä se. Miksi suren sellaista? Koska se lähtee minun mielestäni aina tarpeesta saada olla paras seurakunta, jossa tapahtuu. Ja kuitenkaan seurakuntien peruspilarit eivät ole kunnossa. Tulee mieleeni kuulemani saarnaaja, joka oli sanonut kesken puhensa näin; "Jos nyt Jeesus tulisi, niin puolet teistä jäisi tänne!" Ja pelkään pahoin, että se on nyky seurakuntien tila. Siellä kyllä harrastellaan ja ehkä jopa käydään isossa kirjassa opiskelemassakin, jotta ois hyvä puhuja, evankelista, tms..

Mutta onko sittenkään koulutus se, jolla saadaan seurakunnat elämään Raamatun mukaan, tai johtajia, joilla ois sana Herralta, tms? Minä en ole kouluja vastaan, mutta kun on suuria eroja kouluissakin ja varsinkin, jos ei osata muuten elää, puhua, toimia uskovana, ettei ensin kävisi niiden opettamana, jotka ei enää tunnu tarvitsevan ohjausta tai sanaa Jumalaltamme. Kun ihminen sydämestään syntyy uudesti ylhäältä ja saa lahjaksi, sekä oppaaksi Pyhän Hengen, joka ohjaa sekä neuvoo kyllä uskovaa elämään ja toimimaankin oikein. Niin rakkaat; Eikö se riitä? Nähtävästi ei, vaan haetaan opettajia, joilla ei välttämättä olekaan sanaa Herralta, vaan oppilaitoksen ohjeistuksen mukaan opettaa ja siksi sieltä määrätään pastori oppilaat jonnekin, ja mikä ikävintä, niin Ei kysytä asiaa enää Herralta. Oliko pastori tms lähellä Herraa elävä, jonka opas on Raamattu, vaiko oppilaitoksen rehtorin lausunto kelpaamisesta vaativaan työhön jonnekin srk? :???:

Noh se siitä, mutta minä arvelen, että herätys tulee kyllä ja sitä on jo kaikkialla maassamme, me ei vain nähdä sitä, koska meistä on tullut sokeita sokeiden taluttajia, jotka eivät tarvitse Herraa, eikä tarvitse elää parannuksessakaan.Kehutaan vain toisia, nostetaan kuin ylemmäksi toisia, vaikka kuitenkaan kukaan ei ole toistaan parempi, eikä pyhempikään Jumalan edessä, vaan me kaikki kurjat ja heikot, kuin nuo jotka lulevat itsessään jotakin olevansa, parempia, pyhempiä, ossavampia, tms, niin rakkaat; Ei he ole toistaan parempia, eikä pyhempiäkään, ei viisampia, eikä he pääse taivaaseen kuvitellen,että; me muut jäädään tänne, kun ei oltu heidän silmissään mitään. Mutta, mutta.. Taitaakin se kuule olla Jumalamme silmissä ihan toisin kuin mitä he luulevat itsestään, tai meistä, sillä Jumala vihaa ylpeyttä, mutta nöyrille Hän antaa armon ja ikuisen elämän luonaan. Kannattaa siis pysyä nöyrällä sekä aralla tunnolla Herran ja ihmistenkin edessä. :thumbup:

Me emme kukaan tiedä, tai pysty edes näkemään, että; Kuka on juuri nyt Jumalan puhuttelussa ja kuinka Isä vetää heitä omikseen, pelastukseen. Uskon näin, että, kun tänään kävimme laulamassa veljien ja siskojen kanssa torilla, niin vaikka näyttikin, ettei ketään kiinnosta evankeliumi, niin kuinkahan monen kuulijan sydämessä kolahti, särähti kaipaus tulla takaisin lapsen uskoon ja pelastua ja Isä sai puhua itsestään sekä Pojastaan heille, sekä muutoksen tärkeydestä. :D

Ei ne tuu kirkkoihin, meidän on mentävä heidän luokseen ja vasta silloin Jumalan Sana saa ja voi heitä todella koskettaa, herättää synnin tuntoon, sekä uudestisynnyttää Elävään uskoon kuulijoitamme. Amen! Kirkot kuolevat ja kuihtuvat, mutta Elävä Jumalan Sana voi vain yksin synnyttää herätyksen aallon! Jumala rakastaa sinua ja meitä kaikkia. Nosta pääsi, et ole huono uskova, vaan, kun katsot rohkeasti jälleen vain yksin Jeesukseen, ei toisiin ihmisiin ja heidän mielipiteisiinsä, tai olosuhteisiinkaan, niin silloin vasta sinulla alkaa uusi elämä, Jeesuksen kanssa sekä muiden aralla tunnolla Jumalan edessä eläen. Se on sitä, joka kannattelee sekä kannattaa, joka vie sinut yli virran taivaan kotiin asti. Älä jää matkalle! :wink:

Laitan vielä lopuksi tämän Raamatunpaikan ja toivotan samalla sinulle ystäväni Siunattua kotimatkaa! :thumbup: :wave:

Matt. 16:
24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
25 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.
26 Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?
27 Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.

Kuunteleppa!MARIKA - Vie taivaaseen
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Mietintää, Ehdotuksia, Kysymyksiä, ..