Joku on riippuvainen tupakasta, joku alkoholista, tai seksistä, joku on jatkuvasti shopailemassa, reissaamassa, tms, ja on aivan varmasti paljon muitakin asioita elämässä, jotka saattavat aiheuttaa riippuvuutta, josta, tai joista on hyvin vaikeaa päästää irti, vapautua. Mutta mistä tällaiset erilaiset riippuvuudet sitten syntyvät ja niihin kuin jäädään kiinni? Tai ei edes tajuta, miten ne riippuvuudet vaikuttavat, häiritsevät elämää, työtä, opiskelua, parisuhdettakin, tai vain ovat niin voimakkaita ettei niistä pysty vapautumaan omassa voimassa, vaikka niin ehkä haluaisikin..
Minä olen vain tavallinen tallaaja, enkä voi antaa kenellekään tyhjentävää vastausta, mutta olen elämässäni joutunut kohtaamaan ja kokemaan, näkemään näitä erilaisiin riippuvuuksiin kiinni jääneitä ihmisiä ja miten nuo riippuvuudet vievät heitä kuin pässiä narusta. Se on aina hyvin surullista katseltavaa..
Mutta se, miksi joku on niin, jonkin asian perään ja varsinkin sellaisen asian, kuten jatkuva seksin saaminen/harrastaminen keinolla millä hyvänsä, tai ihan kenen kanssa tahansa, kunhan vain saa sitä harrastaa jatkuvasti, niin jokinhan on silloin mennyt jossakin vaiheessa kehitystä, elämää, tunteiden kehittymistä pieleen ja pahasti onkin.. Mietin sitä, että; Voisiko se olla sitä, kun ei lapsena saa rakkautta tai kosketusta, turvaa, hyväksyntää, tms? Ja kun itsetuntokin on nollassa, useimmiten, niin se vaikuttaisi siihen, että sitä hyvää oloa/mieltä, touhuamista haetaan sitten isompana seksistä..? En tiedä?
Puhun nyt pakkomielteisen seksin saamisen sairaudesta, koska minä itse näkisin sen sairautena kun ei ole mitään muuta keinoa saada mielihyvää, kuin seksistä, tai pää sekasin oloa alkoholista..Haetaan jonkinlaista tunnetilaa, nautintoa, rentoa oloa ja meininkiä hyvinkin kyseenalaisin keinoin. Mutta tuottaako se sittenkään oikein koskaan sitä mitä haetaan tai odotetaan? Pelkäänpä pahoin, ettei se koskaan riitä, kelpaa, vaan aina vain pyritään parempaan ja useampaankin kertaan hakemaan keinoja kaihtamattakin sitä nautintoa.. Ja hupsista vain, pian ollaankin kuin vanki, orja, on jääty kuin oravanpyörään, josta ei osata, uskalleta enää hypätä pois, koska pelätään kaiken sen myötä romuttuvan ja katoavan, pirstoutuvan. Nuo odotukset, toiveet, haaveet tms..
Mutta sinä, minä, joka näemme ja huomaamme tällaisen orjuuden sitovan jotakin ihmistä, niin mitä me voimme asialle, miten voimme auttaa henkilöä, joka hakee noista asioista itselleen jotain..?, ja joka ajaa hänet tuhoamaan itsensä, ystävyytensä, parisuhteensakin jne..? Voisimmeko me auttaa häntä, tehdä jotain puolestaan, tms?
Voimme ainakin tehdä yhden asian ja se on Rukous! Tiedän kokemuksesta jo, ettei alkoholistille hyödytä puhua ns järkeä, ei ainakaan silloin kun pullon korkki on aukaistu. Mutta kun on parempi hetki, päivä, niin toki voimme ohjata etsimään apua elämänsä ongelmaan ja ongelmiin Jeesukselta! Ja luvata rukoilla puolestaan. Ja myöskin rukoilla, eikä vain sanoa niin, puhua niin tekevänsä..mutta ei sitten tehdäkään sitä ainoaa oikeaa asiaa, joka voi ehkä hänet enää nostaa jaloilleen takaisin ja selviämään, selviytymään.. Pääsemään elämässään uuteen alkuun jota ei viina hallitse. Sekä osoittamalla hänelle välittämistä sekä rakkautta, Herran Jeesuksen sydämiimme antamaa rakkautta sekä oikeanlaista sääliä.
Haluammeko tehdä niin? Meitä ei kukaan siihen pakota, vain halumme rakastaa jokaista ihmistä Jumalan luomana yksilönä voimme saada sydämen halun auttaa, välittää, osoittaa Jumalan rakkauden lahjaa hänellekin.. Se kaikki on ilmaista lahjaa jonka haluaisimme antaa sen toisenkin maistaa, kokea. Ei katsota nenänvartta pitkin, tai huitaista; "Olkoon, ei sitä kukaan voi auttaa, muuttaa!" Herra Jeesus Voi muuttaa, parantaa, pelastaa ja auttaa ja meidän rukouksillammekin on varmasti siihen merkityksensä, sekä aikansa..
Onko turvattomuus, tai itsensä huonoksi tunteminen sitten ajaneet niin monia riippuvuuteen niin seksin harjoittamisesta, joka ei enää olekaan terveellä pohjalla, jopa uskottomuuteen asti? Tai onko lapsuuden traumat ja rakkaudettomuus, huonona pitäminen ja heikko itsetunto, puhumattomuus asioistaan, avautuminen ja siten saada asiat käsiteltyä; saanut etsimään jotain vaikkapa nyt sitten seksin harjoittamisen kautta ja se on vain se ykkös juttu elämässä, jota haluaa, kaipaa, tuntee vain tarvitsevansa, jne,.
Minä Haluan uskoa, että kun ihminen kohtaa ja löytää Jeesuksen ja tulee uskoon synnintunnon saattelemana, ja tahtoo muuttua, tehdä parannuksen, niin silloin kun hän saa ja kokee miten kaikki riisuttiin pois orjuuttamasta, painamasta, kun Jeesus Kristus otti pois kaiken sen, mikä vei harhaan ja eksymään, ja otti pois taakat ja murheet sekä antoi rauhansa lahjan sekä ilon ja voiman, rakkauden, anteeksiannon sydämeensä, niin silloin voi ja varmasti loppuukin vääränlainen riippuvuuskin, olipa se sitten mitä laatua tahansa. Hän yksin [Jeesus] voi ja tahtookin sen tehdä, koska Hän rakastaa jokaista ihmistä ja haluaa vain pelkkää hyvää kaikille, jokaiselle antaa! Sekä ikuisen elämän lahjan, aarteen kerran taivaassakin..
Laitan vielä lopuksi nuo sydämelleni nousseet psalmit;
Ps. 146
1 Halleluja! Ylistä, minun sieluni, Herraa.
2 Minä ylistän Herraa kaiken ikäni, veisaan kiitosta Jumalalleni, niin kauan kuin elän.
3 Älkää luottako ruhtinaihin älkääkä ihmislapseen, sillä ei hän voi auttaa.
4 Kun hänen henkensä lähtee hänestä, niin hän tulee maaksi jälleen; sinä päivänä hänen hankkeensa raukeavat tyhjiin.
5 Autuas se, jonka apuna on Jaakobin Jumala, se, joka panee toivonsa Herraan, Jumalaansa,
6 häneen, joka on tehnyt taivaan ja maan, meren ja kaiken, mitä niissä on, joka pysyy uskollisena iankaikkisesti,
7 joka hankkii oikeuden sorretuille, joka antaa leivän nälkäisille. Herra vapauttaa vangitut,
8 Herra avaa sokeain silmät, Herra nostaa alaspainetut, Herra rakastaa vanhurskaita.
9 Herra varjelee muukalaiset, holhoo orvot ja lesket, mutta jumalattomain tien hän tekee mutkaiseksi.
10 Herra on kuningas iankaikkisesti, sinun Jumalasi, Siion, polvesta polveen. Halleluja!
Ps. 68:19-20
Kiitetty olkoon Herra joka päivä. Meitä kantaa Jumala, meidän apumme. Sela. Meillä on Jumala, Jumala, joka auttaa, ja Herra, Herra, joka kuolemasta vapahtaa.
Ja tämä on sinulle, joka olet jo uskossa, mutta syntitaakka, houkutus tahtoo sinua orjuuttaa ja kampata, niin muista, että; Herra Jeesus tietää ja tuntee sinut ja Hän Jeesus, Mestarisi on aina valmis auttamaan sinua sekä olemaan Turvakalliosi, johon voit paeta turvaan, pyytää varjelustaan, sekä apuaan, koska Hän Tahtoo olla; sinun apusi ja voimasi, lohduttajasi, jne..
Ps. 91:
11 Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi.
12 He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.
13 Sinä kuljet leijonan ja kyykäärmeen ylitse, sinä tallaat nuorta jalopeuraa ja lohikäärmettä. -
14 "Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni.
15 Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan.
16 Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen."