1. Johanneksen kirje 2:
18 Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika.
19 Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.
20 Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto.
21 En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.
Miksikö laitoin tuon Raamatunpaikan? Koska, se kertoo meille ja toivottavasti myöskin herätteleekin meitä siitä tosiasiasta, etteivät kaikki, jotka käyvät kokouksissa, tai ne, jotka puhuvat, julistavat sanaa ja puhuvat Jeesuksestakin, niin siltkään he eivät kaikki ole enää puhtain sydämin liikkeellä. Vaan he olivat kerran ihastuneet totuuden Sanaan, mutta ajan oloon, vuosien ja vuosikymmenten kuluessa he väsyivät, kyllästyivät, tahtoivat enemmän uskosta saada irti, tai olla johtajia, tai mitä vain.. Niin nyt he ovatkin niitä, jotka hajoittavat laumaa, sekä tuovat outoja, vieraita oppejaan seurakuntiinsa, tai ovat päässeet sille paikalle, että juoksevat paikasta A, paikkaan B ja jakavat sanaa, rukoilevatkin sairaiden puolesta, kertovat profetioitaan, tms..
Mutta.. niin, he ovat lähteneet seuraamaan lihansa tahtoa, haluavat elää rahan virrassa, tai mukavuusalueella, helppoa ja mukavaa, kaiken sallivaakin uskonelämää. Tai he kaipaavat kunniaa, kiitosta, mainetta, kuuluisuutta..Tai ovat peräti eksyneet uskomaan jotain ääntä, tai ilmestystä ja uskovat sen tulleen heille Jumalalta ja olevan Pyhä Henki, joka heille puhui ja ilmestyi, vaikka se olikin se saatanan henki, eli; väärä henki, eikä Jumalan Henki, niin kuin he kuvittelivat, koska se osasi puhua niin mukavia ja kehastakin, kertoa tulevista, tms jolla se sai uskovan uskomaan valheen henkeä, sekä: lähteen seuraankin sitä jatkossa ja näin eksyi, joutui harhaan ja ei enää osannut, tai edes halunnut koetella sitä kaikkea rukoukseen mennen ja viisautta taivaastakin pyytäen, jotta pysyisi oikealla tiellä sekä valossa.. Tuliko se toinen jeesus tuomaan sitä toista evankeliumia, jolla se harhauttaa valvomattomia uskovia harhaan ja seuraamaankin sitä, eikä Jumalan Poikaa; Jeesusta Kristusta?!
Mistä Jumala on jo hyvin pitkään puhunut sydämelleni? Valvomisen ja lähteen tarkistamisen tärkeydestä, sekä rukoilla niiden puolesta, jotka ovat jo eksyneet, tai eksymässä.. Ja samoin olen kuin ollut kokemassa miten Herra Jeesus haluaisi yhdistää uskovat, uudestisyntyneet omansa taistelemaan, rukoilemaan, olemaan yhtä, antamaan jo anteeksi, unohtamaan menneet ja tekemään Yhdessä työtä elovainioilla! Onko mahdottomuus?
Me voimme katsoa toinen toisiamme, kuin halveksuen tai arvostellen, syyttäen ja syyllistäen, toisen uskonkin aliarvioiden, tms.. Tai me voimme luopua omista ylpeyden, tai kateuden, katkeruuden, ehkä anteeksisantamattomuudenkin tuomista ajatuksistamme ja käyttäytymisestämme ja alkaa tehdä työtä Yhdessä Herran Sanan ja Hengen ohjaamana! Ja voittaa sieluja taivaan aittoihin sen myötä. Me valitsemme, mutta: miten siis valitsemme jatkossa? Pitäydymmekö entisisissä tavoissamme ja ajatuksissamme, halveksuen eri tavalla puhuvaa, toimivaa, uskoaan omalla tavallaan todeksi elävää kohtaan? Vai päätämmekö lopettaa oman ajatuksemme mukaan kohtelun ja toiminnan, mustamaalamisenkin ja ryhtyä Yhdessä Herran omina; viemään evankeliumia niillekin, jotka vielä ovat eksyksissä, tai uskosta osattomia. Miten on?
Joh. 17:
14 Minä olen antanut heille sinun sanasi, ja maailma vihaa heitä, koska he eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
15 En minä rukoile, että ottaisit heidät pois maailmasta, vaan että sinä varjelisit heidät pahasta.
16 He eivät ole maailmasta, niinkuin en minäkään maailmasta ole.
17 Pyhitä heidät totuudessa; sinun sanasi on totuus.
18 Niinkuin sinä olet lähettänyt minut maailmaan, niin olen minäkin lähettänyt heidät maailmaan;
19 ja minä pyhitän itseni heidän tähtensä, että myös he olisivat pyhitetyt totuudessa.
20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-
23 minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.
Olisiko jo aika muuttaa tyyliään ja ajatteluaan ja miettiä: miten me kaikki Herran omat ja me; jotka tahdomme Sanan totuudessa vaeltaa, niin miten me voisimme Yhdessä olla Herran käytössä ja käytettävissäänkin, niin että: se rakkaus jonka Jumala on meille itsekullekin antanut sydämiimme, niin sen kautta me voisimme kestää erilaisuudenkin ja pyrkiä kohti voittopalkintoa, voittajan seppelettä, ja Yhdessä myöskin kerran päästä kirkkauteen: kanssa muidenkin pyhien! Onnistuiskohan?
Ef. 5:
14 Sentähden sanotaan: "Heräjä sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus sinua valaisee!"
15 Katsokaa siis tarkoin, kuinka vaellatte: ei niinkuin tyhmät, vaan niinkuin viisaat,
16 ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha.
17 Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on.
18 Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä,
19 puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle,
20 kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä.
21 Ja olkaa toinen toisellenne alamaiset Kristuksen pelossa.