Olisiko voinut olla toinen vaihtoehto?

Olisiko voinut olla toinen vaihtoehto?

ViestiKirjoittaja rita4 » 30.04.2024 08:19

29.4.2024 RV
[Uuteen elämään kiinni pääseminen on hidasta ja kivuliasta, mutta mahdollista ja varsinkin sen arvoista, Eero Antturi kirjoittaa.]

29.4.2024 | Ristin Voiton kannessa, numerossa 29/1980, oli otsikko ”Olutpato”. Otsikon alla oli kuva, jossa Niilo Yli-Vainio kaataa olutta avatusta pullosta jokeen. Uutinen kertoi hankkeesta, jonka Yli-Vainio oli saanut sydämelleen: vaatia eduskuntaa tekemään päätös keskioluen siirtämisestä takaisin Alkoon. Syyskuussa 1980 hanke huipentui ns. ”Olutmarssiin”, jossa alkoholihaitoista huolissaan olevat suomalaiset marssivat Eduskuntatalon eteen jättämään vetoomuksen.

Nyt, 44 vuotta myöhemmin, olemme tilanteessa, jossa aiempaa vahvemmat alkoholijuomat on tuotu Alkon myynnistä kauppojen vähittäismyyntiin.

Varoituksistakaan ei ole ollut hyötyä. Lääkärilehden (6/1999, 611–623) julkaisema Pia Mäkelän alkuperäistutkimus vuodelta 1999 tutki kasvavaa alkoholinkulutuksen kansanterveydellistä vaikutusta vuosien 1987–1993 välillä. Tutkimuksessa todettiin mm., että Suomessa kuoli vuosittain alkoholiin liittyviin kuolemansyihin keskimäärin yli 3 000 henkeä. Yli-Vainion vetoomuksen jälkeen luku on saattanut kumuloitua jo 130 000:een!

Uuteen elämään kiinni pääseminen on hidasta ja kivuliasta, mutta mahdollista ja varsinkin sen arvoista.

Tiedetään, että alkoholihaitat voidaan jakaa yksilöön itseensä ja hänen lähiympäristöönsä kohdistuviin sekä juomisesta yhteiskunnalle aiheutuviin haittoihin (Sillanaukee, Mäkelä, Kiianmaa, Seppä 1996, Duodecim 112(20)).

Tätä kirjoittaessani olen juuri joutunut hiljentymään läheisen kuoleman äärellä. Elämä päättyi aivan liian aikaisin alkoholismiin sairastumisen vuoksi. Arvokas elämä, kaikki se lahjakkuus ja hankittu tieto, puhumattakaan inhimillisestä lämmöstä, empatiasta ja Jumalan lahjoista, vaipuivat hautaan lasketun ihmisruumiin myötä muistojen joukkoon. Jäi vain läheisten suru ja suuri sanattomuus. Toki kaikkia kristittyjä lohduttaa se, että usko Jeesukseen kantaa jopa kuoleman laaksoon ja kohti ylösnousemusta. Se ei kuitenkaan poista suurta kysymystä: olisiko voinut olla toinen vaihtoehto?

Helluntaiherätyksen piirissä syntynyt Kan ry (Kristillinen alkoholisti- ja narkomaanityö) on toiminut Suomessa jo 50 vuotta. Se tukee elämänhallintansa menettäneitä ihmisiä. Toiminta on alkanut vapaaehtois- ja vertaistukityönä ja kehittynyt ammatilliseksi kuntoutukseksi, jossa on mukana edelleen myös vapaaehtoisia ja vertaistukihenkilöitä.

On mahtavaa, että meillä on olemassa luotettava järjestö, joka tarjoaa päihteettömän ja turvallisen yhteisön niille, jotka ovat väsyneet vanhaan elämäänsä ja motivoituneita päihteettömyyteen toisten kuntoutujien ja ammatti-ihmisten kanssa.

Kan ry:n vetoomus kuuluu: ”Uuteen elämään kiinni pääseminen on pääsääntöisesti hidasta ja kivuliasta, mutta mahdollista ja varsinkin sen arvoista.” Tulevan kesän Juhannuskonferenssissa Kan pitää esillä päihdeongelmaisten läheisten asiaa.

Meillä ihan kaikilla on mahdollisuus tukea ja siunata tätä arvokasta toimintaa!

Eero Antturi

Kirjoittaja on Avainmedia Lähetysjärjestön toiminnanjohtaja.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Olisiko voinut olla toinen vaihtoehto?

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.06.2024 17:09

:roll: Niinpä, on se niin väärin, että yhä vahvemmat alkoholijuomat on tuotu kaikkien saataville ruokakauppoihin. :shifty:

Onko kenties tarkoitus vallanpitäjillä sairastuttaa vakavaan alkoholi ongelman yhä nuorempia, yksinäisiä, joiden ajankulu saattaa olla: kalja, lonkero, tai viinit..Tms..Sillä houkutus ostaa vain kasvaa, kun ne ovat joka päivä edessämme, kun käymme kaupoissa. Taidetaankin haluta pilata heikkojen ihmispoloisten elämä, kun he eivät kenties pystykään vastustamaan kiusausta ostaa ja ottaa alkoholia, olkoonpa syy ostoonsa sitten mikä tahansa. :-|

Ja mitäs jos ihmiset, nuoret tai, vanhat miehet, tai naiset ostavatkin alkoholia kaupasta, ta sitten alkosta, mutta miten käy pisemmän päälle heidän terveytensä, kun maksa rasvoittuu, tulehtuu, sokeritauti saattaa alkaa uhkailla tuloaan, kun niissä on aikas paljon sokeriakin..tms... Ja kukaan ei välitä oikeesti, ei lääkäreissäkään uskalleta puhua alkoholin haitoista, sekä riippuvuudesta siihen...Ja kuinka se aine, olipa mitä sitten tahansa, niin missä on prosentteja, niin ne koukuttaa, saattaa olemaan niistä riippuvaisia ja antaa ujoille, aroille rohkeutta, joka sitten voikin tuhota koko ihmisen, kun hänestä saattaa tulla riehuja, tms.. :sad: :-o

Noh, mehän uskovina tiedämme mistä lähteestä tämä kaikki saa alkunsa, ja kuka on se, joka saa päättäjät antamaan luvan alkoholijuomien tuomiselle kauppoihinkin. Se on se sielunvihollinen, joka haluaa tuhota jokaisen, joka ainoan ihmisen elämän, niin ettei kukaan pelastuisi, tulisi tuntemaan totuutta, eikä pääsisi taivaaseenkaan.. :???:

Varsinkin nuorista minulla on huoli ja tietenkin kaikista heistä, jotka lähtevät kokeilemaan vähäsenkään viinaa, olipa se sitten mitä tahansa. Onko meillä/ meissä lähimmäisissä taivaallista välittämistä, sekä rakkautta heitä kohtaan, jotka ovat jo joutuneet saatanan ovelien juonien kahlitsemiksi ja sortuneet juomaan..? Jokaisen elämä on arvokas ja jokaista ihmistä Jeesus rakastaa! Hän, jos kuka tahtoisi pelastaa joka ainoan ihmisen, sekä vapauttaa synnin kahleista. Turvataan kaikessa yksin Jeesukseen ja kerrotaan Hänestä muillekin, siis Hänen rakkaudestaan, anteeksi annostaan ja armostaan! :thumbup: :wink:
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Olisiko voinut olla toinen vaihtoehto?

ViestiKirjoittaja rita4 » 01.07.2024 11:16

:think: Mieleeni nousi tuosta otsikosta:Olisiko voinut olla toinen vaihtoehto? Niin mieleeni nousi toisenkinlainen miete tuosta edellisestä, mitä siinä on kirjoitettu..

On kysymys siitä: Miten me ihmisinä toimimme elämämme kanssa? Onhan meille kaikille annettu elämän henki, kun synnyimme tähän kylmään maailmaan..Me emme sitä itse voineet silloin sitä päättää, valita, että;haluammeko syntyä, vai emmekö halua, koska se oli Jumalan tahto,että sinä/minä synnyimme tänne, vaikka monet, ehkä sinä itsekin olet saattanut ajatella asian olevan toisin.. (että olit vahingon seurausta, tms?) :roll:

Ehkä joku ajattelee, että:"Olisiko voinut olla toisinkin, niin ettet olisikaan syntynytkään tänne, et ainakaan niille vanhemmillesi, joista tuli synnyttyäsi sinun vanhempasi," Ehkä joku saattaa ajatella, että:"Elämäsi olisi pitänyt mennä ihan toisin; lapsuutesi, nuoruutesi, vanhemmuutesi, ym.." Olit ehkä kuullut pyhäkoulussa, kerhossa, tms Jeesuksesta, joka tahtoo pelastaa kaikki ihmiset omikseen, olipa he sitten nuoria, aikuisia, vanhuksia, millaisen tahansa kodin kasvattamia, tai millaisen elämän tahansa eläneitä elämäänsä.

Ne, ja he, joita ei hengelliset asiat ole koskaan ns, napanneet, siis kiinnostaneet,tai se: mihin heidän elämänsä päättyy. Onko se taivas ja sen ihanuus, vaiko se toinen paljon kurjempi paikka,kadotus sekä samalla ikuinen sekä lopullinen ero rakastavasta Jumalasta, päätyminen sinne, jossa on vain itkua ja parkua ikuisesti, ilman yhtäkään hyvää, tai kaunista rohkaisevaa, lohdullista sanaa, ilman rakkautta... :sad:

Oletko koskaan ihan oikeesti edes pysähtynyt ajatteleen mihin sinunkin elämäsi suunta on taivaasta toivottu suuntautuvan, sekä päättyvän? Jumala odottaa, että:"Kaikki kääntyisivät ja tulisivat tuntemaan Totuuden, sekä ottavan elämäänsä vastaan Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen, jonka myötä, jos pysyvät lähellä Veristä ristiä, Jeesusta, kädestään kiinni pitäen loppuun asti ja siten pääsevät kerran kirkkauteen, taivaan kotiin!" Amen, Halleluja! :thumbup: :clap: :lol:

Meille kaikille on anettu mahdollisuus, sekä täysi vapauskin itse päättää:Otammeko Herran Jeesuksen vastaan sydämeemme asumaan, vai kiellämmekö ja torjummeko Hänet! Muista ystäväni kallis; Sinullekin on tämä Vapaus; valita annettu. Sinua Ei pakoteta valitseen vastoin omaa tahtoasi. Älä hylkää etsikkoaikaasi! :roll:

Rukoilen ja toivon, vaikka en tunne sinua ystäväni, että; Valitset oikein ja elät loppuelämäsi seuraten vain yksin Jeesusta! Älä anna eksyttää itseäsi valheopetuksilla, tai mukavilla puheilla, jotka eivät kuitenkaan kosketa, laita parannuksen sekä puhdistuksen paikalle, aralle tunnolle, jne..

Ettet sitten kuoltuasi, ja sielusi jouduttua pahaan paikkaan, kun et ehkä pitänytkään sydämesi tilasta huolta loppuun asti, niin siellä, kun sielu siirtyy siihen paikkaan odottaman lopullista Jumalan tuomioistuimen eteen joutumista, niin vasta silloin tajuat, että:OLISI OLLUT TOINENKIN VAHTOEHTO! :cry:

Sielu Ei koskaan kuole, vain ruumiimme kuolee ja maatuu. Mutta muista tämä: Sielusi on ikuinen ja elää kuoltuasikin ikuisesti siinä paikassa, jonka elämäsi aikana olit itse valinnut. Joko kerran taivaassa tai sitten kadotuksessa. On vain 2 paikkaa. Puhdas ja Jeesuksen verellä pesty sydän vain pääsee taivaaseen ja silloin on jokaisen ensin tehtävä parannus, ja myönnettävä syntisyytensä, sekä pyydettävä syntejään anteeksi: Jeesukselta, Pelastajaltaan. Ja kun on tosissaan, niin aivan takuulla silloin Herra Jeesus antaa synnit anteeksi ja puhdistaa sydämen, eli: Uudestisynnyttää Elävään uskoon, kuolleesta ja haisevasta elämästä. Haiseva, kun ihminen ennen oli ja eli saatanan alaisuudessa, joka ei halua yhdenkään ihmisen pelastuvan ja lähtevän pois sen ohjauksesta.

On aina siis se toinenkin, parempi vaihtoehto! Ota ja pidä se loppuun asti niin olet siunattu! :thumbup: :clap: :wink:
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Mietintää, Ehdotuksia, Kysymyksiä, ..