S-ryhmän päätös israelilaistuotteiden boikotoinnista sai aik

S-ryhmän päätös israelilaistuotteiden boikotoinnista sai aik

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.11.2025 09:10

S-ryhmän päätös israelilaistuotteiden boikotoinnista sai aikaan kiivaan reaktion
israelilaistuotteiden boikotti 20.11.2025 11:31 (päivitetty: 12:38)
Petri Tuunainen
SRKL
Kuva
S-ryhmän kaupoissa on ollut myynnissä näitä israelilaisia taateleita. Jatkossa tuote poistuu S-ryhmän tuotevalikoimasta.

S-ryhmän päätös lopettaa israelilaista alkuperää olevien tuotteiden ostaminen ja myynti tuli julkisuuteen 19. marraskuuta. Päätös oli tehty jo syyskuussa yhtiön sisällä, mutta siitä tiedotettiin hyvin niukasti, mikä on herättänyt kysymyksiä sen läpinäkyvyydestä.

Yhtiön mukaan linjauksen taustalla on Euroopan komission esitys EU:n ja Israelin välisen assosiaatiosopimuksen kauppapykälien jäädyttämisestä. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että israelilaiset hedelmät ja vihannekset poistuvat vähitellen valikoimista sopimusten päättyessä.

SOK:n viestintä vahvisti myöhemmin, että päätös oli tehty jo aiemmin ja julkaistu vasta viime viikolla. Vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa kertoi MTV Uutisille, että ratkaisu liittyy suoraan komission esitykseen ja sen vaikutuksiin.

Poliitikot reagoivat – osa kiittää, osa kritisoi jyrkästi

Päätös herätti poliitikkojen keskuudessa välittömästi kommentteja niin puolesta kuin vastaan. Esimerkiksi ‎Alviina Alametsä (vihr) ilmaisi Instagram-päivityksessään tyytyväisyytensä yrityksen Israel-boikottiin.

Veronika Honkasalo (Vas) puolestaan kirjoitti Facebookissa: “Näin sitä maailmaa muutetaan paremmaksi. Olemme tehneet Vasemmistoliitossa useampia aloitteita vuosien varrella, jotta HOK-Elanto ei hankintojen kautta tue Israelin miehitys- ja apartheidpolitiikkaa ja nyt muutos tapahtui.” Hän kertoi iloitsevansa päätöksestä.

Kokoomuksen Helsingin kaupunginvaltuutettu Seida Sohrabi arvosteli S-ryhmän päätöstä kovin sanoin ja kutsui sitä virhearvioksi. Hän julkaisi kommenttinsa X-palvelussa 19.11., heti päätöksen tultua julkisuuteen. Sohrabi kirjoitti: ”Virhearvio S-ryhmä – astuitte miinakenttään, josta on vaikea päästä pois ehjin nahoin. Potkitte jo maassa olevaa uhria. Linjan mukaisesti kaupan olisi aikoinaan kuulunut poistaa jenkkiläiset tuotteet, koska al-Qaida iski Yhdysvaltoihin. Tolkuton ja vastuuton päätös.”

Kristillisdemokraattien kansanedustaja Päivi Räsänen otti asiaan kantaa X-palvelussa muistuttamalla kevään 1933 tilanteesta Saksassa, jolloin natsipuolue NSDAP vaati järjestelmällistä juutalaiskauppojen ja -tavaroiden boikottia. Räsänen rinnasti S-ryhmän Israel-linjauksen tähän historialliseen esimerkkiin ja totesi, että “sama kaiku askelten” kuuluu nyt myös Suomessa.

Kristillisdemokraattien puheenjohtaja ja maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah kutsui S-ryhmän linjausta puolestaan ”puhtaasti poliittiseksi päätökseksi”, joka kohdistuu yksipuolisesti vain yhteen valtioon. Hänen mukaansa kyse ei ole aidosta ihmisoikeusperusteisesta linjasta, vaan valikoivasta boikotoimisesta poliittisen painostuksen seurauksena.

Perussuomalaisten entisen kansanedustajan Mika Niikon mukaan S-ryhmän ratkaisu on poliittisesti yksipuolinen ja osoittaa asenteellisuutta Israelia kohtaan: ”Tämä on puhdasta vihervasemmistolaisten antisemitismia. Juutalaisten tuotteiden boikotointi tilanteessa, jossa kansa taistelee olemassaolostaan islamilaista terrorismia vastaan ei voi olla syy boikotoida israelialaisia tuotteita. Miksi S-ryhmä ei boikotoi muita ihmisoikeusrikkomuksia harjoittavia maita samalla perusteella kuten Kiinaa?”

Kysymys johdonmukaisuudesta

S-ryhmän päätöstä on kuvattu ”arvovalinnaksi”, mutta monet ovat kyseenalaistaneet sen johdonmukaisuuden. Esimerkiksi Kiinan uiguurien kohtelu, Iranin systemaattiset ihmisoikeusloukkaukset ja Turkin kurdivähemmistöön kohdistunut väkivalta eivät ole johtaneet vastaaviin boikotteihin. Tästä syystä S-ryhmän linjauksen on katsottu olevan enemmän ideologinen ele kuin tasapuolinen, ihmisoikeusperustainen päätös.

ICEJ:n Suomen osaston toiminnanjohtaja Jani Salokangas on ottanut aiheeseen kantaa Facebookissa julkaisemassaan kirjoituksessa ”Valikoiva moraali.”

Salokangas pitää S-ryhmän päätöstä poistaa israelilaiset tuotteet valikoimistaan ristiriitaisena ja kysyy, miksi samoja ihmisoikeusperusteita ei sovelleta muihin maihin. Hänen mukaansa päätös näyttää enemmän poliittiselta eleeltä kuin johdonmukaiselta ihmisoikeuslinjaukselta.

Salokangas huomauttaa, että jos S-ryhmä käyttäisi samoja kriteerejä muihin valtioihin, markettien hyllyt tyhjenisivät nopeasti. Kiinan, Iranin ja Turkin ihmisoikeusloukkaukset ovat kansainvälisesti todistettuja ja laajasti tunnustettuja, mutta niiden tuotteet täyttävät suomalaiset marketit ilman boikotteja. Human Freedom Index -listauksessa Israel sijoittuu näitä maita huomattavasti korkeammalle, mikä Salokankaan mukaan korostaa S-ryhmän päätöksen valikoivuutta.

Salokangas näkee ilmiössä huolestuttavan kaavan: yksittäisen maan nostaminen tikunnokkaan vahvistaa sellaista poliittista ilmapiiriä, jossa Israel joutuu erityisasemaan negatiivisella tavalla. Hänen mukaansa tämä ei ole universaalia ihmisoikeuspolitiikkaa, vaan ideologisesti latautunut valinta, joka heikentää koko ihmisoikeustyön uskottavuutta.

Lisäksi Salokangas muistuttaa, että antisemitismi on Suomessa kasvussa. Juutalaisiin kohdistuvat häirintätapaukset ja viharikokset lisääntyvät, ja tällaiset yksipuoliset päätökset voivat hänen mukaansa entisestään normalisoida ennakkoluuloja.

”Tällainen valikoiva boikotointi herättää kysymyksen siitä, onko kyse moraalisesta linjasta vai poliittisesti latautuneesta tarkoitushakuisuudesta. Valitettavasti antisemitismin liukas pinta on jälleen edessämme, ja historia uhkaa toistaa itseään”, Salokangas kirjoittaa.

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset ... -reaktion/
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: S-ryhmän päätös israelilaistuotteiden boikotoinnista sai

ViestiKirjoittaja rita4 » 22.11.2025 10:15

:think: Aika erikoista ja minusta ihmisten selän takana toimimista, kun jo syyskuussa on keskenään juonittu, eli päätetty ja sit tuodaan vasta nyt marraskuussa julki heidän päätöksensä nousta Jumalan kansaa vastustamaan?? Minä itse näkisin tuollaisten Israelia vastaan nousemisen olevan samalla; Jumalaa ja Hänen hyvää tahtoaan vastaan nousemista. Ei ole Jumalan pelkoa heillä... Tuli mieleeni se, kun olimme mieheni kanssa autohuollossa odottamassa automme valmistumista, niin siellä oli minulle täysin vieras mies myöskin istumassa ja odottamassa oman autonsa rempan valmistumista. Ok. Niin johdatuimme mieheni kanssa siinä keskenämme jutteleen tästä ss-kaupan typerästä päätöksestä...Niin koin siinä, että minun täytyy sanoa näin kuuluvasti, että:"Minä en ainakaan edes uskaltaisi tuolla tavalla kuin s-kaupan johto nousta vastustamaan Israelia, Jumalaa, siis Jumalan omaisuuskansaa ja siten samalla: vetäen itseni päälle Jumalan kirouksen!" :???:

Nyt tätä kirjoittaessani on K-kaupan ryhmä ilmoittanut, etteivät he ala boikotoida Israelia, vaan ne tuotteet mitä heille tulee Israelista, niin ne saavat jatkossakin heidän kauppoihinsa tulla. Kiitos Herrralle tällaisesta päätöksestä!! :thumbup: :clap:

Meidän perheessä, koska olemme Herran omia, uskovia, Jeesuksen Kristuksen kalliilla maahan vuotaneellla sovintoverellä pestyjä, ja siunaamme Israelia, emmekä kiroa, niin kuin nuo Nyt vielä onnelliset kansanedustat ym terroristeja siunaavat, iloitsevat, niin pahoin pelkään, että sellaiset ihmiset ovat astuneet ns. Isän Jumalamme varpaille, nousseet vastustamaan Häntä, joka heidätkin kerran loi ja antoi heillekin elämän, niin taitaa vielä ilo muuttua ennemmin tai myöhemmin itkuksi ja valitukseksi, kun Luulivat olevansa niin fiksuja ja viisaita, mutta todellisuudessa ovatkin tyhmiä ja ymmärtämättömiä pikku lapsia, joilla ei ole mitään tietoa, millaista Voimaa ja Viisautta vastaan he ovat nyt nousseet vastustamaan, sekä iloitsemaan muka voitostaan ja alkaneet karkeloimaan. Voi voih!! :thumbdown: :-o :cry:
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 26.11.2025 14:37

S-ryhmän selitykset menevät komiikan puolelle
25.11.2025 PORI

S-ryhmä menee solmuun selityksissään.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2...
Entä mihin on unohdettu Alkon Israel-boikotti?
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 28.11.2025 14:01

S-ryhmä boikotti
Aki Brusila
25.11.2025
Uskovien kannalta katsottuna.
rita4
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja rita4 » 10.12.2025 17:33

S-ryhmä

Katsoin S-ryhmän sivulta tämän kirjoituksen, muta eihän tuo pidä edes paikkaansa, kun sanotaan, että: Jäsenet eli asiakasomistajat omistavat S-ryhmän 19 alueosuuskauppaa.Mitä kauppoja ja mites kukaan asiakas omistajaa voisi muka omistaa miotää s-ryhmässä, kun eihän siellä edes kysytä asiakas omistajien, eikä muidenkaan niitä kauppoja käyttävien mielipiteitä asioihin, kun nyt tuo tosi typerä boikotti Israelilaisia tuotteita tilaamatta enää kauppoihin ja kaikki emävalheiden kautta, joita nämä "onnelliset" boikotoinnista eduskunnan, vai olikos ne ihan hallituksessa olevien ääri vihervasemmiston kautta tuomia valheita. Eihän tuo pidä alkuunkaan paikkaansa mitä tuoissakin väitetään. :think:

Hallinto ja johtaminen

Yksi toimintamme ja koko osuustoiminnan kivijaloista on demokraattisuus. Jokainen asiakasomistaja voi osallistua päätöksentekoomme oman osuuskauppansa kautta. Jäsenet eli asiakasomistajat omistavat S-ryhmän 19 alueosuuskauppaa. Ne puolestaan omistavat keskusliike SOK:n. SOK on suomalainen osuuskunta, jonka ylin päättävä elin on osuuskunnan kokous. Alueosuuskaupan edustajistolla on tärkeä tehtävä: se huolehtii, että osuuskaupan palveluita ja etuja kehitetään asiakasomistajien toiveiden mukaan.

Alueosuuskaupan ylin päättävä elin on edustajisto, joka valitaan vaaleilla joka neljäs vuosi. Jokainen ennen vaalivuoden alkua jäseneksi hyväksytty 15 vuotta täyttänyt asiakasomistaja voi äänestää vaaleissa ja asettua ehdolle edustajistoon täytettyään 18 vuotta. Edustajiston tehtävänä on valita hallintoneuvosto. Hallintoneuvosto puolestaan päättää osuuskaupan toiminnan peruslinjoista ja valitsee osuuskaupalle hallituksen.
---------------------------------------------------
Niin S-kaupan johto on antanut ymmärtää, ettei ihmisten boikotointi, ostamattomuus heidän kauppojaan kohtaan vaikuta heihin mitenkään taloudellisesti eikä muutenkaan, mutta sehän on täydellinen valhe, sillä.. Olemme nyt käyneet, eilen viimeksi ihan uteliaisuuttamme vain kävelimme ison kaupungin prisman läpi ja yleensähän se on ihan ns kuhissut ihmispaljoudesta, niin ettei ole välillä meinannut päästä ohitsekaan hyllyjen välissä. Mutta Nyt.. Siellä ei käytännössä ollut ketään, vain myyjiä hyllyjen väleissä ja olikos 6-8 ihmistä koko kaupassa asiakkaina sillä hetkellä?? :-o

Noh se mitä on nyt nyt tän S-kaupan boikotoinnin Israelilaisia tuotteita kohtaan, eli Antisemitistä toimintaa ja vihaa juutalaisia kohtaan, niin nyt kun viimeksi kävimme siinä, niin olihan hyllyt täynnään punalappusia tuotteita, niin kuin myöskin oli eilen siellä prismassakin; valtavat määrät alennustuotteita ja parkkipaikka amottaa tyhjyyttään täälläkin, kun vain ohi ajaa..Vai ei vaikuta mitään, kun ei ole enää myyntiä? Noh tietty voihan sitä tietenkin valehdella, mutta kun meet niihin kauppoihin ja et näe niissä juuri yhtään asiakasta, tai hyllyt on täynnään alennustuotteita, niin .. Oiskohan nyt jo aika tunnustaa, että pieleen meni ja katastrofi jo kolkuttelee ovella, sillä Jumala ei katso hyvällä tuollaista kielteistä, ylimielistä toimintaa omiaan kohtaan. :???: :cry: Siellä on adressit sivustolla adressi myöskin tuohon asiaan, nyt oli jo 21.130 käynyt sen allekirjoittamassa. Käytkö sinäkin? :???:
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Maailmalla ja kotimaassammekin tapahtuu