Yhteenveto: Pimeyden valtakunta soluttautui kristilliseen seurakuntaan tarkoituksenaan turmella se julistamalla väärää Jeesusta, väärää henkeä ja väärää evankeliumia.
Vakava varoitus
Kristillisen ajan alusta saakka monet seurakunnat ovat osoittaneet kohtalokasta kyvyttömyyttä tehdä eroa Jumalan innoitetun Sanan totuuden ja sen väärien esitysten välillä: Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin, joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu Gal. 1:6-8.
Korinton seurakunta kärsi samasta erottamiskyvyn ja hengellisen ymmärryksen puutteesta: Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen. Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan. Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte… Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi 2.Kor.11:2-4,13-14.
Näistä lainauksista käy selväksi, että on kolme pääväylää joilla Saatana voi väärentää Kirjoitusten totuuden pettääkseen kristityt ja johtaakseen heidät harhaan. Nämä väärennökset käsittävät ratkaisevan tärkeitä asioita uskomme ytimessä ja ovat tarkoitettuja pettämään ihmisiä hyväksymään toisen Jeesuksen, toisen Hengen ja toisen evankeliumin.
Saatana strategia hyökätä, väärin esittää ja turmella kristillinen usko on jatkunut täydellä voimallaan läpi koko seurakuntadispensaation. On ratkaisevan tärkeää, että kaikki, jotka tunnustautuvat kristityiksi, hylkäisivät ja paljastaisivat nämä viimeisille päiville ominaiset petoksen muodot.
TOINEN JEESUS
Koko mielenkiintoinen kirjoitus täältä