Liberaali yhteiskunta ja urapaineet ajavat naisia konservati

Liberaali yhteiskunta ja urapaineet ajavat naisia konservati

ViestiKirjoittaja rita4 » 08.05.2025 12:47

Liberaali yhteiskunta ja urapaineet ajavat naisia konservatiiviseen kotivaimouteen
viikon debatti 7.5.2025 17:22 (päivitetty: 17:44)
Heikki Paatelma
Kuva
Kuva
Tanja Närhi (vas.) ja Ida Bois ovat molemmat äitejä. Bois on valinnut uran sijaan olla kotiäiti ja löytää siihen perusteet Raamatusta. Kuva: Mari Turunen

Viiden lapsen äiti Ida Bois sanoo, että feministinen naisen oman uran korostaminen on Raamatun kannalta vierasta. Siksi hän on valinnut pysyä vaimona kotona. Teologi-pastori Tanja Närhi ei löydä Raamatusta naiselle mallia miehen tuloilla elämiseen.

Keskiviikkona 7.5.2025 Radio Dein Viikon debatissa äitien päivän alla naiset puhuivat naisen paikasta. Mikä on naisen rooli äitinä perheessä, seurakunnassa ja yhteiskunnassa? Debatin juontaja Mari Turunen siteerasi keskustelun herätteeksi Helsingin Sanomien artikkelia, jossa kahta naista yhdisti haave kotivaimoudesta. Toinen lehden haastatelluista, 26-vuotias Irja Korhonen ei käy töissä, ja avomies hallinnoi molempien rahoja. Jos Korhonen haluaa kahville tai uuden puseron, hän pyytää käteistä mieheltään.

Dein studioon oli kutsuttu keskustelemaan reformoitu baptisti ja viiden lapsen äiti Ida Bois sekä helluntaiseurakuntien työntekijöitä kouluttava teologi-pastori Tanja Närhi.

Närhi sai kutsumuksensa siemenet jo vuonna 1987 Billy Grahamin missiotapahtumassa, jossa hän oivalsi, että hienointa elämässä olisi voida julistaa Jumalan sanaa. Niin on myös käynyt. Eri vaiheiden kautta Närhi opettaa ja varustaa nyt itse ihmisiä seurakuntatyöhön ja Jumalan työhön.

Bois on kasvanut uskovaisessa kodissa helluntaipastorin tyttärenä. Hän kertoo olleensa nuorena aika feministinen nainen, ja menestyneenä tyttö-skeittarina hän ajatteli aina, että miehellä ja naisella ei ole mitään eroa. Muusikkona hän vetosi seurakuntiin, että sinne tarvitaan enemmän naisesiintyjiä.

Avioliiton kriisipisteessä Boisille tuli puolisonsa kanssa eteen uskon uudistuminen.

– Silloin palattiin Raamattuun. Silloin meillä on tullut hyvin vahva vakaumus, protestanttinen sola scriptura -ajatus [yksin kirjoituksista], että Raamatun sana ohjaa kristityn elämää. Silloin myös on tullut hyvin vahvasti ajatus siitä, että Jumalalla on joku erityinen tarkoitus siitä, mitä on olla nainen.

Liberalisoituminen saa aikaan ääripään konservatiivisuutta

Koko juttu Täältä
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Linkkejä, ym..