Somemyrskyjen pelko rajoittaa sanan- ja uskonnonvapautta

Somemyrskyjen pelko rajoittaa sanan- ja uskonnonvapautta

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.01.2025 12:33

Uskonnonvapaus 24.01.2025 10:21 (päivitetty 14:41)
IRR-TV Toimitus
IRR-TV
Kuva

Sanan- ja uskonnonvapauden tila Suomessa on heikentynyt, mikä näkyy esimerkiksi kristillisten viittausten karsimisena kouluista.

Gospelmuusikko Pekka Simojoen koulukeikka aiheutti viime syksynä mediakohun. Syynä oli se, että hämeenlinnalaisen koulun uskonnottoman oppilaan äiti teki valituksen yhdenvertaisuusvaltuutetulle siitä, että hänen lapsensa oli kuullut Jeesus-lauluja.

Hämeenlinnan kaupunkia suositeltiin maksamaan sakkoja 1 500 euroa, mutta kaupungin sivistyslautakunta päätti jättää hyvityksen maksamatta. Uskonnon- ja sanavapauden asemasta on väännetty kättä aiemminkin. Päivi Räsänen joutui muutama vuosi sitten käräjille Raamattuun perustuvista näkemyksistään. Jupakan seurauksena perustettiin Sanan- ja uskonnonvapaus ry.

– Suunta oli aika selkeä, että jos me kristityt ja muut sanan- ja uskonnonvapautta arvostavat suomalaiset emme toimi yhdessä ja nosta ääntä perusoikeuksien puolesta, niin sitten voi tulla ’sakkoa, putkaa, linnaa’, toteaa yhdistyksen puheenjohtaja Susanna Koivula.

– Meillä on korostunut negatiivinen uskonnonvapaus. On uusi tilanne, että uskonnonvapauden ja kristillisyyden puolesta pitää taistella, että saamme olla olemassa.

Somen armottomuus vaientaa erimieliset

Pekka Simojoki on kiertänyt kouluja jo pitkään. Hän on huomannut, että kouluissa on tultu viime aikoina hyvin varovaisiksi kristinuskon suhteen.

– Ajatellaan, että on parempi, ettei ole sitten mitään. Mutta se vie meiltä enemmistön oikeuden. Mitä sananvapautta sellainen on? gospelmuusikko kysyy.

– Kun Suomeen tulee jokin megatrendi, niin kukaan ei uskalla olla eri mieltä – ihan pelkästään sen takia, että some on armottomin ja siellä saa perusteellisesti turpiin. Pääsee helpommalla, kun on hiljaa.

Koko hyvä juttu täältä
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Linkkejä, ym..