Siperian kaukopartiomies Yrjö Niemi kiersi 43 vankilaa – ”Us

Siperian kaukopartiomies Yrjö Niemi kiersi 43 vankilaa – ”Us

ViestiKirjoittaja rita4 » 15.03.2024 17:46

Siperian kaukopartiomies Yrjö Niemi kiersi 43 vankilaa – ”Usein kysyttiin, enkö pelkää”
LÄHETYSTYÖ 15.03.2024 11:08 (päivitetty 13:09)
PETRI VÄHÄSARJA
ELÄMÄ

Isänsä hylkäämä Yrjö Niemi oppi jo lapsena, että jos kukaan muu ei voi auttaa, Jumala voi.

Keittiön ikkunasta näkyy lintuja. Varikset, harakat ja naakat ovat oppineet tekemään yhteistyötä. Ne käyvät syömässä riisiä, jota Yrjö Niemi on niille laittanut.

Olohuoneessa on kotialttari, seinillä ikoneita.

– Meillä oli täällä kuusi kotiremonttia, joiden aikana kävi lähes 40 työmiestä. Kaikkien kanssa pidimme rukoushetkiä. Vain yhdelle ei sopinut.

– Havaitsin, että nämäkin miehet kaipaisivat hengellistä isää.

Rovasti lainaa Joosuaa: ”valitkaa tänä päivänä, ketä haluatte palvella, mutta minä ja perheeni palvelemme Herraa”.

– Minä sanon, että miehen tehtävä on olla perheensä pappi ja huolehtia tästä. Ja perustaa kotialttari, jotta kaikki talossa käyvät tietävät, ketä siellä palvellaan.

Yrjön Niemen tarina alkoi Kangasalla 76 vuotta sitten.

– Olen äitini kasvattama, kun isä hylkäsi minut jo ennen syntymääni.

– Lukiossa ollessani teimme isän kanssa sovinnon. Annoin hänelle anteeksi, Yrjö kertoo.

Äiti oli uskovainen. Hän vei Yrjöä kirkkoon ja opetti rukoilemaan.

Elämä oli köyhää.

– Aina ei ollut syötävääkään.

Äiti ja poika asuivat ”huonoissa taloissa”, ja talvella putket jäätyivät. Äiti oli karjanhoitaja ja työskenteli usealla maatilalla.

Yrjö joutui ottamaan vastuuta. Hän oli kesät töissä.

– Istutin kaalia, harvensin porkkanamaata ja ajoin traktoria. Jossain vaiheessa tienasin polkupyörän.

Työpäivän jälkeen urheiltiin.

– Vähän joka pihalla oli korkeushyppytelineet. Työnnettiin kuulaa, heitettiin kiekkoa ja keihästä.

Yrjöstä kasvoi vahva jässikkä. Koulussa häntä yritettiin kiusata, mutta ei olisi kannattanut.

– Kyllä se siitä rauhoittui, Yrjö sanoo jättäen yhtä ja toista kertomatta.

– Voimistelutunneilla pantiin kolme miestä ympyrään, ja kuka heittää muut ulos, on voittaja. Aina pärjäsin.

Kymmenvuotiaana Yrjö koki Jumalan kutsuvan häntä papiksi.

– Pelkäsin kutsumusta, mutta tiesin, että se toteutuu.

– En haluaisi lapsuuttani vaihtaa. Näin, miten Jumala auttoi, ja se on arvokkainta pääomaa mitä voi saada.

Eivät olleet penseitä

Koko kirjoitus täältä
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Linkkejä, ym..