PAPIT EKSYKSISSÄ

PAPIT EKSYKSISSÄ

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.10.2023 17:34

Jari Iivanainen

On selvä tosiasia, että länsimaisissa kirkoissa on tapahtunut suuria muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana. Papit kiistävät uskon perusasioita. Joku kiistää Jeesuksen jumaluuden ja ylösnousemuksen. Toinen sanoo, ettei ole ollut syntiinlankeemusta eikä tarvita mitään sovitusta. Monet epäilevät myös helvetin ja taivaan olemassaoloa tai että Raamatussa mainitut ihmeet olisivat todella tapahtuneet. He ajattelevat, että Raamatun kirjoitukset kuvastavat sen aikaisten ihmisten maailmankuvaa. Nyt, tieteellisenä aikana ja kun ihmiset ovat järkevämpiä, ei siihen kannata enää uskoa.

Tässä kirjoituksessa käydään läpi niitä uskomuksia, joita monilla nykypapeilla ja teologeilla on, nimenomaan sellaisilla, jotka kieltävät kristillisen uskon perusasiat. Tavoitteena on ymmärtää, miten he näkevät kristillisen uskon luonteen ja miten se poikkeaa Uuden testamentin näkemyksestä. Tarkoitus ei ole hyökätä ketään vastaan, vaan saada nämä ihmiset ajattelemaan, että he ehkä sittenkin ovat väärässä ja eksyksissä, vaikka he itse ajattelevat toisin.

Lähtökohtana tässä kirjoituksessa ovat erityisesti tunnetun episkopaalisen kirkon piispan John Shelby Spongin ajatukset. Hän on yksi niistä nykypapeista, joka on hylännyt perinteiset kristilliset näkemykset. Hän ei mm. usko persoonalliseen Jumalaan, nopeaan luomiseen eikä sovitukseen, jotka ovat kulmakiviä kristillisessä ajattelussa. Hän on opettanut näistä ja muista kristillisyyden perusasioista eri tavalla kuin mihin on totuttu alkuseurakunnasta asti ja vuosisatojen aikana. Siksi hänen näkemystensä paikkansapitävyyttä kannattaa pohtia. Aloitamme ns. tieteellisestä maailmankuvasta, joka on Spongin ajattelun taustalla ja johon perustuen moni muu kieltää useita kristillisen uskon opetuksia ja perusasioita.

1. Tieteellinen vai valheellinen maailmankuva

2. ”Tieteellinen raamatuntutkimus”

3. Ihmisen alkuperä ja syntiinlankeemus

4. Käsitys synnistä

5. Jeesuksen merkityksen kieltäminen

6. Loppupuhe: papit eksyttäjinä

Koko kirjoitus linkkeineen täältä
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Linkkejä, ym..