Aulis Nirkkonen
Raamattu puhuu niistä, jotka ovat profeettoja omasta tahdostaan. He julistavat kansalle rauhaa, vaikka kansan sydämellä olisi syntiä. Tämä on vakava sanoma meidän ajallemme. Nykyäänkin on niitä, jotka julistavat ihmisille vain rauhaa, vaikka sydämissä on syntiä, joka pitäisi panna pois.
"Ja minulle tuli tämä Herran sana; Ihmislapsi, ennusta Israelin ennustavista profeetoista ja sano noille, jotka ovat profeettoja oman sydämensä voimasta:Kuulkaa Herran sana. Näin sanoo Herra:Voi profeettahoukkia, jotka seuraavat omaa henkeänsä ja sitä, mitä eivät ole nähneet!"
"Niin kuin ketut raunioissa ovat sinun profeettasi, Israel. Te ette ole nousseet muurin aukkoihin ettekä korjanneet muuria Israelin heimon ympäriltä, että se kestäisi sodassa, Herran päivänä. Mitä he ovat nähneet, on petosta, ja heidän ennustelunsa on valhetta, kun he sanovat:'Näin sanoo Herra, vaikka Herra ei ole heitä lähettänyt; ja he muka odottavat, että hän toteuttaisi heidän sanansa. Ettekö ole petollisia näkyjä nähneet ja valhe-ennusteluja puhuneet, kun olette sanoneet:' Näin sanoo Herra', vaikka minä en ole puhunut?"
Valhenäkyjä
"Sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Koska te olette puhuneet petosta ja nähneet valhenäkyjä, niin sentähden, katso, minä käyn teidän kimppuunne, sanoo Herra, Herra. Minun käteni on profeettoja vastaan, jotka petosnäkyjä näkevät ja valhetta ennustelevat. Ei pidä heidän oleman minun kansani yhteydessä, ei heitä kirjoiteta Israelin heimon kirjaan, eivätkä he tule Israelin maahan; ja te tulette tietämään, että minä olen Herra, Herra."
"Koska he, koska he vievät minun kansani harhaan, sanoen: 'rauha!', vaikka ei rauhaa ole, ja katso, koska he, kun kansa rakentaa seinän, valkaisevat sen kalkilla, niin sano noille kalkilla-valkaisijoille, että se kaatuu. Tulee kaatosade, te syöksytte alas, raekivet, ja sinä pusket puhki, myrskynpuuska, ja katso, seinä kaatuu! Eikö silloin teiltä kysytä: 'Missä on valkaisu, jonka olette sivelleet?"'
"Sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Minä kiivaudessani annan myrskynpuuskan puhjeta, kaatosade tulee minun vihastani ja raekivet minun kiivaudestani, niin että tulee loppu. Minä hajotan seinän, jonka te olitte kalkilla valkaisseet, ja syöksen sen maahan, niin että sen perustus paljastuu; niin se kaatuu, ja te saatte siinä lopun. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra.
"Niin minä panen kiivauteni täytäntöön seinässä ja niissä, jotka sen kalkilla valkaisivat, ja sanon teille: Ei ole enää seinää eikä sen valkaisijoita, Israelin profeettoja, jotka ennustivat Jerusalemista ja näkivät sille rauhan näkyjä, vaikka ei rauhaa ollut; sanoo Herra, Herra."(Hes. 13:1-16)
Kalkilla valkaisu
" Mutta Jerusalemin profeetoissa minä olen nähnyt kauhistuksia: aviorikosta ja valheessa vaeltamista; he vahvistavat pahantekijäin käsiä, niin ettei kukaan käänny pois pahuudestansa. He ovat minun edessäni kaikki kuin Sodoma, ja kaupungin asukkaat kuin Gomorra.
Sentähden, näin sanoo Herra Sebaot profeetoista: Katso, minä syötän heille koiruohoa ja juotan heille myrkkyvettä; sillä Jerusalemin profeetoista on jumalattomuus levinnyt koko maahan. Näin sanoo Herra Sebaot: Älkää kuulko profeettain sanoja, noiden, jotka teille ennustavat täyttäen teidät tyhjillä toiveilla: oman sydämensä näkyjä he puhuvat, mutta eivät sitä, mikä tulee Herran suusta.
He hokevat minun halveksijoilleni: 'Herra on sen sanonut: Teillä on oleva rauha!' Ja kaikille, jotka vaeltavat sydämensä paatumuksessa, he sanovat: 'Ei teitä kohtaa onnettomuus'".(Jer. 23:14-17)
Tällainen julistaja ei ole Jumalan profeetta. Jos kansan sydämellä on syntiä, valheprofeetta siloittaa kaiken ja valkaisee sen kalkilla, ja kansa ei tee synneistään parannusta, Jakeessa 22 Jeremia sano: "Jos he olisivat seisoneet minun neuvottelussani, niin he julistaisivat minun sanani kansalleni ja kääntäisivät heidät pois heidän pahalta tieltään."
Jumalan kasvojen edessä
Kun Jumalan palvelija viipyy Herran kasvojen edessä ja kuuntelee Jumalan puhetta, hän ei voi mielistellä kansaa. Jos hän on saanut Jumalalta sanoman, hänen täytyy julistaa totuutta. On murheellinen tosiasia, että moni sananjulistaja nykyään viipyy television ääressä ja ruokkii sieluaan sieltä tulevalla saastalla. Onko hänen puheillaan katetta? Jos he viipyisivät hiljaisuudessa Herran neuvotteluissa, he julistaisivat kansalle sellaisen sanoman, että ihmiset kääntyisivät pois pahuudestaan.
He ennustavat täyttäen kansan tyhjillä toiveilla ja vahvistavat pahaintekijäin käsiä. Sellainen julistus, joka ei saa huonoa omaatuntoa kantavaa ihmistä synnintuntoon, ei ole Jumalan voitelemaa, vaan väärän hengen vallassa julistettua. Jumalan Henki paljastaa pian totuuden. Muista Jeesuksen sanat:" Kun Pyhä Henki tulee, hän näyttää todeksi synnin..."
Tämä on ensimmäinen asia. Siellä, missä Pyhässä Hengessä julistetaan Jumalan Sanaa, Pyhä Henki paljastaa synnin. Kun hän saa kuulla sanoman Jumalalta, hän tekee parannuksen synneistään.
Väärä profeetta lupaa monenlaisia asioita. Monta kertaa sisarille luvataan rikkaita ja kauniita miehiä. Minä kauhistun tällaisia profetioita. Alttarilla puhutaan valheita ja ollaan olevinaan Jumalan profeettoja.
Elämme lopun ajassa, jossa tarvitaan neuvottelukykyisiä miehiä Jumalan neuvotteluihin. Monet Jumalan lapset eivät ravitse enää kotonaan itseään Jumalan Sanalla. Saastaa syödään suut ja korvat täyteen. Sitten tullaan Herran eteen, mutta Herra ei siunaa syntiä. Hän antaa siunauksensa omilla ehdoillaan. Emme pysty pettämään Pyhää Henkeä.