PROFETIOIDEN KÄYTTÖ sielullisiin tarkoituksiin

PROFETIOIDEN KÄYTTÖ sielullisiin tarkoituksiin

ViestiKirjoittaja rita4 » 27.09.2024 08:31

Hannes Vehviläinen

Sielullinen, lihallinen profetian käyttäjä kerää usein ympärilleen tukijoukon, jota hän profetioillaan johtaa ja ohjailee. Jo tästä voi päätellä, mistä lähteestä hänen profetiansa ovat. Jumalallinen profetia ei tarvitse ihmisiä tuekseen. Jumala toimii suoraan ilman kannattajajoukkoa.

Koettele henget

"Rakkaani, älkää jokaista henkeä uskoko, vaan koetelkaa henget, ovatko ne Jumalasta; sillä monta väärää profeettaa on lähtenyt maailmaan. Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta; ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa."

"Lapsukaiset, te olette Jumalasta ja olette voittaneet heidät; sillä hän, joka teissä on, on suurempi kuin se, joka on maailmassa. He ovat maailmasta; sentähden he puhuvat, niinkuin maailma puhuu, ja maailma kuulee heitä. Me olemme Jumalasta. Joka tuntee Jumalan, se kuulee meitä; joka ei ole Jumalasta, se ei kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen." (1 Joh.4;1-6)

Profetian lahjan vääriä käyttömuotoja

Profetiaa ei saa käyttää välineenä henkilökohtaisissa kiistoissa. Joskus saattaa tulla kiusaus aivan kuin Jumalan valtuutuksella kumota riitakumppanin näkemykset. Lahja kyllä on Jumalan antama, mutta Jumalan Henki ei saa käyttää sitä, vaan profeetta käyttää sitä itse.

Profetian lahjaa ei myöskään pidä käyttää aviopuolison etsinnässä. Kerrotaan erään henkilön profetoineen; "Mene sinä, Matti, Liisan katon alle, siellä saat turvaa." Turvaa ei löytynytkään vaan "häkäpönttö". Jos etsitään aviopuolisoa vain profetian avulla, voidaan mennä harhaan. Parempi on, jos tuntee tulevan puolisonsa henkilökohtaisesti ja luonteet kasvavat yhteen.

Profetian lahjaa ei tule käyttää hyväksi tilanteessa, jossa joku tarvitsee rahaa.

Profetian avulla ei pidä pyrkiä pääsemään Hengen virkoihin tai johonkin asemaan seurakunnassa.

Profetoimalla ei pidä syyllistää sairaita. Joskus profetoidaan sairaalle:" Sinä et tule terveeksi, koska sinulla ei ole uskoa." Tällainen ei ole Jumalan Sanan ja Hengen mukaista toimintaa.

Ketään uskovaa ei pidä saattaa tai opettaa profetioista riippuviksi siten, että he kulkevat ja etsivät vain profetioista vastauksia, opetusta ja ohjausta. Profetian lahjan omaavan on estettävä kuulijoita kiinnittymästä liikaa ihmiseen, kasvamasta häneen kiinni.

Profetia ei koskaan saa syrjäyttää Jumalan Sanaa ja tulla Raamatun ylä-tai ulkopuolelle opiksi, joka ohjaa. Raamattu on korkein auktoriteeti.

Profetaalinen Sana

" Sillä me emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan me olimme omin silmin nähneet hänen valtasuuruutensa.

Sillä hän sai Isältä Jumalalta kunnian ja kirkkauden, kun tältä ylhäisimmältä kirkkaudelta tuli hänelle tämä ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt". Ja tämän äänen me kuulimme tulevan taivaasta, kun olimme hänen kanssaan pyhällä vuorella.

Ja sitä lujempi on meille nyt profeetallinen sana, ja te teette hyvin, jos otatte siitä vaarin, niinkuin pimeässä paikassa loistavasta lampusta, kunnes päivä valkenee ja kointähti koittaa teidän sydämissänne."
(2 Piet. 1: 16-19)

Sana on kaiken yläpuolella

" Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan; ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. " (Ilm. 22: 18-19)

Jumalan rakkaus on armolahjojen käyttövoima ja hedelmä

"Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.

Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.

Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus."
(1 Kor. 13:1-3, 8-9, 12-13)

Tältä pohjalta on hyvä käyttää armolahjoja, profetoimisen, kielten selittämisen ja muitakin lahjoja.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Profetiat ja ilmestykset, ym..