PROFETIAN LAHJAN VÄÄRÄ KÄYTTÖ

PROFETIAN LAHJAN VÄÄRÄ KÄYTTÖ

ViestiKirjoittaja rita4 » 30.06.2026 08:17

Hannes Vehviläinen

Armolahjoja voidaan käyttää väärin, koska ihmisen, uskovankin, liha on heikko.

Ylpeys saattaa helposti vallata uskovaisen. Kun Jumala antaa hänelle jonkin lahjan, hän saattaa tuntea olevansa toisten yläpuolella. Lucifer lankesi alkuaan juuri tähän syntiin.

Ylpeys ja vallanhalu

Ylpeys on vienyt monta profeettaa harhaan, ennustamaan vääriä asioita, koska he ovat pyrkineet toisten yläpuolella ollen päästä johtamaan koko hengellistä toimintaa.

Toiseksi profetian lahjaa voidaan käyttää väärin hengellisen vallanhalun ajamana. Profetian sanomilla yritetään saada valta-asemaa ja korottaa itseä sekä painaa muita alas. Tällöin profeetalla tai profetian lahjan omaavalta puuttuu hengellistä mieltä. Hän on lihallisen mielen vallassa ja pyrkii hallitsemaan ihmisten mieliä profetian lahjallaan.

Valheen henki

"Niin Israelin kuningas kokosi profeetat, neljäsataa miestä, ja sanoi heille: 'Onko meidän lähdettävä sotaan Gileadin Raamotia vastaan, vai onko minun oltava lähtemättä?”'He vastasivat:"Lähde; Jumala antaa sen kuninkaan käsiin."

Mutta Israelin kuningas ja Joosafat, Juudan kuningas, istuivat kumpikin valtaistuimellansa puettuina kuninkaallisiin pukuihinsa; he istuivat puimatantereella Samarian portin ovella, ja kaikki profetat olivat hurmoksissa heidän edessänsä. Ja Sidkia, Kenaanan poika, teki itsellensä rautasarvet ja sanoi: "Näin sanoo Herra: Näillä sinä pusket aramilaisia, kunnes teet heistä lopun". Ja kaikki profeetat ennustivat samalla tavalla, sanoen: "Mene Gileadin Raamotiin, niin sinä saat voiton; Herra antaa sen kuninkaan käsiin".

Silloin tuli henki ja asettui Herran eteen ja sanoi: 'Minä viekoittelen hänet'. Herra kysyi häneltä: 'Miten?' Hän vastasi: 'Minä menen valheen hengeksi kaikkien hänen profeettainsa suuhun'. Silloin Herra sanoi: 'Saat viekoitella, siihen sinä pystyt; mene ja tee niin'.

'Katso, nyt Herra on pannut valheen hengen kaikkien näiden sinun profeettaisi suuhun, sillä Herra on päättänyt sinun osaksesi onnettomuuden.' Silloin astui esille Sidkia, Kenaanan poika, löi Miikaa poskelle ja sanoi: "Mitä tietä Herran henki on poistunut minusta puhuakseen sinun kanssasi?"
(2. Aik.18:5, 9-11, 20-23)

Tässä tapauksessa profetian lahjaa ja virkaa käytettiin väärään tarkoitukseen. Jumala salli tämän tapahtua.

Bileamin tietä

"Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.

Ja moni on seuraava heidän irstauksiaan, ja heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi; ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku."
(2.Piet. 2:1-3)

Nämä valheprofeetat toivat sydämessään valhesanomansa sisälle seurakuntaan.

Valheprofeetat levittävät Juudan kirjeen mukaan Bileamin eksytystä: "Voi heitä, sillä he kulkevat Kainin tietä ja heittäytyvät palkan tähden Bileamin eksytykseen ja hukkuvat niskoitteluunsa niinkuin Koora! "(Juuda 11)

Jumala kyllä käytti Bileamia ja lupasi hänen mennä, kun Baalak häntä kutsui. Mutta Bileam alkoi himoita vääryyden palkkaa. Sydämen vaikuttimen tulee olla puhdas. Profeetta ei saisi havitella palkkioita siitä, että hän käyttää Jumalan lahjaa.

Poyhkeitä turhuuden sanoja

"He ovat hyljänneet suoran tien, ovat eksyneet ja seuranneet Bileamin, Beorin pojan, tietä, hänen, joka rakasti vääryyden palkkaa, mutta sai rikkomuksestaan ojennuksen: mykkä juhta puhui ihmisen äänellä ja esti profeetan mielettömyyden. Sellaiset ovat vedettömiä lähteitä ja myrskytuulen ajamia hattaroita, ja pimeyden synkeys on heille varattu. Sillä he puhuvat pöyhkeitä turhuuden sanoja ja viekoittelevat lihan himoissa irstauksilla niitä, jotka tuskin ovat päässeet eksyksissä vaeltavia pakoon, ja lupaavat heille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia; sillä kenen voittama joku on, sen orja hän on."(2.Piet. 2:15-19)

Sana erottaa sielun ja hengen

"Viimeisenä aikana tulee pilkkaajia, jotka vaeltavat jumalattomuutensa himojen mukaan. Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole."(Juuda.1:18-19)

Sielullinen-sana tarkoittaa sitä, että henkilö on oman luonnollisen mielensä vallassa. Hän on ilman Pyhän Hengen innoitusta ja profetoi oman sielunsa haluja ja mieltymyksiä tai tuntemuksia, minkä tarkoitusperän toteuttamiseksi hän milloinkin niitä käyttääkään.

Kuulijoiden tulisi pystyä erottamaan, tapahtuuko profetoiminen oman sielun vai Jumalan Hengen innoittamana. Ellei Jumalan Henki anna tähän viisautta, erottaminen voi olla vaikeaa. Se on kuin veteen piirretty viiva.

"Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija." (Hebr. 4:12)

Jumalan Sana pystyy erottamaan ihmisen oman sielun aikaansaannokset Pyhän Hengen johdatuksesta.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: PROFETIAN LAHJAN VÄÄRÄ KÄYTTÖ

ViestiKirjoittaja rita4 » 01.07.2026 18:30

Hannes Vehviläinen kirjoitti:Bileamin tietä

"Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon.

Ja moni on seuraava heidän irstauksiaan, ja heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi; ja ahneudessaan he valheellisilla sanoilla kiskovat teistä hyötyä; mutta jo ammoisista ajoista heidän tuomionsa valvoo, eikä heidän perikatonsa torku."
(2. Piet. 2:1-3)

Nämä valheprofeetat toivat sydämessään valhesanomansa sisälle seurakuntaan.

Valheprofeetat levittävät Juudan kirjeen mukaan Bileamin eksytystä: "Voi heitä, sillä he kulkevat Kainin tietä ja heittäytyvät palkan tähden Bileamin eksytykseen ja hukkuvat niskoitteluunsa niinkuin Koora! "(Juuda. 11;11)

Jumala kyllä käytti Bileamia ja lupasi hänen mennä, kun Baalak häntä kutsui. Mutta Bileam alkoi himoita vääryyden palkkaa. Sydämen vaikuttimen tulee olla puhdas. Profeetta ei saisi havitella palkkioita siitä, että hän käyttää Jumalan lahjaa.

Otampa pikkasen tästä, koska tämä on niin totta tänäkin päivänä tällä rakkaassa koto suomessakin. Kun On näitä vääriä, valheprofeettoja jotka opettavat jotenkin ns, sinnepäin, mutta kuitenkin monilla on kuitenkin sisimmässään; valhe ja vilppi sydämellään ja vain saadakseen: mainetta, kunniaa, sekä Rahaa. En käytä nimiä, vaikka toki niin voisinkin tehdä, mutta kun mietitään esim. tuolta you tubestakin löytyviä opetuksia ja näitä; itsensä profeetaksi tekeviä miehiä ja naisiakin, niin onhan he ehkä miellyttäviä, ja mukavan kuulosia, aidonkin kuulosia, jo, kyllä, ja Raamattuakin käyttävät, sekä siteeraavat sitä , mutta mutta.. :???:

Jos hiukan jo osaat Raamattuasi ja olet sitä tutkinut rukouksen hengessä, niin Herra alkaakin puhua Henkensä kautta sinulle mahdollisesti, että:... Hän puhuu sinulle ensin hiljaa, ja sitten jo hiukan kovemminkin.. Tai, Hän voi jonkun uskovan kautta alkakin puhua sinulle, tai Hän saattaa jopa johdattaa sinut tutkimaan: lähdettä ja taustoja, hänen, joka puhuu ja opettaa motiiviaan, ym.. :roll: Ja jos sinä ystäväni olet valveilla oleva uskova, niin aivan pian kuin jokin alkaa noiden väärien ja itseään kehuvien, uskoaan korostavien julistajien, profeettojen puheissa mietityttää, tai ehkä jopa alkaa ihan tökkiäkin. :problem: Kun jokin kuin ei vain, kuin täsmää, ei ole yhtä siinä miten sinä itse asiat Raamatusta ymmärrät, tms..Ja alat huomatakin, että; Hetkinen.. Eihän siellä noin sanota, tai eihän se Raamatun paikka tuota tarkoita, tms.. :think:

Älä jää silloin kuitenkaan enempää kuuntelemaan, kun visuhousu koittaakin kääntää sen kaiken mukamas oikeaksi ja alatkin siinä kuin kokea; itse vain olevasi niin heikko uskova,tai jopa liian arka, tai ehkä koetkin olevasi liian totuuden janoinen, liiankin tarkka,tms. Ja silloin, alatkin jo kuin kokea hengessäsi, että syy sinun epäilyysi syntyikin vain sinun ehkäpä väärästä asenteestasi, tai jostakin muusta itsessäsi ja silloit et luotakkaan enää, etkä turvaudu Jumaln Hengen vaikuttamaan varovaisuuteen, ja alatkin toimia silloin PH vastustavana.. :thumbdown:

Sillä juuri tätä tapaa vihollinen käyttää, eli: saada sinut nielemään ihan mitä vain, varsinkin jos on kysymyksessä jo vaikkapa vanhempi uskova mies, tai kuuluisa, tai.?? Mutta olipa hän joka puhuu Jumalan Sanaa, tai profetoi kuka vain jtai minkä ikäinen tahansa, tai miten jo kuuluisakin, niin; kun olet rukouksen hengessä, niin et voi silloin eksyä, erehtyä uskomaan valhetta totuudeksi, se on mahdotonta! Kun sinä sydämestäsi vain pyydät, että: Jumala varjelee sydämesi kaikelta väärältä ja valheelta, petokselta, ym..Niin Hän sen myöskin tekee ja varjele sinut myöskin uskomasta väärää, valhe, tai vesitettyä, muunneltua evankeliumia mika oikeana. Sinä kyllä havaitset harhan, jos ja kun pyrit elämään mahdollisimman lähellä Herraasi, Jeesusta Kristusta, päivittäin ja elät parannuksen teossa myöskin päivittäin. Älä luovuta mielesi ohjia sielunvihollisen käyttöön, mennen muiden mukana harhaan, eksyen..Vain koska muutkin uskovat valhetta.. :???: :roll:

:thumbup: Kannattaa olla tarkkana kuin porkkana, ettei eksy tai mielly väärään oppiin! Eikä kannata matkia muita; kun ne muutkin sitä uskoo ja kuuntelee.. Niin ystäväni kallisarvoinen Jumalan silmissä ollen; Ei sinun pidä olla laumaeläin, vaan on parempi sittenkin tänä päivänä olla hiljainen ja Totuutta rakastava erakko! :wink: Pidä varasi, sillä aina pitää olla hiukan kuin varpaisillaan, koska se on turvallisempaa, kuin antautua kuunteleen korvasyyhy puheita, tai ihastua mihinkään puhujassa, puheessaan, toiminnassaan, tms..Niin moni on jo eksynyt ja sokaistunut väärään.. Aivan liian moni.. :cry: :think:

Hannes Vehviläinen kirjoitti:Sana erottaa sielun ja hengen

"Viimeisenä aikana tulee pilkkaajia, jotka vaeltavat jumalattomuutensa himojen mukaan. Nämä juuri saavat aikaan hajaannusta, he ovat sielullisia, henkeä heillä ei ole."(Juuda.1:18-19)

Sielullinen-sana tarkoittaa sitä, että henkilö on oman luonnollisen mielensä vallassa. Hän on ilman Pyhän Hengen innoitusta ja profetoi oman sielunsa haluja ja mieltymyksiä tai tuntemuksia, minkä tarkoitusperän toteuttamiseksi hän milloinkin niitä käyttääkään.

:???: Mieti näitä sanoja ja saatatkin pian huomata, miten joillekin julistajille on tärkeää vain: paksu lompakko takataskussaan, ja kun sai porukat sokaistua seuraamaan itseään, jakamalla oppiaan muillekin, sekä uhraamaan säätiöönsä, tms..He, jotka uskoivat ja lähtivät seuraamaan valhepuhuja, puhujia, niin he saivat tartunnan, taudin, joka lopulta tappaa uskon, sekä rakkauden Herraamme kohtaan! He lähtivät sokaistuina seuraamaan valheen julistajaa ja sen myötä myöskin kuin menettivät kyvyn koetella tai arvostella, aina kaikki kyseenalaistaa..Heitä ei voi palauttaa ruotuun, kuin vain ainoastaan Jumala. Yksi mies, tai nainen ja niin paljon eksyneitä lampaita hänen opetuksensa takia.. :cry: :o Onhan se surullista! :cry: :thumbdown: :-o

Jer. 23:
20 Eikä Herran viha asetu, ennenkuin hän on toteuttanut ja täyttänyt sydämensä aivoitukset. Aikojen lopulla te tulette sen hyvin ymmärtämään.
21 "Minä en ole lähettänyt noita profeettoja, mutta silti he juoksevat. Minä en ole puhunut heille, mutta kuitenkin he ennustavat.
22 Jos he olisivat seisoneet minun neuvottelussani, niin he julistaisivat minun sanani kansalleni ja kääntäisivät heidät pois heidän pahalta tieltään ja pahoista teoistansa.

23 Olenko minä Jumala vain lyhyeltä matkalta, sanoo Herra; enkö ole Jumala myöskin kaukaa?
24 Saattaako joku niin piiloon piiloutua, etten minä häntä näe? sanoo Herra. Enkö minä täytä taivasta ja maata? sanoo Herra.
25 Minä olen kuullut, mitä sanovat nuo profeetat, jotka ennustavat minun nimessäni valhetta sanoen: 'Minä olen nähnyt unta, olen nähnyt unta'.
26 Kuinka kauan? Mitä on mielessä noilla profeetoilla, jotka ennustavat valhetta, ennustavat oman sydämensä petosta?
27 Aikovatko he unillaan, joita he kertovat toinen toisellensa, saattaa minun kansani unhottamaan minun nimeni, niinkuin heidän isänsä ovat unhottaneet minun nimeni Baalin tähden?

28 Se profeetta, jolla on uni, kertokoon unensa; mutta se, jolla on minun sanani, puhukoon minun sanani uskollisesti. Mitä tekevät oljet jyvien seassa? sanoo Herra.
29 Eikö minun sanani ole niinkuin tuli, sanoo Herra, ja niinkuin vasara, joka kallion murtaa?
30 Katso, sentähden minä käyn niiden profeettain kimppuun, sanoo Herra, jotka varastavat minun sanani toinen toiseltansa.
31 Katso, minä käyn niiden profeettain kimppuun, sanoo Herra, jotka ottavat sanansa omalta kieleltään, mutta sanovat: 'Se on Herran sana'.

32 Katso, minä käyn niiden kimppuun, jotka ennustavat valheunia, sanoo Herra, ja kertovat niitä ja eksyttävät minun kansaani valheillansa ja kerskumisellansa, vaikka minä en ole heitä lähettänyt enkä käskenyt ja vaikka heistä ei ole mitään hyötyä tälle kansalle, sanoo Herra.

Miika 3:
5 Näin sanoo Herra niitä profeettoja vastaan, jotka eksyttävät minun kansaani, jotka huutavat: "Rauha!", kun heidän hampaissaan on purtavaa, mutta julistavat pyhän sodan sille, joka ei anna mitään heidän suuhunsa:
6 Sentähden tulee teille yö, näkyjä vailla, teille tulee pimeys, ennustelua vailla. Aurinko laskee näiltä profeetoilta, ja päivä heiltä pimenee.
7 Näkijät joutuvat häpeään, ja ennustelijat punastuvat. Kaikki he peittävät partansa, sillä Jumalan vastausta ei tule.

Ja vielä tämä lopuksi:

Mark. 12:24 Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa?
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Profetiat ja ilmestykset, ym..