PROFETIA JA INNOITUS

PROFETIA JA INNOITUS

ViestiKirjoittaja rita4 » 11.10.2025 16:48

Hannes Vehviläinen

Profetian lahja tarvitsee aina kuhunkin tilanteeseen Pyhän Hengen innoituksen. Eilinen innoitus ei riitä tänään, eikä se tuo elävyyttä sanomaan

Henkilö, jolla on tämä armolahja, tuntee Jumalan vaikutuksen, ja hän voi käyttää sopivassa tilanteessa Jumalan lahjaa.

Kun apostolit rukoilivat, Pyhä Henki sanoi: "Erottakaa minulle Barnabas ja Saulus siihen työhön, johon minä olen heidät kutsunut." (Apt.13:2) Raamattu ei kerro, puhuiko Pyhä Henki niin kuuluvasti, että kaikki kuulivat äänen, vai jonkun uskovan kautta. Profeettoja oli kyllä paikalla, Paavali ja Barnabas ja muitakin.

Innoitus Pietarin puheessa

Pietarin helluntaisaarnan osana oli innoitettua profetiaa (Apt. 2:14-36, vrt. Jooel 2:28-32). Hän viittasi Jooelin kirjaan, ja Pyhä Henki käytti Jooelin kirjaa innoituksen lähteenä. Hän viittasi myös Daavidiin samassa saarnassa. Tällä tavalla Jumalan Henki voi käyttää Raamattua innoituksen välikappaleena.

Jumalan Hengen innoitus ilmenee myös Pietarin puheessa Korneliuksen kotona. Pietari saarnasi:

"Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön, vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen."
(Apt. 10:34-35) Pietari jatkaa:
"'Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta.' Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat." (Apt. 10:43- 44)

Pietari puhui tässä innoittuneesti Jeesuksen elämästä ja Raamatun profetioista pakanoille, ei juutalaisille. Jumala tahtoi puhua pakanoille, ja se koitui Korneliuksen perhekunnan pelastukseksi.

Myöhemmin Pietari joutui puolustamaan käyntiään pakanakodissa:

"Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niin kuin alussa meidänkin päällemme. Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: 'Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä'. Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?" (Apt. 11:15–17)

Sydämen salaisuudet ilmi

Profetia paljastaa ihmisten sydämen salaisuuksia, ja tämä johdattaa heitä Jumalan etsimiseen ja parannuksen tekemiseen. "Älkää sen tähden lausuko mitään tuomiota, ennen kuin aika on, ennen kuin Herra tulee, joka myös on saattava valoon pimeyden kätköt ja tuova ilmi sydänten aivoitukset, ja silloin saa kukin kiitoksensa Jumalalta." (1 Kor. 4:5)

Olin Kuhmossa nuorten leirillä joskus 80-luvulla talviaikaan. Paikkakunnalle tuli muualta eräitä henkilöitä, ja minä ajattelin sydämessäni kielteisesti heistä. Leirillä oli hyvä henki, ja ajattelin, että nämä ihmiset tulivat häiritsemään tilannetta. Eräs tulijoista lausui julki juuri sen, mitä olin sydämessäni ajatellut. En voinut Jumalan kasvojen edessä kiemurrella ja kieltää ajatelleeni sillä tavalla. Jumalan Henki paljastaa asioita, tämä oli profetian sana. Hän toi julki sen, mikä oli piilossa sydämen maailmoissa.

"Jos kaikki profetoisivat, ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet, ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion. Hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä." (1 Kor. 14:24-25)

Eräs profetian tehtävä on johdattaa ihminen sydämen näkymättömän maailman kahleista valkeuteen, vapauteen ja totuuteen. Tällaisia tilanteita voi sattua missä tahansa, kun Jumalan Henki on läsnä ja on hengellisiä lahjoja, joita Jumala voi käyttää.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Profetiat ja ilmestykset, ym..