David Wilkerson kirjoitti:Ehkä rukous onkin sinulle vain taakka. Kyllästyttääkö rukous sinua? Onko se enemmän velvollisuus kuin ilo?
Niin harvat uskovat tulevat Jumalan läsnäoloon iloisina, nauttien hänen seurastaan. Jotkut pitävät sitä työnä. Jos olemme rakkaimpiemme seurassa täällä maailmassa, miellämmekö sen työksi? Ei, sehän on meille ilo ja nautinto. Jos olet onnellisessa avioliitossa, ei sinun tarvitse ajatella läheisten hetkienne puolisosi kanssa olevan "työtä".
Kristus vertaa suhdettaan kansaansa aviomiehen suhteeseen vaimon kanssa. Raamattu sanoo, että Jeesus iloitsee meistä! Itse asiassa, aviomiehen ilo vaimon läheisyyden nautinnosta ei ole vain hänen omien tarpeittensa tyydyttämisessä. Ei, hänen todellinen nautintonsa on siinä, että hän tietää vaimonsa jakavan tämän ilon. Hän sanoo sydämessään: "Hän todella haluaa olla kanssani. Minä olen hänen sydämensä ensimmäinen, ole hänelle kaikki kaikessa."

Kuinka tärkeää on rukoilla, niin yksinään, kuin muiden uskovien kanssa yhdessäkin. Mutta se, mikä minua on surettanut ja surettaa yhä vain enemmän meiddän uskovien kohdalla, sekä seurakunnissa, niin on;
Rukoilemattomuus. Mitä tarkoitan kun sanon noin? Nyt kun olen seurailllut monia eri seurakuntia, niin etelässä, kuin pohjanmaallakin, niin liian monessa on kaikki muu laitettu tärkeämmäksi, kuin rukous. Menimme erääseenkin srk, ja oli ilmoitettu, että siellä olisi rukouskokous ja sen takia sinne menimmekin, koska haluamme rukoilla. Mutta siellä ei ollut yhtään rukousta, vaan rukouskokous olikin Raamattutunti ja lopussakaan ei ollut rukousta?
En nyt tarkoita, etteikö Raamattutuntikin ole hyvin tärkeä, toki on, mutta kun ei edes ole koko paikassa ollenkaan rukouskokousta, eikä näymmä rukoilla missään niiden tapahtumissa muutenkaan, niin kyllähän se minua alkoi ihmetyttää, sekä murehduttaa.. Yhtä tärkeä, kuin on Raamatun tutkiminen, niin aivan yhtä tärkeä on rukoilla. Miksi siis ei tahdota rukoilla?
Minun mieleeni nousee vain ajatus, että pidetäänkö itseään jo niin hyvänä uskovana, uskovinakin,
ettei enää tarvitse rukoilla, koska ollaan
mukamas jo niin oikeaoppisia ja täydellisiä Herran Jeesuksen opetuslapsia.. Ettei vaivauduta alentuun rukoilemaan, koska se olisi; kuin heikon ja Jeesusta paljon tarvitsevan uskovan merkki ja ei haluta olla
enää niin paljon elämässään Jeesusta tarvitsevia: päjätään jo ilmankin,
ehkä ajatellaan?.

En tiedä?
Mutta rakkaat, ei yksikään selviä tästä elämästä perille asti, jos rukouselämä ei maistu, kiinnosta. Se on niitä ensimmäisiä asioita, mitkä pitää pysyä, uskosssa olo ajan pituudesta, tai vähyydestä välittämättä loppuun asti. Kun rukouselämää vähennetään, niin se tietää melko varmasti silloin oman uskon heikentymistäkin, ollaan tultu jo niin vahvoiksi ja varmoiksi, ettei elämään enää tarvita
edes Jeesustakaan. Ja kyllähän se näkyy sekä kuuluu silloin sellaisen rukouksen väheksyjän puhetyylistä, sekä elämän tavastakin, näin uskon.
En ole mollaamassa ketään, mutta haluan vain
kuin herätellä mietttiin
sitä ihan omaa rukouselämäänsä ja onko se palavaa, Jeesusta kaipaavaa, Herran tahtoa etsivää, jne..

Niin kuin David veljemme tuossa puhuu, niin kun rukouselämä ja suhde Jeesukseenkin on kunnossa, niin se näkyy uloskinpäin; iloisuutena, kun saa olla seurustelu/ystävyys suhteessa Jeesuksen Kristuksen kanssa, Se tuotta iloa sydämeen, kun saa ja voi rukoilla, lähestyä Herraa, eikä sen tarvitse edes olla paikoillaan olemista, vaan teit mitä tahansa, tai liikut, istut autossa, junassa, missä vain, olet kotona Raamatun ääressä, niin Aina voi rukoilla, kiittää Jumalaa, sekä lähestyä Herraa omienkin asioiden takia, tai muiden ihmisten asioita muistaen, tms..
Rukous on kuin hengittämistä, yhtä tärkeää ja ilman sitä ei voi uskovana edes elää. Mutta jos ei kiinnosta lähestyä Herraa Jeesusta, niin silloin kantsii kysyä itseltään, että;
"Mitenkäs se nyt sitten oikein on tämä minun elämäni, sekä uskoni tila/laita, kun en kaipaa Sinua Herra elämääni, rinnalleni kulkemaan ja auttamaan, siunaamaan.".?
Tällainen raamatun paikka nousi sydämelleni tähän hetkeen;
Jaak. 4:
8 Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset.
9 Tuntekaa kurjuutenne ja murehtikaa ja itkekää; naurunne muuttukoon murheeksi ja ilonne suruksi.
10 Nöyrtykää Herran edessä, niin hän teidät korottaa.Matt. 26:41 "Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko."Luuk. 21:
33 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa.
34 Mutta pitäkää vaari itsestänne, ettei teidän sydämiänne raskauta päihtymys ja juoppous eikä elatuksen murheet, niin että se päivä yllättää teidät äkkiarvaamatta
35 niinkuin paula; sillä se on saavuttava kaikki, jotka koko maan päällä asuvat.
36 Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä." 
Lopuksi vielä tämä opetus.
Rukoilkaa ettette joutuisi kiusauksee