Rukouksen merkitys

Rukouksen merkitys

ViestiKirjoittaja rita4 » 16.07.2025 10:00

Mauri Hämäläinen

Jeesuksen elämään kuului tärkeänä osana rukous. Päivisin hän oli kansan keskuudessa auttaen monella tavalla ihmisiä, mutta iltaisin hän vetäytyi vuorille lepäämään ja rukoilemaan.

Erikoisesti monien tärkeiden asioiden edellä Jeesus kävi rukoustaistelua. Hänen neuvonantajansa oli Isä Jumala, jolta hän sai toimintaohjeet.

Meidänkin tulisi ottaa vieläkin enemmän varteen Jeesuksen esimerkki rukouselämästä. Jeesus opetti opetuslapsilleen Isä meidän-rukouksen. Se on tärkeä rukous myös tänään, eikä riitä, että osaamme sen ulkoa. Se tulee osata myös sisältä. Jos voimme lausua sen sydämestämme ja ajatella jokaisen asian, joka siihen on kätketty, silloin kaikki on hyvin.

Jumalanpalveluksessamme ei kaiken tarvitse näkyä eikä kuulua. Tulee ottaa huomioon Jeesuksen opetus: "Kavahtakaa ettette harjoita vanhurskauttanne ihmisten nähden, että he teitä katselisivat, muutoin ette saa palkkaa Isältänne, joka on taivaassa." (Matt. 6:1)

Jeesus varoitti pakanain rukoustyylistä: "Ja kun rukoilette, niin älkää tyhjiä hokeko niinkuin pakanat, jotka luulevat, että heitä heidän monisanaisuutensa tähden kuullaan." (Matt.6:7)

Kannattaa lukea koko luku ajatuksen kanssa. Jeesus kehottaa menemään kammioon: "Mutta kun sinä rukoilet, mene kammioosi ja sulje ovesi ja rukoile Isääsi, joka on salassa; ja sinun Isäsi, joka salassa näkee, maksaa sinulle." (Matt.6:6)

Kammiorukouksesta lähdemme seurakunnan rukoukseen kuten alkuseurakunnassa tehtiin. "Sen kuultuansa he yksimielisesti korottivat äänensä Jumalan puoleen ja sanoivat: "Herra, sinä, joka olet tehnyt taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on!" (Apt. 4:24)

Vähän myöhemmin kerrotaan, kuinka paikka järähti ja opetuslapset täytettiin Pyhällä Hengellä. Alkuseurakunnassa oli neljä pilaria, jotka tekivät seurakunnan evankelioivaksi: apostolien opetus, keskinäinen yhteys, ehtoollinen ja yhteinen rukous. Hätä ja ahdistus palvelevat Herran asiaa myös tänään.

Seurakunnan rukouskokous ei saisi olla "täyteohjelma", vaan Sana ja rukous ovat pääasioita. On hyvä oppia omassa kammiossa rukoilemaan pitkään mutta seurakunnan tilaisuudessa lyhyesti, että useimmat voisivat rukoilla ääneen. Jos Jeesuksen opetuslapset pyysivät heitä opettamaan rukoilemista, kyllä nytkin opetus olisi tarpeen.

Paavali korosti, että hän oli saanut virkansa Herralta: "Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisten kautta." (Gal.1:1)

Hän oli kuitenkin riippuvainen seurakunnan rukoustuesta: "Mutta minä kehoitan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta ja Hengen rakkauden kautta auttamaan minua taistelussani, rukoilemalla minun puolestani Jumalaa." (Room. 15:30)

Tätä esirukousta tarvitsee myös tämän päivän Herran palvelija.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Rukousaiheita,opetusta rukouksesta..