Olenko minä tällä tavalla autuas?

Olenko minä tällä tavalla autuas?

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.06.2025 22:18

Oswald Chambers
Autuaita ovat... Matt. 5: 3-10.

Lukiessamme ensimmäisen kerran Jeesuksen sanoja ne tuntuvat meistä ihmeteltävän yksinkertaisilta ja mitään sanomattomilta ja painuvat huomaamattomina alitajuntaamme. Esimerkiksi autuaaksi julistamiset ovat meistä vain lempeitä ja erinomaisia ohjeita, jotka sopivat kaikille maallisista asioista piittaamattomille ja hyödyttömille ihmisille. Siinä kovassa arkihuolten täyttämässä maailmassa, jossa me elämme, niillä on hyvin vähän käytännön merkitystä. Näin ajattelemme.

Pian me kuitenkin saamme havaita, että autuaaksi julistamisissa on Pyhän Hengen dynamiittia, joka niin sanoaksemme räjähtää, kun elämäntilanteemme laukaisevat sen. Kun Pyhä Henki palauttaa mieleemme jonkin näistä julistuksista, niin me huudahdamme: "Mikä hätkähdyttävä lausunto tämä onkaan'" Meidän on silloin päätettävä, hyväksymmekö sen valtavan hengellisen mullistuksen, joka tapahtuu oloissamme siinä tapauksessa, että olemme kuuliaisia Hänen Sanalleen.

Tällä tavoin Jumalan Henki toimii. Meidän ei tarvitse olla uudestisyntyneitä kyetäksemme soveltamaan vuorisaamaa käytäntöön kirjaimen mukaan. Vuorisaarnan kirjaimellinen tulkinta on lasten leikkiä. Mutta sen tulkinta Hengen mukaan, silloin kun Jumalan Henki soveltaa Herramme sanoja juuri omiin oloihimme, on Jumalan pyhälle ankaraa työtä.

Jeesuksen opetus on täysin suhteetonta, kun vertaamme sitä omaan luonnolliseen tapaamme tarkastella elämää, ja siitä johtuen alku tuntuu yllättävän hankalalta. Meidän on vähitellen saatettava vaelluksemme ja ihmissuhteemme Jeesuksen Kristuksen ohjeiden mukaiseen muotoon, sitä mukaa kuin Pyhä Henki soveltaa niitä meidän elämämme tilanteisiin.

Vuorisaarna ei ole mikään sääntö- ja määräyskokoelma, vaan sen elämän kuvausta, jota me elämme silloin kun Pyhä Henki pääsee vapaasti toimimaan meissä.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Rukousaiheita,opetusta rukouksesta..