Minä en osaa rukoilla
"Minä en osaa rukoilla", kuulee usein sanottavan. Melkein yhtä usein joku kiirehtii selittämään, ettei rukoilla tarvitse osata; sen kun vain esittää asiansa Jumalalle, hienot sanat ovat turhia. Totta, mutta ei välttämättä lohduta ihmistä, joka ei mielestään osaa rukoilla. Sitä paitsi, jos rukousta ajattelee suorituksena, eikö rukous itse asiassa olekin silloin mennyt vähän pieleen? Joka tapauksessa uskon, että kaikkivaltias Jumala kuulee pieleen menneitä ja suoritettujakin rukouksia.
Minäkään en osaa rukoilla. Haluan silti jakaa muutamia helmiä, joita olen vuosien varrella löytänyt rukouksen syvistä vesistä. Tullessani uskoon yhdeksän vuotta sitten Jumala kutsui minua suoraan, käyttämättä välikappaleinaan ihmisiä. Kadehdittava kokemus monen mielestä, mutta niinpä en saanutkaan kaupan päälle seurakuntayhteyttä ja liutaa uskovia ystäviä. Yksinäisessä uskossani jouduin heti rukous- ja kestävyyskouluun, joka huipentui sateisena juhannuksena vanhempieni mökillä. Syöksyin mökistä ulos kaatosateeseen ja juoksin polkua alas saunalle, jonka verannan kaiteelle polvistuin. Huidoin kohti taivasta ja kerroin melko äänekkäästi Jumalalle, etten kestä enää tilannetta. En huomannut, että äitini, jolle uskonasiat ovat vieraita, oli seurannut perässäni. "Mitä sinä oikein teet?", hän kysyi sateenvarjonsa alta. En muista mitä vastasin, mutta seuraavana päivänä löysin raamattupiirin ja ensimmäiset uskovat ystäväni, joita olin vuoden ajan rukoillut. Vain vuoden, ajattelen nyt, mutta aloittelijalle se oli pitkä aika.
Jossain vaiheessa luin Raamatusta, että rukoilla pitää "lakkaamatta" ja "hartaasti". Mielessäni oli asia, jota kovasti halusin, ja päätin tarttua tuumasta toimeen. Jankutin asiaa aamuin, illoin, päivin ja välillä öisinkin Jumalalle, kunnes lukemastani hengellisestä kirjasta pomppasi silmiini lause: "Rakas lapseni, ovet eivät aukea ryskyttämällä." Luovutin suosiolla, ja pyyntöni jäi toteutumatta. Hyvä niin, Jumala sen tiesi paremmin.
Vaikeina opiskeluvuosina pysyin "hengissä" rukouspiirin varassa. Viikko, kuukausi ja vuosi toisensa jälkeen levitimme muutaman ihmisen kanssa elämämme moskan toistemme tietoon, ja veimme yhdessä asiamme Jumalalle. Menestystarinoita ei joukostamme löytynyt, mutta joku sai parantua masennuksesta, joku löysi vakituisen työpaikan, ja joku sai vuosia toivomansa lapsen. Erämaavuosien satona tiedän nyt, että Jumala kuulee jokaisen rukoukseni. Jälkeenpäin huomaan senkin, miten rakkaita rukousystävistä tuli; heidän surunsa ja ilonsa ovat omiani.
Rukouskoulussa olen vielä aloittelija, eikä valmista tule ikinä. Rukoilematta ei kuitenkaan kannata jättää sen takia, ettei osaa. Rukoilemaan oppii rukoilemalla.
"Kiitos, että rukoukset monet, monet kuulit sä. Kiitos, että pyynnöt toiset eivät saaneet täyttyä." Virsi 341:2
Tuulikki Schultz
................................................................................................
Laitoin tällaisen kertomuksen, koska tässä on minusta paljonkin tärkeää ja hyvää asiaa, pohdittavaa itse kullekin.
Rukous on tärkeää ja arvokasta ja jokaisen omanlainen rukous on Jumalan mieleen, ei meistä tarvitsekaan tulla mahottoman hyviä rukoilijoita, vaan: sydämen rukous on se, joka on paras ja aidoin, koska siinä saa sydän kertoa Jeesukselle kaiken senkin, mitä ei muille voi, tai edes haluakaan kertoa. Lapsen lailla.