Vanhuksen rukous

Vanhuksen rukous

ViestiKirjoittaja rita4 » 08.06.2022 12:10

” Sinuun, Herra, minä turvaan, älä salli minun joutua häpeään iankaikkisesti. Sillä sinä olet minun toivoni, Herra, Herra, minun turvani hamasta nuoruudestani. Mutta minä odotan alati, ja yhäti minä sinua kiitän. Minun suuni on julistava sinun vanhurskauttasi, sinun pelastustekojasi kaiken päivää, sillä niiden määrää en minä tunne.

Sinä, joka olet antanut meidän kokea paljon ahdistusta ja onnettomuutta, sinä virvoitat meidät jälleen henkiin, ja maan syvyyksistä sinä tuot meidät takaisin. Minun huuleni riemuitsevat, kun minä sinulle soitan, ja myös minun sieluni, jonka sinä olet lunastanut. (Ps. 71: 1, 5, 14, 15, 20, 23.) Onnellinen ja siunattu se vanhus, joka voi yhtyä Ps. 71 rukouksiin.

Tapasimme kesällä yli 90 vuotiaan miehen, joka on sairaan vaimonsa omais-hoitaja. Arkipäivän tilanteet olivat vaikuttaneet häneen kapinamielen. Sanan ääressä ja rukouksessa Jumala oli kehottanut häntä muuttamaan Nurinan kadulta Kiitoksen kujalle. Tämä asenteen muutos oli ilmeisesti auttanut häntä jaksamaan paremmin elämän haasteita.

Tämän ajan vaivat, sairaudet, yksinäisyys, pelko ja ahdistus kietovat monet vanhat ja nuoremmatkin ihmiset ikään kuin viittaan, jota ei saa pois yltään. Jumalan Sanan lohdutus olisi avuksi, mutta moni ei jaksa tarrautua siihenkään.

Jouduin tekemisiin ihmisen kanssa, jonka mielestä kaikki hänen elämässään on pahasti. Yritin muistuttaa häntä monista hyvistä asioista, joita Jumala on hänelle antanut. En oikein muuta osaa kuin rukoilla Jumalaa auttamaan tätä ihmistä muuttopuuhissa Kiitoksen kujalle.

Käyn toisaalla tapaamassa viikoittain jo kuukausia vuoteen omana ollutta sisarta. Hän iloitsee tapaamisestamme, tutuista virsistä ja Herran siunauksesta, jonka luemme hänelle joka kerta.

Kiitos taitaa olla ainoita sanoja, jotka hän pystyy sanomaan. Toivotamme lähtiessämme hänelle Jumalan siunausta, God bless you. Valoisa hymy leviää hänen kasvoilleen.

Meidän on tärkeää opetella lukemaan Raamattua ja luottamaan Jumalan lupauksiin. Sielunvihollinen tekee parhaansa johtaakseen meidät pois Sanan varmalta perustalta. Meidän tulee pitää mielessämme pelastuksemme perusta kuin myös matkamme päämäärä. Kiitollisina saamme turvautua Jeesuksen veren anteeksiantavaan voimaan ja luottaa varmasti, että Jeesus vie meidät iankaikkiseen elämään.

Vanhuus - osastossa olevassa virressä runoilija kiittää elämän matkan vaiheista ja luottaa Jeesuksen huolenpitoon taivaan juhlaan asti.

Kiitos, Herra, ilon teistä,
matkan kauneudesta.
Kiitos surun kyyneleistä,
ystävien seurasta.
Kiitos, Herra, toivosta,
katkerasta tuskasta.

Herra, sinä kutsuit työhön,
nyt myös levon tarjosit.
Ilon päiviin, murheen yöhön
armon leivän lahjoitit.
Valkoisissa vaatteissa
saanhan juhlaan astua.

Siunausta päiviin!
Meeri Auramo

[-92 käännös muutettu 33/38 muotoon]
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Rukousaiheita,opetusta rukouksesta..