(The Prayer of Unbelief)
David Wilkerson
Joulukuu 23, 2002
Luoja tietää, ettemme rukoile läheskään tarpeeksi. Me emme itke Hänen kasvojensa edessä kuten meidän tulisi. Surullista mutta totta: kun monet kristityt rukoilevat, heidän rukouksensa ovat epäuskon rukouksia. Sellainen rukous on täysin kelvoton Jumalalle. Itse asiassa Raamattu sanoo, että se on syntinen Jumalan silmissä.
Haluan esittää sinulle kysymyksen. Oletko ikinä kuullut Jumalan sanovan sinulle: "Lopeta rukoileminen. Nouse ylös polviltasi?" Onko Pyhä Henki ikinä määrännyt sinua: "Lopeta itkeminen ja kuivaa kyyneleesi. Miksi olet kasvoillasi edessäni?"
Et ehkä osaa kuvitella Jumalan ikinä sanovan mitään tuollaista. Mutta Jumala sanoi nämä sanat Moosekselle: "Herra sanoi Moosekselle: Miksi huudat minulle? Sano israelilaisille, että he lähtevät liikkeelle." (2 Moos. 14:15) Heprealainen sanasta sanaan käännös on: "Miksi tämä itku ja parku? Miksi kaikki tämä kovaääninen anelu korvissani?"
Ihmettelin, että miksi Jumala sanoisi noin Moosekselle? Tässä oli hurskas, rukoileva mies elämänsä kriisissä. Faarao ajoi takaa israelilaisia, eikä tilanteesta ollut poispääsyä. Heidän molemmilla puolillaan oli vuoristoa, ja edessä oli meri jonka läpi ei voinut kulkea. Mooses rukoili tietäen kansansa kohtalon riippuvan hänen sanoistaan.
Mitä sinä olisit tehnyt, jos olisit ollut Mooseksen asemassa? Tähän hetkeen saakka hän oli uskollisesti noudattanut Jumalan johdatusta joka askeleella. Itse asiassa hän tiesi, että Israelin sen hetkinen kriisitilanne oli Jumalan säätämä. Silti Mooseksen korvissa soi satojen tuhansien ihmisten paniikkihuuto: "Oliko Egyptissä niin vähän hautatilaa, että sinun piti tuoda meidät tänne autiomaahan kuolemaan?"
Useimmat kristityt luultavasti reagoisivat kuten Mooses. Hän meni eristetylle mäenrinteelle ja hakeutui yksinäisyyteen Luojansa kanssa. Siellä hän avasi sydämensä ja paljasti murheensa rukouksessa. Sanat "parku" ja "äänekäs anelu" kertovat meille Mooseksen huutaneen sydämensä pohjasta.
Oletko ikinä ollut hämmennyksen kriisissä kuten Mooses? Ajattele taaksepäin pulmallista tilannetta, josta ei ollut ulospääsyä. Etsiydyit yksin paikkaan, missä kukaan ei voinut kuulla sinua, ja annoit Jumalan kuulla kaiken tuskasi. Huusit, kiljuit, purit sydämesi läpikotaisin. Itkit kunnes kyyneleitä ei enää tullut.
Jumalamme on rakastava Isä. Hän liikuttuu korviavihlovasta parkumisestamme. Ja Hän vastaa jokaisen vilpittömän ihmisen rukouksiin. Hän jopa rohkaisee meitä huutamaan ääneen Hänen puoleensa. Raamattu kertoo kuinka Jeesus itse "väkevällä huudolla ja kyynelillä uhrasi rukouksia ja anomuksia sille, joka voi hänet kuolemasta pelastaa; ja hänen rukouksensa kuultiin hänen jumalanpelkonsa tähden." (Hepr. 5:7).
Voin samastua tällaiseen kovaääniseen huutoon. Muistan tuskani, kun tyttäremme Bonnien syöpää hoidettiin kobolttihoidolla. Hänet täytyi eristää sairaalan huoneeseen kolmeksi päiväksi. Vain lääkärit lyijyliivit yllään päästettiin huoneeseen. Vaimoni Gwenin ja minun täytyi odottaa huoneen ulkopuolella. Saatoimme vain itkeä tyttäremme koettelemuksen vuoksi.
Eräässä vaiheessa lähdin sairaalasta ja ajoin hiljaiselle maaseudulle. Pysähdyin pellon laitaan, nousin ulos autostani ja huusin Jumalalle kolme tuntia. Huusin suoraa huutoa: "Ensin Gwenillä oli syöpä, sitten tyttärellämme Debbiellä. Nyt Bonniella. Milloin tämä kaikki loppuu, Jumala?"
Tiedän, että Jumala kuuli huutoni. Ja tiedän, että Hän oli liikuttunut kivustani. Tiedäthän: ymmärrän, että on ihan luvallista kiljua Jumalalle. Hän haluaa kuulla meidän tuskastamme ja jakaa taakkamme. Mutta sellainen rukous ei ole kelvollinen silloin kun se on sanottu epäuskossa. Annahan minun selittää asia.
Jatkuu..