HERRA, PELASTA

HERRA, PELASTA

ViestiKirjoittaja rita4 » 15.01.2026 20:09

Pentti Erkkilä

Nämä sanat ja niiden perässä uskosta osattomien läheistemme nimiä sisältyvät monen rukoukseen toistuvasti. Mikä on niiden vaikutus? Kuinka usein saamme kiittää rukouksemme kohteen pelastumisesta?

Jos Jumala voisi vastata näihin rukouksiimme, olisivat kohta kaikki läheisemme uskossa. Miksi tämä ei toimi? Kuitenkin Jumala tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden, eli Jeesuksen (1Tim.2:4).

Kun Filippin vanginvartija halusi tulla uskoon, hän kysyi Paavalilta, miten se on mahdollista. Paavalin vastaus oli hyvin yksinkertainen: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut." Se toimi ja toimii varmasti vieläkin.

Mitä tänä päivänä vastaavassa tilanteessa tapahtuisi? Kertoisivatko väärän ilmiannon perusteella pidätettynä olleet, vapautettavat johtavapastori ja ylistyspastori vanginvartijalle: " Meillä on tänään suuri herätyskokous. Siellä on paljon musiikkia ja hyviä puhujia. Tule sinne ja mene siellä esille, niin voimme rukoilla puolestasi."

Jonkinlainen uskominen Jeesukseen on vielä aika yleistä. Vietetään joulua ja pääsiäistäkin. Se, onko niissä Herramme Jeesus edes jotenkin mukana, on eri asia. Jeesuksen nimeä käytetään miehen nimenä roomalaiskatolisessa maailmassa, ja siksi on syytä joskus täsmentää, että vain Herra Jeesus voi pelastaa.

Sillä [i]"jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu". Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei heille ole kukaan kertonut?(Room.10:13-14)

Vanginvartija oli illan ja yön mittaan kuullut evankeliumin. Tietääkö esirukouksesi kohde, että hänen tulee uskoa Herraan Jeesukseen? Onko hän edes kuullut Herrasta Jeesuksesta, joka voi ja tahtoo pelastaa hänetkin? Jotenkin hänen on saatava tieto sekä pelastuksen tarpeellisuudesta että Pelastajasta. Hän ei voi pelastua, rukoilit hänen puolestaan miten paljon hyvänsä, ellei hän usko Herraan Jeesukseen.

Hän on yksi niistä luoduista, joita Jeesus tarkoitti sanoessaan "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." (Mark.16:15-16)

Henkilökohtainen tapaaminen on parempi Kuin se, mikä meillä ymmärretään saarnaamiseksi: Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte. (Matt. 22:9) Tämä on Herran Jeesuksen neuvo. Onko meillä parempia?

Jeesus sanoi myös tekevänsä meistä ihmisten kalastajia. Missä lienee vika, kun tämä ei näytä onnistuneen? Useimmat meistä tuntevat kalastuksesta ainakin onkimisen. Kalastamisessa välineet ovat tärkeitä, mutta niitäkin tärkeämpi on paikka, missä kalastaa. Ihmistenkin kalastajan tulee kalastaa siellä, missä on kaloja eli uskosta osattomia, pelastumattomia ihmisiä.

Kaikkein huonoimpia kalapaikkoja ovat rukoushuoneet ja muut uskovien kokoontumispaikat.

Evankelioimistyön merkitystä voidaan arvioida sen perusteella, miten paljon sen kautta tulee ihmisiä tietoiseksi pelastuksen tarpeellisuudesta ja mahdollisuudesta.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: HERRA, PELASTA

ViestiKirjoittaja rita4 » 18.01.2026 10:32

Kuinka usein olemmekaan itse kukin pyytäneet: "Herra pelasta se ja se..ihminen!" Niinpä, niin, mutta siltikään ei heissä näytä tapahtuvan mitään muutosta ja väsymme, ehkä jopa lopetamme rukoilemisenkin heidän puolestaan ja sanomme; "Noh, eipä kannattanu nähdä vaivaa heidän puolestaan, eihän se edes ole kiinnostunut uskon asioista, saati: Jeesuksestakaan!, mitä siis hyödytti rukoilla, tai edes uskoa muutokseen, tms.." :think:

Tänään Herra oikein taas muistutti minua; miten tärkeää on kantaa rukouksin läheisiämme, lapsiani, ym ihmisiäkin. Yksikään lapsistani ei ole uskossa, eikä näytä edes olevan kiinnostunut uskonasioista, mutta kun ajattelen sitä: miten tärkeää on rukoilla niin pelastusta, kuin varjelustakin, niin kyllä se taas antoi halua rukoilla, kuun kuulin mitä oli tapahtua... Pojat nääs olivat olleet menossa ylivieskaan, kun joku nainen oli lähtenyt ohittaan heitäkin ruuhkassa vaikka autoja oli tullut vastaankin. Ja oli päässyt juuri ja juuri takasin sivuun, kun .. oli ollut tulla paha kolari..Poika meinas, että: "Oli kuin ollut viimeinen automatka tänään, ja ikuisesti, sekä oli tulla ruumiita, niin täpärä tilanne se oli ollut!" Poika oli jo sanonut pikkuveljelleen, että "Nyt rymisee!" :-o

Heti kun sen kuulin, niin sydämelleni kuin nostettiin sanat; "Kyllä kannattaa rukoilla! Ja, että vain rukousten kautta tuli heille varjeluskin. " Niin se varmasti olikin, koska niin säikähtänyt oli poikani kun siitä soitti. Ja siksi haluankin kuin Rohkaista juuri sinuakin rukoilemaan omaistesi ym puolesta, niin pelastusta, kuin myöskin taivaan Isän varjelusta heidän elämäänsä! :thumbup:

Emme saa väsyä, kyllästyä rukoilemaan, vaan sitä mitä vähemmän näyttää mitään muutosta tapahtuvan, tms, niin sitä enemmän rukousta kehiin vain! Me näemme kuoren, mutta Isä näkee sydämeen. Me tunnemme pinnallisesti, mutta Jeesus tietää ajatukset ja voi muuttaa ja muuttaakin heitä, kuin itseämmekin, kunhan emme lopeta rukoilemasta heidän puolestaan, kuin tekemästä itsekin parannusta rukouksissamme. Niin ja kiittäen rukoillen; on kaikkein tehokkainta, kunhan sen teemme sydämistämme, ei pakosta tai velvollisuudesta. Herra kun näkee sydämiimme, niin siksi olkaamme, aina aitoja ja rehellisiä Hänen pyhyytensä edessä. :thumbup:

Minä ainakin uskon muutokseen ja siksi tahdon jatkaa rukoilemista, vaikka kaikki merkit kertoisivatkin jostain ihan muusta kuin uskoon tulostaan, tai kiinnostuksesta yleensäkään uskonasioihin; En aio lopettaa! Älä lopeta sinäkään rakas lukijani. Herran tiet ovat arvaamattomat ja kerran, viimeistään kirkkaudessa ymmärrämme miten arvokasta oli jaksaa ja jatkaa rukousta ja vaikka se olisikin silmiltämme salattua, niin minä uskon että: viimeistään haudallani muutos tapahtuu. :???:

Mother´s prayer, Äidin rukous, Rene Laulajainen
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Rukousaiheita,opetusta rukouksesta..