Niin, saada kokea jälleen iloa ja kuin saada/voida Herran avulla; nollata se mikä vie ilon niin helposti pois ja tuo tilalle vain surua, ahdistusta, tuskaa ja kipujakin.. Se on kuulkaa rakkaat ystävät: aina vain yhtä ihmeellistä, kun Herra antaa rauhansa sydämeen ja kun hän ottaa pois kaiken sen tuskan ja kivunkin, joka tulee ja vain pahenee entisestään, kun mieli on murtunut ja surullinen, tuskaa täynnä.
Jumalan rauha on niin ihmeellinen asia, jota ei voi edes sanoin kuvata, koska se pysyy sydämessä, vaikka olisi minkälaista tilannetta, kipua, vaivaa, tuskaa, pelkoa, loukkausta, hylkäämistä, tms elämässämme. Se pysyy, kunhan me vain tahdomme pysyä Hänessä ja elää vain Jeesuksellemme koko sydämisesti! Uskomme voi vaikuttaa heikoltakin, mutta Jumala ei katso sillai uskomme määrää, vaan mitä hän katsoo? Sydämeemme ja mitä siellä on, sekä kuinka tahdomme seurata häntä, totella Herraamme ja olla omanaan, käytössään. Nöyrtyä ristinsä juurelle ja pyytää verensä puhdistavaa voimaa, veren pesua syntiemme päälle, ylle! Uskalletaan siis olla sitä mitä oikeestikin olemme yrittämättä esittää ihan jotain muuta..
Meitä koetellaan eri tavoin itsekutakin. Toista toisella tavalla ja taas toista toisella tavoin. Herra kyllä tietää; miten hän meitä kuin
murtaa, sitä omaa ja usein niin ylpeää ja lihallistakin minäämme..Tai kun koitamme pärjätä omillamme ilman Jumalaa, tai kun jäämme suruumme ja vaikeuksiimme
kuin kiinni ja katseemmme jääkin niihin asioihin, eikä käännykään ristille;pyytämään apuaan, sekä voimaansa, rauhaansa, iloa, voimaa jaksaa elää niissä olosuhteissa ja monissa eri tilanteissa joissa meitä koetellaan, jotta:
Jeesus saisi tulla meille yhä vain läheisemmäksi, rakkaammaksi ja tärkeämmäksi. Sori pitkä alotus, mutta piti kirjottaa ylös, kun noita asioita vain nousi sydämelleni.
Niin, minulla on aika vaikea tilanne lasteni, miniäni, vävyni suhteen, joka on tuottanut minulle välillä suurtakin murhetta ja tuskaa. Usein pitää huutaa, itkeä rukoillen, kun kipu iskee yli ymmärrykseni ja voimienikin ylitse käyväksi. Minua on kuin irroiteltu lapsistani, tavalla, joka ei ole helppoa, eikä usein kivaakaan. Mutta olen
alkanut, siis vasta alkanut ymmärtää koetukseni syyn sekä tärkeyden Herran suunnitelmissa. Ja tuskinpa koskaan sitä oikein kunnolla ihmisenä pystynkään käsittään, nieleen pureskelematta, kakistelematta. On se niin rankkaa..
Mutta nyt kun tuli sitä murhetta sieltä ja täältä ja kaikki kuin painoi jo hartiani kumaraan, enkä jaksanut jutella, ja unetkin oli katkonaisia, kun yövuoteella nousi kaikki ikävä niin voimakkaana mieleeni.. Olin kuin oisin jäänyt leijonien häkkiin, jossa ne kiertävät mua joka puolelta muristen ja hampaitaan näytellen, aikoen purra kovaa, syödä suuhunsa..
Ja sitä vain kesti ja kesti ja koko ajan vain paheni, ja vaikka kuinka rukoilinkin, niin tilanne oli akuutti, paha, vaikea kestää, tai ymmärtää..Olin kuin minut olisi puristettu puun ja kuoren väliin..Ja ainoa mitä jäi ja jonka ymmärsin ainoaksi apukeinoksi, niin oli vain mennä uudestaan ja uudestaan ristin juurelle tekeen parannusta, rukoileen, pyytään veren pesua ja voimaa jaksaa, kestää, selvitä järjissään..Ei ollut enää muuta kuin vain: Huutaa Jeesusta auttamaan ja tajusin ja huomioin alkavani pyytää heille anteeksiantoa, jotka niin kovasti minua satuttivat ja loukkasivat. Huusin kuin Jeesus ristillä:
"Isä, anna se heille anteeksi, silllä he eivät tiedä mitä tekevät!"
Ja sitten se vain tapahtui.. Tunsin kuinka Jeesus tuli aivan viereeni, pyyhki kyyneleeni ja antoi ilon ja voiman uudestaan elämääni aivan yllättäen; Kiitos Jeesus, kiitti!
Ja pikkuhiljaa se tuska alkoi väistyä, ja kun luin Raamattua niin Isä puhui sydämelleni ja osoitti asian, jonka jo tiesinkin, mutta hän kuin vahvisti työnäkyäni; uskosta osattomien ja muutenkin kaiken tulevan elämäni kohdalla. Huomasin piristyväni, vahvistuvani, kestäväni taas kuin niitä uusia iskuja:
ehkä hiukan paremmin, kun opin ne viemään Heti Herralleni, ristinsä juurelle..
Sinä, joka nyt olet tuskassa ja ahdingossa, ja olet aivan uupumispisteessä ja koet ettei taivaskaan vastaa, niin:
Älä luovuta. Älä lähde ristinsä juurelta pois, vaan pysy siellä, tuntui, tai oli tuntumatta miltään. Odota Herraa ja Hänen aikaansa. Hän aivan varmasti kuulee rukouksesi ja tietää tuskasi, kipusi, ongelmasi, vaivasi mikä se sitten onkin.. Kunhan vain
päätät pysyä Jeesukseen katsoen, tuli sitten mitä tulikin eteesi, niin lopulta, niin lopulta hän antaa apunsa, kun pidät vain sydämesi puhtaana; pyytäen veren pesua kaiken ylle. Hän ei leiki tunteillasi, tai elämälläsi, Ei, vaan
hän vain koettelee sinua hetkisen: nähdäkseen mikä sinulle on rakkainta/tärkeintä elämässäsi. Ehkä jo suostut antamaan sen kaiken Herran hoitoon ja tietoon, ettei se, mitä nyt palvot, rakastat, tulisi sinullle kuin esteeksi uskon kasvullesikin. Rukoilen puolestasi!