Kuuletko Pyhän Hengen puheen sydämellesi?

Kuuletko Pyhän Hengen puheen sydämellesi?

ViestiKirjoittaja rita4 » 08.07.2026 13:20

:think: Niin sellainen ajatus on nyt kuin pyörinyt mielessäni, että, kun puhutaaan ja opetetaankin, miten Pyhä Henki on oppaamme, sekä lohduttajammekin, niin.. Me kaikki uudestisyntyneet Herran Jeesuksen omat ymmärrämme ja toivottavasti myöskin koemme hengessämme, miten Pyhä Henki puhuu sydämellemme eri asioita ja eri tavoin. Vai koetko sinä: ettei Hän puhu koskaan sinulle yhtään nitään? :roll:

Matt. 6:
25 Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?
26 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?

27 Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?
28 Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää.
29 Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.

30 Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset?
31 Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'
32 Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.

33 Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.
34 Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa."

En tiedä..mutta tuo Raamatunpaikka vain kuin kosketti ja puhutteli ja puhuttelee yhä vain.. :think: Murehtiahan meistä kyllä jokainen osaa, toinen enemmän, ja toinen vähemmän, mutta jokainen aina joskus ainakin murehtii jostakin asiasta elämässään. Mutta jos ja kun viemme asiamme Herralle, Hänen tietoonsa rukouksessa, niin aivan varmasti me saamme itse kukin siihen vastauksen tavalla tai toisella. Silloin Pyhä Henki saattaa alkaa kuin puhua henkeemme ja selittää, tai paljastaa asioita, tms..Mutta tunnemmeko sittenkään sitä puhetta sisimmässämme Pyhän Hengen puheeksi? Vai pidämmekö sitä ehkä vain omina ajatuksinamme, tai jopa vihollisen puheena? :???:

Tiedäthän rakas ystäväni sen tosiasian, että; "Mitä lähempänä Kristusta Jeesusta tahdomme olla ja elää, niin sitä useammin, sekä myöskin selvemmin silloin myöskin Pyhä Henki ohjaa meidän elämäämme, sekä avaa salaisuuksiakin joskus, tms..!" Hän voi puhua jostakin tulevasta tapahtumasta sinulle, että tiedät, sekä ymmärrät: miten sinun tulee toimia. Hän voi puhua sisimpäämme niin monenlaisia asioita, tai tuoda murhetta Isän sydämeltä meidän ehkä vääränlaisen elämämme uskovanakin tähden. Tai tuoda iloa ja kiitosmieltä..Ymmärrystä siitä, miten rakkaita olemme Isälle Jumalallemme ja kuinka Hän kaipaa meidän läheisyyttämme Hänen kanssaan. Onhan Hän Isämme! :thumbup: :wink:

Room. 8:
10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.

12 Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.

14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
15 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"

16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
17 Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.

:???: Niinpä niin, tämä uskonelämä on aina jatkuvia valintoja. Meidän tulisi oppia sekä opetella kysymään Herraltamme asioihimme; Hänen mielipidettään, tahtoaan, jotta osaisimme sen myötä myöskin tehdä oikeanlaisen päätöksen, valinnan. Mutta niin usein ainakin itse huomaan päättäväni itse, enkä kysy Jeesukselta Hänen mielipidettään asiaani ja niin.. Kuinka usein oma valintani oli sitten väärä, enkä edes kuunnellut, kun Pyhä Henki puhui sydämelleni, vaan toimin omassa voimassani ja oman ymmärykseni mukaan ja nii-in; jälkiseuraamuksetkin sitten olivat sen mukaisia useimmiten. :cry:

Mutta jotain ehkä olen alkanut jo oppiakin, niin kovapäinen kuin olenkin, ja olen alkanut kuin kuunnella enempikin sitä hiljaista Pyhän Hengen ääntä, siis useamminkin ja Hän kun ei koskaan vie meitä harhaan, tai vaikeuksiin, tms ikävään, ehei! Vaan Hän tuo aina sanaa Jeesukselta, tai mitä Raamattu sanoo. Jotenkin tahtoisin kuin rohkaista sinuakin opetteman enempikin pysähtyyn kiireiltäsi ja laittamaan pois omat suunnitelmasi, ja omat päätöksesi ja vain hiljentyä kuuntelemaan; mitä Herra Jeesus tahtoo sinulle puhua Henkensä kautta! Se tuo samalla turvaa sekä lohdutusta, sekä aivan varmasti myöskin: kiitosmieltäkin sydämeesi ja elämääsi!! :thumbup: :clap: :lol:

Joh. 16:
13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.

Pyhää Henkeä käytetään nykyään tosi paljon seurakunnissa täysin vääriin tarkoituksiin. Hänestä on kuin tehty sielullisuuden koroittamiseen, tai fiilistelyyn, tunteiden mukaan hillumaan..lähde? :???: Hän on Jumalan kolmas Persoona, eikä ihmisten viihdyttäjä. On lapsellista hoilottaa; "Tule Pyhä Heni.." Kun Hän on jo uskovan sydämessä, eikä Häntä siis tarvitse kuin maanitella tulemaan alas ja antamaan ylistyskuoroille jotain tuntemuksia. Uskon enempikin, että Pyhä Henki tahtoisi opettaa meitä hiljentymään, sekä nöyrtymään, pyhittymään Kaikkivaltiaan Jumalan edessä ollen, Hänen, Isämme lapsina ollen! :thumbup: :clap:

:thumbup: Pari laulua vielä lopuksi;

Heimo Enbuska - 07 Sinä kaipaatko täyteyttä

Oi, Pyhä Henki, Asanna, san.säv. Seija Lehtonen
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Kuuletko Pyhän Hengen puheen sydämellesi?

ViestiKirjoittaja vaeltaja » 09.07.2026 18:31

Aamen. Tätä haluan oppia ja tälle nöyrtyä enempi. Sisäinen hiljainen puhe tai Sanan paikan toistumiset ja muu tuollainen on sitä sisällä asuvan Pyhän Hengen työtä, todella arvokasta ja olennaista. Kun nykysin korostetaan aivan liikaa kaikkia elämyksiä ja ihmeellisyyksiä. Ne ei saa olla itse tarkoitus...
vaeltaja

Paluu Kiitosmieli vallatkoon sydämmemme