Jukka Hertell kirjoitti:Kirjeessään filippiläisille Paavali rohkaisee Filippin seurakuntaa iloitsemaan. Järjellisesti ajateltuna Paavalin antama kehotus epäilysten ja pelon keskellä elävälle seurakunnalle voi tuntua hieman oudolta. Mutta kehotus iloon ei ollut Paavalille mikään tyhjä fraasi, vaan hän tiesi mistä puhui, koska oli itsekin samassa asemassa.
Paavali ei kuitenkaan sanoessaan tarkoita ilolla sitä, mitä me ihmiset ilolla usein ymmärrämme. Monesti me ihmiset iloitsemme vain silloin, kun meillä menee elämässämme hyvin. Vaikeuksia kohdatessamme ilo on usein kaukana tai ainakin siltä tuntuu. Maallinen ilo on usein myös lyhytaikaista ja vaihtelee meidän tunteidemme mukaan.
Mitä on ilo? Ja mitä on, iloita Herrassamme, vaikka olosuhteet, tunteemme ja ehkä sairautemmekin vie kaikki ilon tunteet kauaksi..? Voiko uskova ihminen todella iloita, vaikka kaikki järjellämme ajatellen on yhtä kaukana ilonaiheista ja kiitolisuudesta, kuin itä on lännestä?
Sanon kokemuksen äänellä, että:
Kyllä voi iloita! Se ilo vain ei olekaan sellaista iloa, tai siis sellaisia ns
ilontunteita, kuin mitä me olemme mahdollisesti oppineet pitämään
ainoastaan ilona elämässämme.
Oletko muuten koskaan pysähtynyt kuin miettimään sitä, että:
Onko sinulla ollut; millaisia, tai miten paljon
oikeita ilonhetkiä ja tuntemuksia ollut elämäsi aikana, sen jälkeen, kun sait tulla uskoon ja pelastua?

Vai tuntuuko useimmiten, ettei Herra anna sinulle, kuin pelkkää tuskaa, murhetta, hädän leipää, tms kurjaa elämääsi? Me niin kovin harvoin, jos oikein koskaan pysähdymme miettimään sitä;
Mikä on sitä oikeanlaista ja aitoa iloa ja kiitollisuutta sydämissämme ja sitä, joka myöskin kestää, ja pysyy, tulipa sitten, mitä tuleekin elämäämme, sekä se
mahtava sydämen rauha, joka säilyy sydämissämme, vaikka kaikki kaatuisi edestämme ja mattokin vedettäisiin pois jalkojemme alta, ja kova myrsky yllättäisi, tai jopa erämaaaika kohtaisi, jossa Herra
haluaa koetella meitä omiaan monin eri tavoin, itse kutakin, sillä tavalla, kuin Hän oikeaksi näkee ja kokee itse kunkin kohdalla, elämässä. Tai, jos vakava, ikävä sairaus, ero, millainen ero tapahtuma tahansa tapahtuisi, tai ihan hylkääminen, työttömyys, tms kohtaisi elämäämme..Niin kaataisiko se sinut ja
veisi ehkä jopa halusi uskoa enää rakastavaan Jumalaan, tai Jeesuksenkan apuun? Mitä vastaat?

Ole rehellinen itsellesi!
1. Piet. 4:12-14
Rakkaani, älkää oudoksuko sitä hellettä, jossa olette ja joka on teille koetukseksi, ikäänkuin teille tapahtuisi jotakin outoa, vaan iloitkaa, sitä myöten kuin olette osallisia Kristuksen kärsimyksistä, että te myös hänen kirkkautensa ilmestymisessä saisitte iloita ja riemuita. Jos teitä solvataan Kristuksen nimen tähden, niin te olette autuaat, sillä kirkkauden ja Jumalan Henki lepää teidän päällänne.Ps. 2:11 Palvelkaa Herraa pelvolla ja iloitkaa vavistuksella. Laitoin nuo pari Raamatunpaikkaa, jotka puhuvat ilosta Herran tahdon mukaan.
Se, joka sanoo ettei ole kokenut koetuksia, ns
"hellettä uskossaan", vaan, että kaikki on mennyt suht' koht' kivasti ja ei koe, kuin tarvetta
edes muuttua, eli kuolla lihansa tahdolle, tai maailmaan rakastumiselleenkaan, tai tehdä ns pesäeroa niistä kaikista houkutuksista, joita maailma
mahdollisesti tuo tullessaan elämäämme? Siis: eikö siis ole minkäänlaista haluakaan, muutokseen uskossaan, eli; uudistumiseen..?

Niin sanon nyt ehkä kovasti, mutta näkisin asian silloin näin, että; sellainen uskova
ei elä lähellä todellista, oikeaa Jeesustakaan silloin, koska jokainen Herraa lähellä elävä, ristinsä juurella viipyvä, veren pesua sydämeensä; joka päivä tarvitseva, niin sellainen uskova, Herran oma; pakostakin
joutuu myöskin erilaisiin koettelemuksiin, joissa tuo kallis uskonlahja koetellaan. Siis: ihmisen sydän ja se, ketä seuraat, ketä ja mitä rakastat, palvelet, jne..

Se on sitä lihan tahdon kuolettamista, sekä hiomista, jotta kulta puhdistuisi.
Onko elämäsi ja sydämesikin tilalle tullut se ns.kakkos jeesus ja kakkos evankeliumi, se toinen jeesus ja toinen evankeliumi, joka ei ole kuitenkaan ole se pelastava vapahtaja, eikä totuuteen johdattava sanakaan silloin.

Vaan joka vie vain poispäin todellisesta, sekä ikuisesti elävästä Jumalan Pojasta; Jeesuksesta Kristuksesta, Jeesus Nasaretilaisesta, joka tahtoo, että kaikki pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden ja että he pääsisivät kerran taivaan päärlyporteistakin sisälle; ikuiseen elämään sekä rauhaan ja iloon! Amen!
2. Kor. 11:
1 Jospa kärsisitte minulta hiukan mielettömyyttäkin! Ja kyllähän te minua kärsittekin.
2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.
3 Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan.
4 Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte.Nyt on aika Herätä jo unestaan sekä poistua pois ns.mukavuusalueltaankin, sekä alkaa elää sekä pyrkiä ojentautumaan uskossaan niin, että: Herra Jeesus saa tulla ensimmäiseksi: kaikessa! Onko Jeesus Kristus, Poika Jumalan sydämesi ensimmäinen ajatus kun heräät ja viimeisenä sydämelläsi kun lähdet yövuoteellesi, sekä yölläkin, kun heräät, niin muistelet Häntä?

Sekä onko Hän sinulle rakas, jotta voit hyvällä omallatunnolla vastata Hänelle kun Hän kysyy sinulta, että:
"Rakastako sinä Minua enemmän kuin nuo kaikki muut..?" Niin silloin sinä voit sanoa Hänelle, totuuden mukaan;
"Sinä tiedät Herra, että olet minulle rakas!" Mietithän tätä..

Laitan vielä tämän kauniin laulun meille tänne lopuksi:
Sinun varaasi kaiken laitan. Tekstitetty.