Huumori on Jumalan antama lahja meille. Monesti olemme saaneet nauttia hauskoista sanakäänteistä ja yllättävistä tilanne- muutoksista. Jopa vaikeissakin olosuhteissa huumori on auttanut eteenpäin.
Nyt haluan kuitenkin tuoda esille jotain enemmän ja syvällisempää kuin huumori. Sana sanoo, että ilo Herrassa on teidän väkevyytenne. Tällainen ilo kestää elämässä ja kuolemassa. Saamme osaksemme ilon, kun otamme vastaan uskon lahjan ja opimme tuntemaan Jeesuksen, ilomme todellisen lähteen. Hänet me löydämme Jumalan Sanasta. Itse asiassa Hän on Sana.
Raamattu kehottaa: ”Iloitkaa aina Herrassa! Sanon vielä kerran: iloitkaa!” (Fil.4:4). Tässä tarkoitettua iloa voimme kokea ahdistustenkin keskellä, koska saamme antaa murheemme Hänen kannettavakseen.
”Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi, ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa." (Fil. 4:6,7.)
Olen lukenut viime päivinä kirjan saksalaisesta papista Dietrich Bonhoefferista, joka joutui kärsimään paljon vakaumuksensa tähden. Morsiamelleen kirjoittamansa viimeisen kirjeen liitteeksi hän laittoi runon, joka on tullut meillekin tutuksi rakkaana virtenä. Muutaman kuukauden kuluttua tämän kirjeen kirjoittamisen jälkeen Bonhoeffer sai teloituskuoleman kautta siirtyä elämään, iankaikkiseen elämään.
Ankean vankilan uumenissa on syntynyt valoisa, Jumalan hyvyyteen luottava runo:
Hyvyyden voiman ihmeelliseen suojaan
olemme kaikki hiljaa kätketyt.
Me saamme luottaa uskolliseen Luojaan,
yhdessä käydä uuteen aikaan nyt.
Jos ahdistuksen tie on edessämme
myös silloin Kristus meitä kuljettaa.
Annamme Isän käsiin elämämme.
Hän itse meille rauhan valmistaa.
Suo, Herra, toivon kynttilöiden loistaa,
tyyneksi, lämpimäksi liekki luo.
Valaiset pimeän, voit pelon poistaa.