1 Ihmisen ovat mielen aivoittelut, mutta Herralta tulee kielen vastaus.
2 Kaikki miehen tiet ovat hänen omissa silmissään puhtaat, mutta Herra tutkii henget.
3 Heitä työsi Herran haltuun, niin sinun hankkeesi menestyvät.
4 Kaiken on Herra tehnyt määrätarkoitukseen, niinpä jumalattomankin onnettomuuden päivän varalle.
5 Jokainen ylpeämielinen on Herralle kauhistus: totisesti, ei sellainen jää rankaisematta.
6 Laupeudella ja uskollisuudella rikos sovitetaan, ja Herran pelolla paha vältetään.
7 Jos miehen tiet ovat Herralle otolliset, saattaa hän vihamiehetkin sovintoon hänen kanssansa.
8 Parempi vähä vanhurskaudessa kuin suuret voitot vääryydessä.
9 Ihmisen sydän aivoittelee hänen tiensä, mutta Herra ohjaa hänen askeleensa.
Tuo sananlaskujen paikka kuin nousi eteeni tänne meille laitettavaksi. Minusta siinä on paljon hyviä neuvoja, miten elää oikein, vanhurskaasti. Voih, kuinka usein sitä on itse miettimässä ja jo jopa päättämässäkin asioita, jotka on muka hyviä, oikeita, tai juuri minun pitää se tai tuo saada, tehdä, tms..Niin, mutta kuinka vähän me rakkaat loppujen lopuksi kysymme neuvoa, ohjausta Herralta omiin suunnitelmiimme, asioihimme, päätöksiimme, jne?
Minä on halunnut opetella, ja kuin oppia aina ensin rukouksessa kysymään neuvoa, ohjausta: ensin Herrraltamme, ennen kuin suinpäin vain tapani mukaan toimin, teen, ostan, meen, sanon, tms..Niinpä niin rakkaat uskon ystävät, on kyllä helppoa sanoa ja päättääkin, toki, että nyt palaan aina ensin ristin juurelle jutteleen ja kyseleen neuvoja tai että onko viisasta, kannattaako tehä, mennä, tms? Mutta myöskin toimia niin kuin oli päättänyt, suunnitellut jatkossa toimivansa, kuule; ei oo helppoa.. Liha vastustaa, ja vanhat tottumukset. On aivan turhaa väittää jotain muuta. Kyllä aikas pian joutuu huomaan, ettenhän pysynytkään siinä suunnitelmassani, aikomuksessani, vaan.. kohta taas toiminkin niin kuin aina ennenkin; oman pääni, ajatuksieni mukaan, kysymättä ensin neuvoa, ohjausta asioihini Herralta Jeesukselta.
Niin, siitä on tehtävä parannus, ja on pyydettävä Jeesukseltamme; uutta voimaa totella Herraa, nöyrtyä, niin että lihan tahdon täytyy kuolla, omapäisyys kadota, ja että korvamme avautuvat kuulemaan, mitä Isä Jumalamme tahtoo meille puhua, sekä miten Hän tahtoo ohjata meitä elämään tahtonsa mukaan, tuottaen Hänelle iloa, sekä kiitosta!!
Ps. 86:
10 Sillä sinä olet suuri ja teet ihmeitä, sinä ainoa olet Jumala.
11 Neuvo minulle tiesi, Herra, että minä vaeltaisin sinun totuudessasi. Kiinnitä minun sydämeni siihen yhteen, että minä sinun nimeäsi pelkäisin.
12 Kaikesta sydämestäni minä kiitän sinua, Herra, minun Jumalani, ja kunnioitan sinun nimeäsi iankaikkisesti;
13 sillä sinun armosi on suuri minua kohtaan, sinä olet pelastanut minun sieluni tuonelan syvyydestä.
Annan ylistyslauluksi