Kol HaBrit – Sukukuntien paluu שיבת השבטים (Shivat HaShvatim

Kol HaBrit – Sukukuntien paluu שיבת השבטים (Shivat HaShvatim

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.04.2026 13:52

Kol HaBrit – Sukukuntien paluu שיבת השבטים (Shivat HaShvatim)
Kol HaBrit

14.4.2026 Kol HaBrit (קול הברית) ♫ Musiikki ♫
Tämä laulu kertoo syvästi koskettavalla ja hengellisellä tavalla Israelin sukukuntien paluusta – ei vain historiallisena tapahtumana, vaan elävänä ja ajankohtaisena todellisuutena. Sen sanoma kuljettaa kuulijan hajotuksen ajoista takaisin liiton juurille, muistuttaen, että Jumalan lupaukset eivät ole koskaan rauenneet, vaan ne täyttyvät ajassa ja sukupolvissa.

Laulussa yhdistyvät kaipaus, identiteetin löytäminen ja kutsu palata takaisin – ei ainoastaan maantieteellisesti, vaan myös hengellisesti. Se tuo esiin juutalaisen näkökulman, jossa Toora, juhlat ja esi-isien perintö toimivat tienviittoina kohti palautumista. Erityinen painotus on Efraimin ja Juudan yhdistymisessä sekä siinä, kuinka hajallaan olleet sukukunnat alkavat tunnistaa juurensa ja löytää yhteisen suunnan.

Musiikillisesti laulu rakentuu vähitellen: hiljaisesta ja pohdiskelevasta alusta se kasvaa voimakkaaksi, yhteisölliseksi julistukseksi, jossa kertosäe kutsuu mukaan laulamaan. Siltaosassa korostuu profeetallinen ulottuvuus – erityisesti Manassen herääminen ja konkreettinen paluu Israeliin – mikä tuo laululle vahvan ajallisen merkityksen. Tämä ei ole vain kertomus menneestä, vaan todistus siitä, että jotain tapahtuu juuri nyt.

Laulu toimii sekä henkilökohtaisena rukouksena että yhteisöllisenä julistuksena. Se kutsuu kuulijaa pysähtymään, muistamaan ja vastaamaan kutsuun – palaamaan kohti sitä identiteettiä ja tarkoitusta, joka on kirjoitettu sydämeen jo sukupolvien takaa. Se on laulu toivosta, liitosta ja paluusta kotiin.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Siunataan Israelia