Jumalan suunnitelma Israelin varalle

Jumalan suunnitelma Israelin varalle

ViestiKirjoittaja rita4 » 13.05.2017 21:17

Olavi Syväntö

Israelin kansalla on keskeinen asema Jumalan suunnitelmissa nyt seurakunnan lopulla. Ei siis ole ihme, että sielunvihollinen keskittää kaikki pimeyden voimat pitkittämään Israelin kansan hengellistä sokeutta ja paatumusta.

Kristuksen seurakunnan tehtävänä täällä on seistä näitä pimeyden henkivaltoja vastaan Pyhän Hengen voimassa. Sen tulee näillä alkuseurakunnan synnyinsijoilla toimia " valona pimeydessä" (Matt. 5:14-16).

Jumala on luvannut siunata niitä, jotka siunaavat Israelia kansana, aivan samanlaisella lupauksella, jonka hän antoi Aabrahamille hänen vielä ollessaan lapseton. "Siunattu se, joka sinua siunaa, kirottu se, joka sinua kiroaa." (4 Moos. 24:9)

Jumalan Isän sydän itkee nyky-Israelin paatumuksen tilaa. Siksi hän joutuu sallimaan sille vielä sotia ja ahdistuksia, joiden kautta hän haluaa puhua kansalleen. Israelilla on vielä peitevaate silmillään, "mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran puoleen, peite otetaan pois" . (2 Kor. 3:16; Jes. 25:9)

Vasta silloin Jumala voi siunata Israelia kaikkien lupausten täyttymisellä ja raamatullisilla rajoilla, kun he kansana sanovat: "Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen" (Matt. 23:39). Siunaus voi tulla vasta sitten, kun he tunnustavat Jeesuksen Messiaakseen ja "katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet", niin kuin Sak. 10:12 sen selvästi ennustaa.

Sitä päivää mekin täällä Israelissa haluamme olla jouduttamassa kylvämällä Jumalan Sanan siementä juutalaisten ja kaikkien täällä asuvien keskuudessa. Siemen täytyy ensin saada peltoon ennen kuin se voi alkaa kasvaa, ja sekin kestää oman aikansa.

Oraalle noussut vilja ei vielä ole valmista korjattavaksi, vaan sen täytyy antaa kasvaa ensin tähkäksi. Paavali sanoo: "Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala antoi kasvun." Näin se toimii Israelissakin.

Raamatun profetioiden punaisena lankana on Jumalan pelastussuunnitelma koko ihmiskunnalle ja hänen valtakuntansa tuleminen maan päälle. Siihen liittyy kiinteästi myös Israelin kansan lopullinen tulevaisuus.

Sen jokainen vaihe on toteutunut siinä järjestyksessä kuin Jumala oli sen suunnitellut, vaikkakaan ei sillä vauhdilla, jota Jumala olisi halunnut. Ei Jumala tarkoittanut, että Israelin kansa kuljeskelee 40 vuotta erämaassa - se oli seurausta heidän omasta epäuskostaan (1 Kor. 3: 15-16).

Jumala hallitsee koko ihmiskunnan historian. Raamatussa luvattujen Jumalan suunnitelmien toteutuminen meidän silmiemme edessä on kuin jännittävän filmin seuraaminen - mikähän lupaus nyt seuraavaksi toteutuu?

Jumalan suunnitelmien seuraaminen on kuin palapelin kokoamista sillä erolla, että meillä kenellekään ei ole lopullista kuvaa mallina. Pala palata se kuitenkin alkaa hahmottua, kun tutkimme Raamattua ja annamme sen selittää itse itseään.

Nyt siinä on keskeisenä asiana Israelin kansan paluu omaan maahansa, jota nyt yritetään heiltä riistää pois pala palata. "Kun sinulla on ahdistus ja kun kaikki tämä kohtaa sinua aikojen lopussa, sinä palaat Herran, sinun Jumalasi luo. Hän ei hylkää sinua eikä anna sinun tuhoutua." (5 Moos. 4:30-31)
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Siunataan Israelia