Alec Brooks
Kuulemme nykyään paljon puhetta uskosta. Kerrotaan, että jos meillä on vain tarpeeksi uskoa, voimme saada mitä haluamme. Ei tarvitse koskaan olla sairas tai puutteessa mistään aineellisesta siunauksesta. Sairaus tai puute ovat merkkejä tavallisesta suuremmasta uskon puutteesta.
Näin ajatellen Raamattua pidetään kristityn shekkikirjana. Lupaukset ovat shekkejä, ja Jumala on se pankkiiri, joka on valmis lunastamaan shekkimme millä tahansa summalla, jota pyydämme.
Vaikka en halua millään tavalla vähentää tai latistaa uskoa, tunnen, että on tarpeen tasapainottaa raamatullisen uskon oleellista sisältöä, joka välttää toisaalta väärien odotusten ja toisaalta epäuskon ääripäitä. Usko ei ole vain luottamista sanoihin, joita Raamatussa on eikä vain myönteistä asennetta. Usko on oman luottamuksensa asettamista itse Jumalaan.
Se on sitä, että sallimme Jumalan olla meille sitä, mitä Hän itse oikeasti on. Se on luottamista siihen, että Jumala on sitä, mitä Hän näkee sen olevan, mitä minä tarvitsen Hänen olevan, ei sitä, mitä minä luulen tarvitsevani, että Hän on.
Usko ei ole luottamusta lupauksiin, vaan siihen Persoonaan, joka lupaukset on antanut. Usko on sen tunnustamista, että Jumala on kaikkeuden Kaikkivaltias Herra, vapaa toimimaan rakkautensa mukaisesti, tekemään sitä, mikä on viisasta ja hyvää kaikille Hänen lapsilleen kaikissa heidän olosuhteissaan.
Jumalan lupaukset on annettu meille takuuksi tai vakuudeksi Hänen tarkoituksestaan, joka ei ole tehdä meidät yksinkertaisesti pelkästään onnellisiksi, vaan tehdä meistä pyhiä tekemällä meistä Jeesuksen kaltaisia. Hän osoittaa tämän hyvin selvästi Roomalaiskirjeen 8: 28-39 jakeissa, joissa Hän lupaa, että kun luotamme Häneen ja toimimme Hänen tahtonsa mukaisesti kaikissa elämän olosuhteissa, Hän täyttää tarkoituksensa - joka on tehdä meistä Jeesuksen kaltaisia.
Paavali kertoo meille, että joihinkin noista olosuhteista saattaa liittyä ahdistusta, vainoa, nälänhätää tai alastomuutta; ja hän vakuuttaa meille, että riippumatta siitä, mitä tapahtuu tai mitä koemme, Jumala on aina läsnä meidän elämässämme. (Room. 8:35-38)
Jatkuu..