Liian nuori saarnaajaksi

Liian nuori saarnaajaksi

ViestiKirjoittaja rita4 » 19.01.2016 23:23

Olen nyt joutunut pohtimaan sitä, kun nuoret ja nuorehkot vasta hiljan uskoontulleet ovat alkaneet saarnaajiksi. Kuka heidät kutsui ja kenen voimassa he puhuu ja toimii? Sillä Raamattu sanoo;

1. Tim. 3:6
Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi. Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan.

Moni alkaa paimeneksi aivan äkkiseltään ja oman innostuksen vaikuttamana, sekä toisten rohkaisemana. Ja kun joku, joka haluaa miellyttää toista, niin sellainen voi saada jopa sanoja "taivaasta" hänelle, jossa mukamas Jumala puhuu ja kehottaa alkaan puhumaan, tms..

Ja seurakuntien perustaminen on usein myöskin näiden nuorien pastorien ensisijainen tavoite ja haave. Halutaan olla parempia, kuin jo olemassa olevat seurakunnat. Ollaan innokkaita vaikka ei olla keritty käydä ns kärsimyksen koulua, erämaata, ennen kuin on jo pystyssä oma srk ja puhuu ja opettaa toisia täyttä häkää. Oikeastaan on surullista, kun jo kasvaneet ja kokeneemmat uskovat eivät toppuuttele näitä yli-innokkaita yhtään, vaan antavat yrittää (antaahan nuoren yrittää, tyyliin). Eikä muisteta, eikä myöskään anneta Raamatun Sanan varoituksia; paimenen vastuusta. Jumalan Sanahan varoittaa, ja muistuttaa, miten vastuullista on alkaa Herran työhön ja olla paimen, tms, jolle Jumala on antanut tehtävän.

Luuk. 12:48
Sitä taas, joka ei tiennyt, mutta teki semmoista, mikä lyöntejä ansaitsee, rangaistaan vain muutamilla lyönneillä. Sillä jokaiselta, jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan; ja jolle on paljon uskottu, siltä sitä enemmän kysytään.

Mutta yksi tärkeä seikka on vjokaisella, joka on paimen. Elikkäs; millaista opetusta hän itse kuuntelee, peukuttaa? Onko hän raittiilla pohjalla opissaan, ja ovatko ne, joita hän kehuu, kuuntelee, seuraa; raittiita opettajia?

Tämä edellinen on Todella Tärkeä huomio! Jos tämä uuden srk perustaja ja siellä saarnaava mies on itse mieltynyt vääriin opettajiin, vääriin oppeihin, eikä hylkää väärää, niin miten Jumala voi sellaista siunata työtehtävällä, tai uudella seurakunnalla? Olen joutunut nyt hyvinkin pienellä ajalla huomioimaan jo useampia nuoria, jotka ovat perustaneet oman, uuden srk ja alkaneet paimeniksi, opettamaan Jumalan Sanaa ja kansaa. Jumalan tahdostako?

Jos mielenkiinto ja lähde on pimeydestä,väärä oppinen julistaja, josta tykkää ja jota pitää Jumalan miehenä, niin ... Silloin: Ei voi olla raitis opettaja itsekään, eikä myöskään Jumalan käytössäkään. Kovia sanoja, mutta mieti hetkinen, voisiko sinun mielestäsi; väärään mieltynyt ja sitä peukuttava itse olla silloin raittiilla pohjalla ja Jumalan käytössä? Eihän Isä tahdo, että: kukaan eksyy, tai johdattaa opillaan toiset eksymään! Jumala ei anna puhdasta kultaa likaisiin astioihin. Astia pitää ensin, ei joskus vasta myöhemmin, Ei! Vaan ENSIMMÄISENÄ puhdistaa väärästä ajattelusta, opista, toiminnasta, jne..

Ensin hän puhdistaa astian vääristä ajatuksista ja luuloista, omavoimaisuudesta, vääristä opeista ja opettajista, haluaa omansa nöyrtyvän, näkevän oman raadollisuutensa ja syntinsäkin ja vasta sitten, jos se on Hänen tahtonsa, niin hän saattaa ottaa käyttöönsä ja antaa jopa paimenenkin tehtävän. Herra antaa tehtävän, ei ihmiset, eikä oman tunteen mukaan, kun ois niin kiva alkaa vaikkapa nyt sitten saarnaajaksi. Mutta ENSIN on opittava Jumalan tahtoa tuntemaan, sekä Sanaansa uppoutumaan, olemaan kuin Paavali ja muut julistajat, jotka Herra on valinnut, niin.... hän laittaa ensin käymään syväkynnön kautta tietään, jotta liha kuolee ja kaikki muu entinen jää taakse, entiseksi elämäksi. ym..Se mikä oli ennen ei voi olla uudessa tehtävässä Herran käytössä enää.. Koska entinen on jäänyt taakse ja uusi on sijaan tullut.

Jos uusi paimen on kerinnyt olla vasta vähän aikaa uskossa, niin mitä todennäköisemmin hän ylpistyy ja paisuu, luulee olevansa jokin erikoinen Jumalan silmissä. Ja saattaa alkaa kuulla puhetta sydämelleen ja aina uskoo sen tulevan Jumalasta, eikä koettele sitä, vaan sinisilmäisesti uskoo kaiken puheen tulevan vain Jumalan sydämeltä, vaikka; se mahdollisesti tulisikin valheen ruhtinaalta itse saatanalta. Siksi olisikin hyvä, kun muutamia vuosia uskossa ollut ei ryhtyisi yrittämään olemaan Herran palvelijna, paimenena. Pelkään pahoin, että se into ja ihmisten mielistelyt vievät heidät yhä vain enemmän harhaan ja ylpistymään, luulemaan suuria itsestään. Ja korvat suljetaan neuvoilta ja varoituksilta.

En ole kade, jos sitä luulet, koska ei minun edes tarvitse olla kade kenellekään, se aika on jo kaukana takanapäin elämässäni. Minulla on Jumalalta saatu tehtävä, ja se on vaatinut rankan tien, jotta lihan tahto on joutunut kuolemaan ja että: Jeesus on tullut ykköseksi ja kaikki muu tule vasta sen jälkeen.. Se on ollut syväkyntöä, ja itkua, erämaatakin, koetuksia, ym.. Herra ei koskaan päästä helpolla niitä, jotka Hän on valinnut työhönsä; se on hyvä ymmärtää. Pienet vastoinkäymiset on pieniä, mutta kun Herra alkaa kasvattaa lastaan työhönsä, niin se ei olekaan enään mitään pientä, vaan usein kovaa koulua, jossa valitaan lopulta; suostunko tähän, vai luovutanko. Ei pidä lähteä liian hepposesti työhön, vaikka Raamattu sanookin paikoin, ettei saa sanoa, että olen nuori, vaan puhu... Mutta silloin on jo käyty se oma koulu Herran tahdon mukaisesti, jotta voi puhua ja olla Herran käytössä, totellen Sanaa ja eläen Sanan mukaan, sekä Isän Jumalan tahdon mukaan.

Voimme toki opettaa Jumalan Sanaa miten vain; korvasyyhyyn, rakkautta ja iloa, helppoa elämää koroittaen siinä. Tai parannuksentekoa, mutta kuitenkin moni asia ja opetus menee ohi Raamatun Sanan ja ja..?? Kuuntelin tänäänkin nääs yhtä nuorta saarnaajan alkua ja puhettaan. Olihan siinä paljon oikeaakin, mutta sitten, apuuvaa.. ihan ohi Sanan menevää, jota täysillä opetti. En tiedä, mistä he saavatkin niin ihmeellisiä oppeja? (tai keneltä?) Ja kerrotaan olevansa Raamatun Sanan opettaja ja siinä myöskin elävä: mitä Raamattu opettaa ja sanoo ja että PH ohjaa ja puhuu, mutta.. Epäilen hyvin vahvasti että ne on vain sanoja ilman todellista pohjaa ja elämää, ei siis totta, sori. Ei kaikki ole Pyhän Hengen puhetta yhdelläkään uskovalla, vaan pitää osata koetella, tarkistaa lähde ja opetus, ym, Eli; puhuuko Jumalan Henki oikeasti, vaiko pimeyden henki, joka matkii Pyhää Henkeä??

Mutta, todellakin; Vähän aikaa uskossa ollut ei ole valmis opettajaksi, vaan hän opettaa mahdollisesti väärin ja ohi Raamatun Sanan ja vie opetuksillaan muitakin harhaan ja eksymään, mieltymään väärään oppiin. Ja Aina ensin sydän puhtaaksi pestynä Jeesuksen verellä, ristinsä juurella paljon viipymistä, polvitietä, lihan kuolettamista, ristiinnaulitsemista, sekä syväkyntöä. Sekä; Pois väärien opettajien ihannointi ja fanittaminen. Lähde, josta juo kertoo, mikä on veden laatu. Onko se okkultista, ohi Sanan menevää, mennaria, liberaaliteologiaa, tms väärää. Viimeistään taivaan portilla selviää; oliko opetuksensa Jumalasta, vaiko lihasta, vaiko saatanasta. (saatana kun osaa tulkita Raamattua ja antaa ilmestyksiä ym myöskin) Koettele opetus Raamatun Sanalla ja rukouksella. Koetella pitää ja opettajien ja meidän Herran palvelijoiden pitää kestää, että meitä koetellaan, ja tarkistetaan meidän lähde.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Arjessa elämisen siunaus ja vaikeus?!