Kiitoksen tärkeys

Kiitoksen tärkeys

ViestiKirjoittaja rita4 » 18.06.2015 17:18

Niin, en tiedä onko tää nyt ihan tyhmä aihe, mutta.. Se on vaivannut ja puhutellut minua. Se, ettei haluta vaivautua kiittämään, kun on saanut jotain, tai on huomioitu, tms, niin joskus se jopa tekee surulliseksi, kun ei välitetä kiittää, vaan ollaan vain hiljaa. Tässä ihan vasta kävi minulle tilanne, jossa laitoin viestin eräälle ihmiselle onnittelut ja iloitsin hänen onnistumisestaan ihan aidosti. Mutta hän oli niin ollakseen, ettei voinut vastata edes; kiitos.

Tai kun välittää toisesta ja hänen tunteistaan ja kun sillä toisella on esim surua ja laittaa osanottonsa tms.. Niin ei kiitosta, tai yhtään mitään kuulu takaisin, niin on se minusta aika kummallista. Vai olenko minä itse kummallinen kun oletan ja odotan vastakaikua..? Onko kiittäminen noin vaikeaa ja vastenmielistä? Tai, että uskoisi toisen olevan aidosti huolissaan, välittävän ja siksi ottaa yhteyttä?

Vain yksi sana; Kiitos, niin se riittää usein. Mutta kun ei sitäkään haluta sanoa, kirjoittaa, niin... ? Ihmettelen vain itsekseni..En ole kiitoksen kipeä, en todellakaan, vaan peräänkuulutan: hyviä käytöstapoja. :roll:

Olen itse huomioinut miten pelkkä sana; Kiitos, saa toisen iloiseksi, tai huomioimaan, että joku välittää hänestä, ja kun sanoo rukoilevansa puolestaan, tms..

Ymmärrän kyllä jos vielä uskosta osaton on tyly ja itsekäs, valikoi kenelle vastaa, kenet huomioi, jne.. Mutta jos me uskovatkin ollaan tylyjä ja välinpitämättömiä toinen toisellemme, niin kyllä silloin pitäisi jo miettiä: Miksei omatuntomme soimaa, tai Pyhä Henki murehdu sisällämme, kun se rakkaus, jonka Jumala meihin antoi uudestisyntymisessämme, niin se ei enään tuokkaan ilmoille ihanaa tuoksuaan.

Tulipa mieleeni eräs keskustelu mieheni kanssa tässä vasta, jossa puhuimme juuri halustamme kiittää.. Mieheni oli soittanut lääkereseptin uusimista ja sanonut lopuksi; kiitos tästä ja mukavaa juhannusta. Niin se toisessa päässä oleva hoitaja oli ensin kuin mykistynyt ja ollut hämillään, kun vielä joku kiittää ja on ystävällinenkin.. Onko se todellakin niin harvinaista? :think:

Ja minä kävin eilen lääkärissä ja hän teki tosi ison homman asian onnistumiseksi ja siinä lähtiessäni kiittelin niin lääkäriä, kuin avustavaa sairaanhoitajaakin kun asia onnistui, niin he katsoivat toisiinsa kuin hämmästyneenä, olivat hiljaa ja kun siihen lisäsin tapani mukaan, että hyvää juhannusta teille molemmille, niin he olivat aidosti hämmästyneitä, yllättyneitä, kun joku vielä kiittää, vaikka olikin aikalailla rankka kokemus..

Pidetään yllä hyviä käytöstapoja noin yleensäkin, kun näyttää että ne ovat katoava rikkaus ja taito, kansanperinne ihmisten elämässä. :thumbup:
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Kiitoksen tärkeys

ViestiKirjoittaja rita4 » 05.07.2024 12:43

Sana:Kiitos, niin: se tuo auringon synkänkin päivän ylle. :D Niin helppoa on kuitenkin kiittää, kiittää saamisistaan, kiittää ystävällisyydestä, auttamisesta, jne..Mieti, tuntuuko ettei kannata kiittää, osoittaa lähimmäisen rakkautta, Jumalamme tahtoa toinen toisiamme kohtaan, jne..

Ps. 65:
2 Jumala, hiljaisuudessa kiitetään sinua Siionissa, ja sinulle täytetään lupaus.
3 Sinä kuulet rukouksen: sinun tykösi tulee kaikki liha.

4 Minun syntivelkani ovat ylen raskaat, mutta sinä annat anteeksi meidän rikoksemme.
5 Autuas se, jonka sinä valitset ja otat tykösi, esikartanoissasi asumaan! Salli meidän tulla ravituiksi sinun huoneesi hyvyydellä, sinun temppelisi pyhyydellä.

6 Ihmeellisillä teoilla sinä vastaat meille vanhurskaudessa, sinä, meidän autuutemme Jumala, sinä, kaikkien maan äärten ja kaukaisen meren turva..

Fil. 4:
4 Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
5 Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.
6 Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
7 ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.

Kuinka suloista onkaan, kun lausut, tai meille lausutaan kiitos, jonka koemme aidoksi, eikä miksikään pakkopullaksi, tai teeskentelyksi, eikös vain? :wink:

Meidän Herran omien tulisi oppia, sekä myöskin haluta; Kiittää Jumalaamme kaikesta. Kiittää silloinkin, vaikka ei järjellä ajatellen olisikaan mielestämme mitään aihetta kiittää, päinvastoin.. :roll: Haluammeko siltikin kiittää, ja samalla rohkaista toisiakin kiittämään hankalinakin hetkinä, aikoina, koska kiitoksessa on aina samalla mukana siunaus ja apu.. :thumbup:

Room. 1:8 Ensiksikin minä kiitän Jumalaani Jeesuksen Kristuksen kautta teidän kaikkien tähden, koska teidän uskoanne mainitaan kaikessa maailmassa.

Voi kuinka ihanaa ja siunattua olisikaan, jos ja kun meidän uskomme, rakkautemme lähimmäisiämme kohtaan huomioitaisiin kaikkialla, josta saisimme vain lisää uutta voimaa; välittää, ymmärtää, rakastaa, sekä antaa anteeksikin muille, jos onkin jotain tullut väliin ja koittanut rikkoa välejämme, viedä uskomme palavuuden.. Se pätee yhtä hyvin kodissamme, naapuriemme kesken, työpaikalla, koulussa ja ihan missä vain; sopu ja anteeksi anto on parasta mitä elämässämme voikaan olla. :thumbup: :smile:

Ps. 140:14 Totisesti, vanhurskaat saavat kiittää sinun nimeäsi, ja oikeamieliset saavat asua sinun kasvojesi edessä.

Ps. 33:1 Riemuitkaa Herrassa, te vanhurskaat. Oikeamielisten on soveliasta häntä kiittää.

1. Piet. 5:10-11
Mutta kaiken armon Jumala, joka on kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa Kristuksessa, vähän aikaa kärsittyänne, hän on teidät valmistava, teitä tukeva, vahvistava ja lujittava.
11 Hänen olkoon valta aina ja iankaikkisesti! Amen.

Saan tappioni tuoda kuitenkin - raamattuopetus Jukka Norvanto

:thumbup: :wave: Sinua Siunaten ja rohkaisten Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa! :wink:
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Arjessa elämisen siunaus ja vaikeus?!