Sapatin tärkeys/arvo

Sapatin tärkeys/arvo

ViestiKirjoittaja rita4 » 15.10.2022 18:21

Mark. 2:27-28
Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra."

Minulla on nyt jo aika pitkään ollut kuin mielessäni sapatti ja sen merkitys, tai; onko sillä enää tänä aikana edes merkitystä uskoville, tai ihmisille yleensäkään?! Mutta Herra on puhunut sydämelleni, että: tuoda ajatusta, asiaa sapatista, koska uskon itse, että: Herra ei ole muuttanut mieltään, siis käsitystään sapatista tänäkään aikana. Vai mitä sinä arvelet..? :roll:

Laitoin tuon Raamatunpaikan, koska minusta siinä on hyvin selventävästi Herramme sanonut totuuden, että; sapatti on ihmistä varten, eikä toisinpäin. Sapatti, eli pyhäpäivä on minusta tarkoitettu meitä ihmisiä varten, niin uskovia kuin myöskin vielä uskosta osattomiakin varten. Ja miksi me kaikki ihmiset tarvitsemme huilipäivän? Se on meidän parhaaksemme, jotta keho ja mieli saisi levätä, ja olisi aikaa seurustella Jumalankin kanssa, koska sitähän Hän odottaa ja tahtoo meiltä itsekultakin luomaltaan ihmislapselta, että antaisimme Hänellekin aikaamme, jonka Hän on antanut meille.. Ja Hän, Isämme, on antanut meille Poikansa, Jeesuksen Kristuksen Vapahtajaksemme, Hän on se Herra, ja joka on sapatinkin Herra! :thumbup:

2. Moos. 31:
12 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
13 "Puhu israelilaisille ja sano: Pitäkää minun sapattini, sillä se on merkkinä meidän välillämme, minun ja teidän, sukupolvesta sukupolveen, tietääksenne, että minä olen Herra, joka pyhitän teidät.
14 Siis pitäkää sapatti, sillä se on teille pyhä. Joka sen rikkoo, rangaistakoon kuolemalla; sillä kuka ikinä silloin työtä tekee, hävitettäköön kansastansa.

15 Kuusi päivää tehtäköön työtä, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti, levon päivä, Herralle pyhitetty. Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla.
16 Ja pitäkööt israelilaiset sapatin, niin että he viettävät sapattia sukupolvesta sukupolveen ikuisena liittona.
17 Se on oleva ikuinen merkki minun ja israelilaisten välillä; sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi ja hengähti.
"
18 Ja kun hän oli lakannut puhumasta Mooseksen kanssa Siinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi laintaulua, kivitaulua, joitten kirjoitus oli Jumalan sormella kirjoitettu.

Niinpä, Jumala loi maailman kuudessa päivässä ja kaiken siinä olevaisen, ihmisenkin ja seitsemäntenä päivänä Hän lepäsi työstään. Ja Hän on antanut jo Raamatun alkulehdiltä asti kehotuksen viettää sapattia ja levätä, ihan tähän päivään asti. On siis vain hyväksi ihmiselle viettää lepopäivää.

Toki on työpaikkoja joissa se ei vain ole kertakaikkiaan mahdollista ja itsekin olin aikoinaan sellaisessa työssä, jossa ei voinut viettää ns lepopäivää sunnuntaisin, koska navettaan oli mentävä oli arki tai pyhä, ja on monia muitakin ammatteja joissa on käytävä töissä pyhänäkin, ja uskon, että Jumala sen kyllä ymmärtää ja hyväksyy. Mutta olisiko mahdollista sellaisessa työssä ollessaan aloittaa päivänsä pyytämällä siunaustaan päiväänsä, vaikka ei pystykään pitämään sitä lepopäivänä.. Varmasti voisi..Mutta joka ei vielä tunne Herraansa,eikä ole uudestisyntynyt elävään uskoon Jeesuksen Kristuksen vastaanottamnisen kautta, niin eihän sellainen edes ymmärrä pyhätyön olevan mitenkään väärin, siis Jumalankaan silmissä. :think:

Mutta ehkä kuitenkin enempikin ajattelen niitä uskovia, jotka tekevät työtä viikon ja pyhänkin, eikä osata, tai haluta levätä edes sunnuntaina. Minua surettaa se, kun ei ole yhtään päivää viikossa, jolloin osattais vain olla ja levätä ja antaa aikaansa taivaalliselle Isällemmekin. :cry: :???:

Toki monet käyvät seurakunnissaan pyhisin ja se on aina toki hyvä asia, mutta mikä on motiivi mennä Sanan kuuloon, kun näyttää siltä, ettei sitten kuitenkaan kärsitä Sanan saarnaa, vaan halutaan vain korvasyyhy puheita, ettei tarvitsisi tehdä parannusta, mennä itseensä, kuolla omalle tahdolleen, eli lihalleen?! Kun ajatellaan tätä aikaa, niin minusta ainakin olisi todella tärkeää se, että viimeinkin itsekukin meistä uskovista tahtosimme tehdä parannusta elämässämme, sekä suhteessamme Jumalaankin.

En tiedä sinusta, mutta minun on ainakin tehtävä päivittäin parannusta, jos ei muusta niin ainakin ajatusmaailmastani..Haluan olla verellään puhtaaksi pestynä päivittäin, eikä vain kerran viikossa, tai jopa harvemmin..Koska tiedostan sen totuuden jo, etten voi tietää milloin aikani päättyy ja siirryn ajasta ikuisuuteen ja jos silloin olisin valvomaton; niin miten minun sieluni silloin kävisi? Olisinko niin kuin Jeesus sanoi niille fariseuksile ja itseensä luottaville;

Matt. 7:23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

Jo siinä jo aikaisemmin Jeesus puhui ettei riitä, vaikka kuinka sanoisimme, että; "Herra Herra!" Jos emme tee niin kuin Hän tahtoo, tai sanoo.. Matteus 7.21-

Koko Raamattuhan opettaa meitä elämään, sekä toimimaan niin kuin on Isän Jumalammekin tahto ihmisiä kohtaan.. Hän ei erottele ketään, Hän ei nosta ketään ylemmäksi, kuin ei myöskään paina ketään alemmaksi. Valinta miten elämme ja toimimme jää aina viime kädessä meille itsellemme. Emme voi syyttää mistään toisia, kuin emme myöskään Jumalaakaan. Me valitsemme; Tottelemmeko Sanaa, vai emmekö tottele. Ja me itse vastaamme siitä aina yksin Jumalan edessä, ei ihmisten edessä ollen, ei. Oli sitten kysymyksessä sapatin vietto, tai mikä muu tahansa, niin saamme tuoda sen Jumalamme eteen rohkeasti rukouksessa, sekä kiittäen, kun auttaa sekä ymmärtää ja johdattaa meitä ominaan perille asti, niin että saamme olla valmiina kun Ylkä (Jeesus) saapuu noutamaan morsiusseurakuntansa tuuliin sekä pilviin: hääjuhlaansa. Olethan mukana siinä joukossa!! :thumbup: :wink:

Matt. 25:6-7
Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.' Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon.

Joh. 3:
29 Jolla on morsian, se on ylkä; mutta yljän ystävä, joka seisoo ja kuuntelee häntä, iloitsee suuresti yljän äänestä. Tämä minun iloni on nyt tullut täydelliseksi.
30 Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä.

31 Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien.
32 Ja mitä hän on nähnyt ja kuullut, sitä hän todistaa; ja hänen todistustansa ei kukaan ota vastaan.
33 Joka ottaa vastaan hänen todistuksensa, se sinetillä vahvistaa, että Jumala on totinen.

34 Sillä hän, jonka Jumala on lähettänyt, puhuu Jumalan sanoja; sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla.
35 Isä rakastaa Poikaa ja on antanut kaikki hänen käteensä.
36 Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällänsä.
"

Minusta tämä oli hyvä; Sapatin Herra - sielun lepo
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Arjessa elämisen siunaus ja vaikeus?!