Pyhä Raamattu on elämämme ylin auktoriteetti

Pyhä Raamattu on elämämme ylin auktoriteetti

ViestiKirjoittaja rita4 » 08.06.2019 18:09

Markku Kuokkanen

Olen Jumalan armosta saanut viettää kohta neljäkymmenen vuoden ajan aikaa Raamatun Sanan äärellä päivittäin. Raamattu ei ole vain kirja vaan kokonainen kirjasto, jossa kaikki kuusikymmentäkuusi eri kirjaa ovat avanneet ihmiselämän tarkoituksen ja tien Jumalan yhteyteen kaikille sukupolville.

Keskeisin sanoma lunastuksesta Jumalan ainosyntyisen Pojan, Messiaan, sovitustyön kautta kukee läpi Raamatun saavuttaen uuden liiton Kirjoituksissa täyttymyksensä. Se on profetaallista, ainutkertaista Jumalan Sanaa ihmiskunnalle, johon verrattavaa ilmoitusta ei enää tule.

Raamattu selittää itse itseään, ja kaikkien sen tulkintojen on oltava sopusoinnussa sen kokonaisilmoituksen kanssa.

Pietari kirjoittaa: "Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta." ( 2 Piet.1: 20-21)

Raamattu voi avautua vain samassa Hengessä kuin se on kirjoitettukin. Tämän vuoksi olen saarnaajan tehtävässäni pyrkinyt olemaan aralla mielellä muistaen profeetta Jeremian varoituksen: "Minä en ole lähettänyt noita profeettoja, mutta silti he juoksevat. Minä en ole puhunut heille, mutta kuitenkin he ennustavat. Jos he olisivat seisoneet minun neuvottelussani, niin he julistaisivat minun sanani kansalleni ja kääntäisivät heidät pois heidän pahalta tieltään ja pahoista teoistansa." (Jer. 23: 21-22)

Apostoli Paavali muistutti nuorta Timoteusta sananjulistajan tehtävässään: "Valvo itseäsi ja opetustasi, ole siinä kestävä; sillä jos sen teet, olet pelastava sekä itsesi että ne, jotka sinua kuulevat." ( 1 Tim. 4:16)

Paavalin elämässä oli myös paljon kieltäytymistä, jotta hän voisi kuulla paremmin Herran ääntä: " Minä en siis juokse umpimähkään, en taistele niinkuin ilmaan hosuen, vaan minä kuritan ruumistani ja masennan sitä, etten minä, joka muille saarnaan, itse ehkä joutuisi hyljättäväksi." (1 Kor. 9:26-27)

On tärkeää, että Jumalan pyhä Sana saa ohjata omaatuntoamme ja elämäämme, jotta voimme olla Herran käytössä. Emme saa luopua Sanan totuuksista minkään vallan edessä. Eivät mitkään nykytiedon opit, filosofiat, aatteet tai uudet uskonnot voi syrjäyttää Raamatun totuuksia. Mikäli ympäröivän yhteiskunnan tai maailman paineesta luovumme pyhistä Kirjoituksista, jotka voivat tehdä meidät viisaaksi, saatamme vaaraan sekä oman että monen muunkin pelastuksen.

Tämän vuoksi on hyvä muistuttaa itseäänkin lopunajan luopumuksen vaaroista ja ottaa todesta apostoli Paavalin kirjoittama totuus:
"Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky." (1 Kor. 14: 37) Jumala kyllä suuresta armostaan avaa ymmärryksen vilpittömälle lukijalle ja etsijälle.

Golgatalla Jeesuksen Kristuksen sovintoveren kautta sinetöity uusi liitto avaa meille pelastuksen tien uskon kautta häneen. Tämä Kristuksen veren evankeliumi pitää sisällään valtavan pelastuksen voiman. Tässä voimassa voimme luottavaisesti jatkaa vielä keskeneräistä työtämme sielujen voittamiseksi. Jumala ei etsi tähän tehtävään huippuosaajia eikä puheen viisaudella toimivia loistavia, onnistuneita ihmisiä vaan sydämeltään antautuneita, Kristuksen Sanaan kaikessa turvaavia miehiä ja naisia.

Antakoon meidän Herramme ja Jumalamme meille, kenties vaikeiden aikojen edessä oleville, rohkeutta julistaa hänen muuttumatonta Sanaansa. Jeesus itse on luvannut siihen voiman. On suurta tietää, että vaikka olemme vajavaisia ja heikkoja, meidän apumme ovat sekä Pyhän Hengen että Herramme Jeesuksen esirukoukset puolestamme. Sana vakuuttaa meille, että Herra ei jätä alkamaansa työtä meissä kesken vaan saattaa meidät kerran perille asti.

Lähde; Ristin Kansa lehti nro 6/2019
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Raamatun Sana opettaa ja kasvattaa meitä