(Preserved for a Purpose)
David Wilkerson
Joulukuu 31, 2001
Daavid rukoili, Varjele minua, Jumala, sillä sinuun minä turvaan (Psalmi 16:1). Se heprean kielen sana, jota Daavid tässä jakeessa käyttää merkityksessä varjele, on täynnä tarkoitusta. Se sanoo, Laita seinä ympärilleni, suojelevien orjantappuroiden muuri. Vartioi minua ja pidä minusta kiinni. Tarkkaile jokaista liikettäni, kaikkia lähtemisiäni ja tulemisiani.
Daavid uskoi täysin, että Jumala varjelee vanhurskaita. Ja kirjoitus sanoo, että Daavidia autettiin ja varjeltiin kaikilla teillään. Tämä siunattu mies julisti, Hän, joka Israelia varjelee, ei torku eikä nuku. Herra on sinun varjelijasi, Herra on suojaava varjosi sinun oikealla puolellasi. Ei polta sinua aurinko päivällä, eikä kuu yöllä. Herra varjelee sinut kaikesta pahasta, hän varjelee sinun sielusi (Psalmi 121:4-7).
Sama heprean kielen sana varjella esiintyy myös tässä kohdassa. Jälleen kerran Daavid puhuu Jumalan taivaallisesta muurista, yliluonnollisesta suojaavasta seinästä. Hän vakuuttaa meille, Jumala pitää sinua silmällä minne tahansa menetkin.
Todella, Herra on kanssamme kaikissa paikoissa: töissä, kirkossa, kun olemme ostoksilla. Hän on kanssamme autoissamme, busseissa, maanalaisissa. Ja koko ajan Daavid sanoo, että Jumala varjelee meitä pahasta. Hän pitää meidät turvassa varkailta, jengeiltä, murhaajilta, raiskaajilta ja terroristeilta. Hän suojelee meitä paiserutolta, isorokolta, kaikelta kehitettävissä olevalta bakteerisodan lajilta. Lyhyesti, Jumala suojelee joka puolelta. Hän on luvannut tehdä tyhjäksi jokaisen aseen, joka on valmistettu Hänen lapsiaan vastaan.
Olet ehkä ollut huolissasi viime viikkoina, terroristien yllätyshyökkäyksestä tai tappavan taudin leviämisestä. Jumalan Sana antaa meille varmoja lupauksia jopa näistä asioista:
Päästä minut, Herra, pahoista ihmisistä, varjele minut väkivaltaisilta miehiltä, jotka... joka päivä yllyttävät sotaan. He hiovat kielensä niinkuin käärmeet, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla... Suojaa minut, Herra, jumalattomien käsiltä... jotka tahtovat saada minun jalkani lankeamaan. Nuo ylpeät virittävät minulle ansoja ja pauloja, levittävät verkkoja minun tielleni, asettavat minulle pyydyksiä...
Herra, älä salli, mitä jumalattomat haluavat... Sattukoon minun saartajaini omaan päähän onnettomuus, jota heidän huulensa hankkivat. Tulkoon tulisia hiiliä heidän päällensä; hän syösköön heidät tuleen, vesivirtoihin, joista he älkööt nousko. Kielevä mies ei ole pysyvä maassa; väkivaltaista ajaa onnettomuus ja iskee iskemistään.
Minä tiedän, että Herra ajaa kurjan asiaa, hankkii köyhille oikeuden. Totisesti, vanhurskaat saavat kiittää sinun nimeäsi, ja oikeamieliset saavat asua sinun kasvojesi edessä (Psalmi 140:1-13).
Tämän psalmin alussa Daavid kutsuu Jumalaa varjelemaan häntä väkivaltaisilta miehiltä. Sana, jota Daavid käyttää tässä varjelusta, on erilainen. Se tarkoittaa suojella sellaiselta, mikä on kätketty, piilotettu, salattu. Jumala kertoo meille, Minä olen peittänyt jokaisen alueen elämässäsi, jopa ne asiat, joita et voi nähdä. Voit varmasti levätä minussa.
Uskotko, että Herra varjelee sinua? Hyväksytkö sen, että Hän suojelee sinua ylpeiden, väkivaltaisten ja pahojen ihmisten aikomuksilta? Sellaiset ihmiset voivat olla päättäneet tuhota sinut. He saattavat suunnitella myrkyllisiä suunnitelmia sinua vastaan. Mutta sinun ei tarvitse pelätä mitään pahaa. Kuten Daavid rukoilee, Tulkoon tulisia hiiliä heidän päällensä; hän syösköön heidät tuleen, vesivirtoihin, joista he älkööt nousko (140:10).
Jos sinulle on vaikeaa hyväksyä Jumalan tahto varjella sinut, lue Psalmi 37:
Herra vahvistaa sen miehen askeleet, jonka tie hänelle kelpaa. Jos hän lankeaa, ei hän maahan sorru, sillä Herra tukee hänen kättänsä. Olen ollut nuori ja olen vanhaksi tullut, mutta en ole nähnyt vanhurskasta hyljättynä enkä hänen lastensa kerjäävän leipää. Aina hän on armahtavainen... hänen lapsensa ovat siunaukseksi. Sillä Herra rakastaa oikeutta eikä hylkää hurskaitansa; heidät varjellaan iankaikkisesti... Mutta Herra ei jätä häntä... eikä tuomitse häntä syylliseksi...
Näet, kuinka jumalattomat hävitetään. Minä näin jumalattoman, väkivaltaisen, rehevänä kuin viheriöivä puu, juurtunut paikoilleen. Mutta kun ohi kuljettiin, katso, ei häntä enää ollut; minä etsin häntä, vaan häntä ei löytynyt. Ota nuhteettomasta vaari, katso rehellistä: rauhan miehellä on tulevaisuus, mutta luopuneet hukkuvat kaikki, ja jumalattomain tulevaisuus leikataan pois. Mutta vanhurskasten pelastus tulee Herralta, hän on heidän linnansa ahdingon aikana. Herra auttaa heitä... vapahtaa jumalattomista ja pelastaa heidät; sillä he turvaavat häneen. (Psalmi 37:23-28, 33-40)
Jopa Job tuskissaan todisti Jumalan varjelevasta voimasta. En ole milloinkaan tuntenut ainoatakaan henkilöä, joka olisi kohdannut kaiken sen, mitä Job kesti. Tämä mies menetti perheensä, omaisuutensa, terveytensä, hyvän nimensä. Kuka voisi riidellä niin lyödyn miehen kokemuksista? Silti Job osoitti Jumalan olevan Sinä ihmisten vartioitsija (Job 7:20).
Kerta toisensa jälkeen meidän Jumalamme on todistanut itsensä varjelijaksi kansalleen. Silti, mitä tarkoitusta varten? Miksi Herra on niin halukas varjelemaan meitä? Löydämme vihjeen Mooseksen sanoista: Herra käski meidän pitää kaikki nämä säädökset ja peljätä Herraa, meidän Jumalaamme, että me aina menestyisimme ja hän pitäisi meitä elossa, niinkuin tähän päivään saakka on tapahtunut (5Moos. 6:24). Mooses sanoo, että Jumala antoi heille käskyt yhdestä syystä: varjellakseen ja suojellakseen heitä. Mutta mitä varten? Samasta syystä Jumala tahtoo pelastaa ja suojella meitä.
Ajattele kaikkia niitä tapoja, joilla Jumala varjeli Hänen valittua kansaansa, Israelia. Hän suojeli heitä kymmeneltä vitsaukselta Egyptissä. Hän vapautti heidät faaraon armeijalta Punaisella merellä. Hän paransi heidät kuolettavista käärmeenpuremista erämaassa. Ja kansa todisti Jumalan varjelevasta voimasta lapsilleen ja lastenlapsilleen: Herra vapautti meidät kaikista vihollisistamme. Hän antoi meille ruokaa ja vettä, ja piti meidän vaatteemme kulumattomina. Hän on varjellut Israelia kaikessa.
Mutta onko tuossa kaikki mitä oli todistukseksi Israelille? Varjeltiinko ja suojeltiinko nämä ihmiset vain siksi, että he päätyisivät erämaahan kuolemaan? Oliko Jumalan johdatus tarkoitettu ainoastaan pitämään heidät turvassa ja hyvin ruokittuina läpi heidän elämänsä? Täytyi varmasti olla joku syy, miksi Jumala varjeli heidät.
Jatkuu..