JUMALAN SANA- AUKTORITEETTIKO?

JUMALAN SANA- AUKTORITEETTIKO?

ViestiKirjoittaja rita4 » 12.11.2025 13:51

Erkki Mäkinen

Meillä kaikilla kristityillä on varmasti tarkistukseen varaa Jumalan Sanaan nähden. Minut pysäytti tätä vakavasti ajattelemaan Ps. 110:4: "Sinä olet asetuksesi säätänyt, että niitä tarkasti noudattetaisiin."

Näyttää siltä kuin tämä kehotus olisi lakaistu maton alle. Melkein voisi sanoa, että kukin tekee oman mielensä mukaan. Jo Kristuksen opin alkeissa lipsutaan.

Tarkoin kaavan mukaan

Jumala sanoi Moosekselle: "Tehkää asumus ja kaikki sen kalusto tarkoin sen kaavan mukaan, jonka minä sinulle näytän."(2 Moos. 25:9) "Ja se on koituva meille vanhurskaudeksi, että tarkoin noudatamme kaikkia näitä käskyjä Herran, meidän Jumalamme, edessä, niin kuin hän on meitä käskenyt." (5 Moos. 6:25)

Jos teltta-asumus erämassa piti rakentaa kaikkine kalustoineen tarkoin sen kaavan mukaan, joka näytettiin, eikö sitten hengellinen maja, jota me rakennamme, tule rakentaa ainakin yhtä tarkasti Sanan ohjeiden mukaan? Tuntuu merkilliseltä, että ikääntyneetkin saarnaajat lipsuvat näin selvissä asioissa.

Nurinakadun varrella

Onko Jumalan pelko ja hänen kunnioituksensa kadonnut? Vanha testamentti kehotti kuninkaitakin lukemaan Sanaa niin kauan kuin he elävät, että oppisivat pelkäämään Herraa ja noudattamaan tarkoin Sanan ohjeita (5 Moos. 17:19).

Tähän samaan Uusi testamentti kehottaa meitä: "Halatkaa niin kuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen." ( 1 Piet. 2:2) "Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana." (Kol. 3:16)

Jos lyömme laimin nämä Sanan kehotukset, kuinka voimme kasvaa ja elää uskovaisen elämää, puhumattakaan voittoisasta elämästä? Uskon, että samme asua nurinakadun varressa, ja sieltä on epävarmaa nousta Herraa vastaan, kun hän tulee pilvissä.

Ahkeroikaa

Sana kehottaa ja varoittaa: "Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee." (Matt. 25:10) Siksi on tärkeää noudattaa hänen sanaansa. "Jos vanhurskas vaivoin pelastuu, mihin joutuukaan jumalaton ja syntinen?" (1 Piet. 4:18)

"Ahkeroikaa, ei ainoastaan niin kuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljon enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte." (Fil. 2:12)

"Ken luulevi käyvänsä taivaasehen kuin mäkeä myöntäistä vaan huvikseen, se pettyy ja paulahan muitakin vie, sillä työläs ja tuskaisa on elämän tie."

"Sentähden tulee meidän sitä tarkemmin ottaa vaari siitä, mitä olemme kuulleet, ettemme vain kulkeutuisi sen ohitse." (Hebr. 2:1)

Sanan opetus

Raamattu varoittaa: "Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion." (Jaak. 3:1)Tuntuu siltä kuin Sanan varoitukset olisivat kristillisessä kentässä vain pelkkiä korulauseita. Jos emme ryhdistäydy, Herran Henki jättää seurakunnat oman onnensa nojaan.

Eräs merkki siitä, että Henki on jättämässä seurakunnat, on hajaannus. Herätyksemme on jakaantunut ja uhkaa pirstoutua pieniksi kuppikunniksi. Ihmismielipiteet ja tunteilu on asetettu Jumalan Sanan yläpuolelle, esimerkiksi nin sanotussa vapaassa ehtoollisessa.

Varoittavana esimerkkinä on lestadiolaisuus, joka oli aluksi väkevä herätysliike. Nyt se on pirstoutunut ainakin viiteen osaan, ja voima on poissa. On aika herätä!

Ekumenia on veljeilyä kirkkojen kanssa. Se johtaa Hengen poistumiseen seurakunnista. Sana sanoo: "Erotkaa heistä älkääkä saastaiseen koskeko."

Valmiita pastoreita

Herra kärsii tottelemattomuutta määrätyn ajan mutta ei lopputtomiin. Olen ollut Herran puhuttelussa öisin, ja hän on antanut tehtäväkseni varoittaa. Voi olla, että varoitukseni ohitetaan, kun en ole tarpeeksi isokenkäinen. Kuitenkin henkilöön katsominen on synti Jumalan näkökulmasta katsottuna (Jaak. 2:1-4).

Nykyään on langettu uskonnollisen maailman kaavoihin. Raamattukoulussa leivotaan valmiita pastoreita, sekä veljiä että sisaria, opettamaan seurakuntia. Ennen oli toisin: opetettiin evankelioimaan.

Raamattu varoittaa veljiä, etteivät monet heistä pyrkisi opettajiksi. Sisaretko saavat kaikki pyrkiä? En ole löytänyt Raamatusta sisarille erivapautta esiintyä opettajina. Missä on Jumalan kunnioitus ja pelko? Tämähän kyllä on raamatullista: "Ei ole Jumalan pelko heidän silmiensä edessä."

Jumala on kuitenkin tarkka Sanastaan. "Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valehtelijaksi joutuisi." (San. 30:6)

Älkää olko pahennukseksi

Tarkoitukseni ei ole loukata ketään, mutta olen murheellinen, kun noustaan Jumalan Sanan auktoriteettia vastaan. Paavalikin sanoi: "Jos joku luulee olevansa profeetta tai hengellinen, niin tietäköön, että mitä minä kirjoitan teille, se on Herran käsky." (1 Kor. 14: 37. Ks. myös 1 Tim. 2: 11-14; 1 Kor. 14: 33-38)

"Älkää olko pahennukseksi juutalaisille älkääkä kreikkalaisille, älkääkä Jumalan seurakunnalle."(1 Kor. 10:32)

Pukeutuminen ja hiusmuoti

Kun Amerikasta alkoi vierailla mannekiinievankelistoja, he olivat liian suuri houkutus sisarille. Hiukset alkoivat katkeilla. Alkoi alamäki. Esimerkki oli tehokkaampi kuin Jumalan Sanan arvovalta.

Saarnajien vaimot taisivat olla kärkipäässä. Jeesus sanoo: "Joka minua rakastaa, se pitää minun käskyni." Tässä on hyvä mittari meidän Jumala-suhteeseemme.

Onkohan tilanne sama kuin Efeson seurakunnalla ? "Se minulla on sinua vastaan, että olet hylännyt ensimmäisen rakkautesi, tee siis parannus, ellet, niin minä tulen ja työnnän lampunjalkasi pois paikaltaan." (Ilm. 2: 4-5)
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Raamatun Sana opettaa ja kasvattaa meitä