JUMALA PUHUU TAVALLA JA TOISELLA

JUMALA PUHUU TAVALLA JA TOISELLA

ViestiKirjoittaja rita4 » 10.07.2025 19:26

Unto Varis

Sillä Jumala puhuu tavalla ja puhuu toisella; sitä vain ei huomata. Unessa, öisessä näyssä, kun raskas uni valtaa ihmiset ja he nukkuvat vuoteillansa,(Job. 33:14-15)

Uskoon tultuani vuonna 1986 minua pyydettin todistamaan Jeesuksesta. Hätäännyin; enhän minä osaa todistaa. Turvauduin rukouksin Jumalaan. Hän kuuli rukoukseni ja vastasi näyttämällä unen, jonka jälkeen pystyin todistamaan Jeesuksesta.

Jeesus puhui vertauksin opetuslapsilleen. Samoin hän on puhunut minulle vertauksian unen kautta. Vuoden 1997 alkupuolella näin unen. Eteeni avautui järvi, jonka rannalla oli suuri kirkkovene. Rannalta katsoen vasemmalta puolella kirkkovenettä oli iso pino pestyjä, hohtavan valkeita vaatteita, joiden vierestä lähti laituri järvelle. Laiturin päässä oli pyykinpesu- ja huuhtelupaikka. Lähellä rantaa, kirkkoveneen oikealla puolella oli likainen, liejuinen hetteikkö. Näin itseni hukkumaisillani hetteikköön. Yritin viimeisillä voimillani pysytellä pinnalla. Huusin hädissäni: Jeesus auta minua! Jeesus nosti minut hetteiköstä. Tähän heräsin. Aloin miettiä ihmeellistä untani ja sen tarkoitusta, ja Pyhä Henki valaisi, mitä Jumala tahtoi puhua.

Likainen, liejuinen heitteikkö

Hartaasti minä odotin Herraa, ja hän kumartui minun puoleeni ja kuuli minun huutoni. Ja hän nosti minut ylös turmion kuopasta, lokaisesta liejusta, ja asetti minun jalkani kalliolle, hän vahvisti minun askeleeni. Hän antoi minun suuhuni uuden virren, kiitoslaulun Jumalallemme.(Ps. 40:2-4)

Likainen, liejuinen hetteikkö kuvaa maailmaa, jossa synti monine houkutuksineen ja himoineen tahtoo hukuttaa ja tuhota ihmisen.

Iso pino pestyjä, hohtavanvalkoisia vaatteita

Kun ajattelemme rannalla olevia pestyjä, hohtavanvalkeita vaatteita, eivät ne kauaa pysy hohtavan valkeina. Jäveltä puhaltava tuuli kuljettaa niihin hiekanpölyä ja siitepölyä. Pikkuhiljaa vaatteille laskeutuu saastetta. Ne likaantuvat. Että vaatteet pysyisivät hohtavanvalkeina, ne on välillä pestävä ja huuhdeltava uudestaan. Tarvitaan pesu-ja huuhtelupaikka. Raamatussa kerrotaan useassa kohdin valkeista ja pestyistä vaatteista.

Vaatteesi olkoot aina valkeat, ja öljy älköön puuttuko päästäsi. (Saarn. 9:8)
Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.(Ilm.7:14)
Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!(Ilm. 22:14)

Tarvitsevatko Jeesuksen verellä pestyt uskovat puhdistusta?

Sillä ei ole maan päällä ihmistä niin vanhurskasta, että hän tekisi vain hyvää eikä tekisi syntiä. (Saarn. 7:21)

Uskovatkin tekevät syntiä ajatuksin, sanoin ja teoin. Emme ole täydellisiä. Tarvitsemme pesupaikan. Eläessämme pahassa ja syntisessä maailmassa meihin tarttuu helposti synnin pölyä: pahoja ajatuksia, kateutta, katkeruutta, vihaa jne.

Kiitos Jumalalle hänen suuresta armostaan ja rakkaudestaan. Hän on valmistanut meille syntien pesu- ja huuhtelupaikan, armoalttarin, joka on avoinna joka päivä Jeesuksen Kristuksen ristin juurella. Saamme rukouksin pyytää syntimme, virheemme ja laiminlyöntimme anteeksi ja myös antaa anteeksi niille, jotka ovat meitä loukanneet ja meitä vastaan rikkoneet.

Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä. (1 Joh. 1:7-10)

Jumala tahtoo omiensa olevan puhtaita. Hän tahtoo meidän hohtavan Kristus-valoa, jolloin hän voi käyttää meitä ja antaa työhömme ja elämäämme siunauksen.

Suuri kirkkovene

Rannalla oleva suuri kirkkovene kuvaa seurakuntaa, jossa uskovaiset tekevät yhdessä matkaa suuntana taivas ja iankaikkinen elämä. Jeesus Kristus on seurakunnan pää. Kun hän on kirkkoveneen perämies, matkan tekeminen on turvallista. Vene pysyy kurssissa. Ei tarvitse pelätä tuuliajolle ja karikolle ajautumista.

Jeesus tahtoo omiensa noudattavan Isän tahtoa: pysyvän keskinäisessä rakkaudessa, siunaavan ja kunnioittavan toinen toistamme. Silloin seurakunta ja sen työ menestyy.

Jeesus sanoi: Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut-että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus."(Joh. 13:34-35)

Turvaa Herraan ja tee sitä, mikä hyvä on, asu maassa ja noudata totuutta; silloin sinulla on ilo Herrassa, ja hän antaa sinulle, mitä sinun sydämesi halajaa. (Ps. 37:3-4)

Kun Pyhä Henki, rakkauden Henki saa vallata veneessä olijat, Jumalan seurakunnan on hyvä tehdä matkaa yhdessä. Kunkin on ilo palvella Herraa saamillaan lahjoilla.

Siunattua taivasmatkaa Herran omille!
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Raamatun Sana opettaa ja kasvattaa meitä