Kun ensirakkaus saadaan takaisin - Rakkaus luo suojan lakihe

Kun ensirakkaus saadaan takaisin - Rakkaus luo suojan lakihe

ViestiKirjoittaja rita4 » 26.06.2021 12:30

Kun ensirakkaus saadaan takaisin - Rakkaus luo suojan lakihenkisyyttä vastaan

Crawford Loritts

Ennen kuin puhumme yhdessä ensirakkauden takaisin saamisesta, haluan kertoa jotain vanhimmasta pojastani ja hänen vaimostaan. Tämä kosketti minua syvästi. Heillä on kolme alle kouluikäistä poikaa. Nukkumaan mennessä he pitävät perhehartauden.

Kun poikani on lukenut jonkin Raamatun kertomuksen, pojat kokoontuvat hänen ympärilleen ja toistavat juutalaisen uskontunnustuksen: "Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi. Ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi." (5 Ms 6:4-5.)

Jeesus otti tämän Jumalan ykseyden uudelleen esille, kun ylimieliset, lakihenkiset fariseukset, jotka tärkeilivät lakiensa ja sääntöjensä vuoksi, kohtasivat hänet. He olivat kuristaneet vapauden olemattomiin, vaikka ilman sitä suhdetta Jumalaan ei ole. Jeesus muistutti heitä tuosta uskontunnustuksesta. (Mt 22:37-38; Mk 12:30; Lk 10:27.)

Rakkaus on hallitseva vaikutin suhteessa Jumalaan kaikkialla Raamatussa. Rakkautta ei saa koskaan himmentää säännöillä ja asetuksilla. Rakkaus on hallitseva vaikutin kristillisessä elämässä, jopa siinä määrin, että kun Jeesus kokosi opetuslapsensa yhteen yläsaliin, hän sanoi heille:

"Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niin kuin minä olen teitä rakastanut." (Jh 13:34.)

Johanneksen evankeliumin 14:15:ssä hän muistuttaa heitä jälleen: "Jos te minua rakastatte, niin te pidätte minun käskyni."

Tekstistä ei ole pääteltävissä, että kuuliaisuus olisi nostettava rakkauden yläpuolelle, vaan teksti kuuluu: "Jos te minua rakastatte", niin se johtaa teidät kuuliaisuuteen.

Tämä on muuten valtava suoja lakihenkisyyttä vastaan: "Jos te minua rakastatte", te tottelette minua. Rakkaus saa meidät tekemään hämmästyttäviä asioita.

Kaikki meistä rakastaisivat puolisoaan ja lapsiaan ja lastenlapsiaan enemmän kuin omaa elämäänsä. Läheisimpiesi puolesta olisit valmis antamaan henkesi. Miksi? Siksi, että rakastat intohimoisesti näitä ihmisiä.

Apostoli Paavali kirjoitti Rooman seurakunnalle Roomalaiskirjeen 12:1.ssä: "Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet, antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi - -."

Avainsana on "niin" eli sen tähden. "Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä, veljet - ." Katsele taaksesi ja näe, kuinka sinäkin olit tuomittu ja kadotettu ja erossa Jumalasta, ja kuinka Jeesus Kristus astui ihmiskunnan historiaan, kuoli sinun ja syntiesi puolesta.

Hän on vapauttanut sinut kadotustuomiosta. Hän on lahjoittanut sinulle kalliin Pyhän Henkensä, kuten sanotaan Roomalaiskirjeen 8. luvussa. Hän on oksastanut sinut suunnitelmiinsa. (Room. luvut 9, 10, 11.)

Paavali kehotti meitä antamaan itsemme uhriksi. Se ei ole velvollisuus; se on vastarakkautta, vastaus Jumalan äärettömään rakkauteen.

Paavali sanoi samoin itsestään: "Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä - -. Hän on kuollut kaikkien edestä, että ne, jotka elävät, eivät enää eläisi itselleen, vaan hänelle, joka heidän edestään on kuollut ja ylösnoussut." (2 Kr 5:14-15.)

Hän sanoi jälleen, että rakkaus edeltää uhria. Rakkaus on kuuliaisuuden edellä. Rakkaus on kaiken vaikuttimena. Jos kristillisyytemme on rakennettu rakkauden varaan, meidät suojellaan lakihenkisyydeltä.
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pohditaan:Mikä on Jumalan tahto kohdallamme??!!