Kirjoittaja rita4 » 13.04.2016 14:10
Heprealaiskirjeen luku 11 kertoo raamatullisesta läheisen suhteen mallista.
Kun luemme Heprealaiskirjeen lukua 11, havaitsemme, että mainittujen ihmisten elämässä on yksi ainoa yhteinen nimittäjä. Jokaisella oli erityinen luonteenpiirre, joka osoittaa sellaista uskoa, jota Jumala rakastaa. Mikä tämä asia oli? Heidän uskonsa syntyi syvällisestä, läheisestä suhteesta Herran kanssa.
Totuus on, että on mahdotonta omistaa Jumalaa miellyttävä usko olematta läheisessä suhteessa Hänen kanssaan. Mitä tarkoitan läheisellä suhteella? Puhun siitä läheisyydestä Herraan, joka tulee Hänen ikävöinnistään. Tällainen suhde on läheinen henkilökohtainen side, yhteys. Se tulee, kun haluamme Herraa enemmän kuin mitään muuta tässä elämässä.
Katsokaamme neljää esimerkkiä uskolla täytetyistä palvelijoista, jotka vaelsivat lähellä Jumalaa, niin kuin on mainittu Heprealaiskirjeen luvussa 11:
Ensimmäinen esimerkkimme on Aabel. Raamattu julistaa, Uskon kautta uhrasi Aabel Jumalalle paremman uhrin kuin Kain, ja uskon kautta hän sai todistuksen, että hän oli vanhurskas, kun Jumala antoi todistuksen hänen uhrilahjoistaan; ja uskonsa kautta hän vielä kuoltuaankin puhuu (Hepr. 11:4).
Haluan panna merkille useita tärkeitä asioita tästä jakeesta. Ensiksi, Jumala itse todisti Aabelin lahjoista, tai uhreista. (Ota huomioon, että uhreja oli enemmän kuin yksi. Aabel selvästi uhrasi Jumalalle säännöllisesti.)
Toiseksi, Aabelin oli rakennettava alttari Herralle, jonne hän toi uhrinsa. Ja hän ei uhrannut ainoastaan virheettömiä lampaita uhriksi, vaan myös niiden lampaiden rasvan. Raamattu kertoo meille, Myös Aabel laumansa esikoisia ja niiden rasvaa (1Moos 4:4, Jerusalemin Raamatuntutkijat Ky:n käännös).
Mitä rasva merkitsee tässä? Kolmas Mooseksen kirja sanoo rasvasta, että se on alttarilla uhriruokana, suloisesti tuoksuvana uhrina; kaikki rasva olkoon Herran oma (3Moos. 3:16). Lyhyesti sanottuna, rasva on Jumalan ruokaa.
Rasva oli se osa uhria, joka aiheutti sulosen aromin. Tämä osa eläimestä syttyi liekkiin nopeasti ja se kului, ja se tuotti sen suloisen tuoksun. Herra sanoi rasvasta, Tämä olkoon teille ikuinen säädös sukupolvesta sukupolveen, missä asuttekin: mitään rasvaa tai verta älkää syökö (3:17). Rasva on Herran.
"Pappi polttakoon ne alttarilla uhriruokana, suloisesti tuoksuvana uhrina; kaikki rasva olkoon Herran oma" (3Moos. 3:16).
Tässä rasva tarkoittaa sellaista rukousta tai elämää, jonka Jumala hyväksyy. Se edustaa meidän palvelutyötämme Herralle salaisessa rukouskammiossa. Ja Herra itse julistaa, että sellainen läheinen palvonta nousee Hänen luokseen kuin suloinen tuoksu.
Raamatun ensimmäinen maininta tällaisesta palvonnasta on Aabelin. Aabel antoi uhrin ja rasvan tulla kulutetuksi Herran alttarilla. Se tarkoittaa, että hän odotti Jumalan läsnäolossa, kunnes hänen uhrinsa nousi taivaaseen.
Siksi Aabel on luetteloitu Heprealaiskirjeen yhdennessätoista luvussa uskon esimerkkinä. Hän on sellainen palvelija, joka oli Herran seurassa, uhraten Hänelle parasta kaikesta siitä, mitä hänellä oli. Kuten Heprealaiskirje julistaa, Aabelin esimerkki elää tänä päivänä todistuksena todellisesta, elävästä uskosta: Hän vielä kuoltuaankin puhuu (Hepr. 11:4).
Kuinka Aabel sai sellaisen uskon? Ajattele niitä ihmeellisiä keskusteluja, joita tämän nuoren miehen on ollut pakko kuulla vanhempiensa, Aadamin ja Eevan välillä. Varmasti tuo pariskunta puhui menneistä päivistään puutarhassa Herran kanssa. Epäilemättä he mainitsivat ihmeellisistä ajoistaan Jumalan seurassa, vaeltaen ja puhuen Hänen kanssaan päivän viileydessä.
Kuvittele, mitä Aabelin mielessä liikkui, kun hän kuuli näitä kertomuksia. Luultavasti hän ajatteli, Kuinka ihmeellistä tuon onkaan täytynyt olla. Isälläni ja äidilläni oli elävä suhde Luojan itsensä kanssa.
Kun Aabel mietiskeli tällaisia, hänen on täytynyt tehdä sydämessään päätös: hän päätti, että hän ei halunnut elää vanhempiensa kertomuksesta. Hän ei voinut asettaa itseään pelkkään perimätietoon. Hänellä oli oltava oma kosketus Jumalasta.
Voisiko olla, että Abel kertoi itselleen, En tahdo enää kuulla menneistä kokemuksista Herran kanssa. Haluan tuntea hänet nyt, itse, tänä päivänä. Haluan suhteen Häneen, olla Hänen seurassaan ja keskustella Hänen kanssaan.
Tämä on juuri sellaista rasvaa, jota meidän tulee uhrata Jumalalle tänä päivänä. Kuten Aabel, meidän on annettava Hänelle parhaat osat ajastamme, salaisessa rukouskammiossamme. Ja meidän on vietettävä siellä, Hänen läsnäolossaan, riittävästi aikaa, antaen Hänen kuluttaa meidän läheisen palvonnan ja seuraamisen uhrimme.
Nyt, verratkaamme Aabelin uhria hänen veljensä, Kainin uhriin. Kain toi Herralle hedelmiä, uhrin, joka ei tarvitse alttaria. Niissä ei ole rasvaa tai öljyä, ei mitään kulutettavaa. Ei ollut mitään suloista tuoksua nousemassa taivaaseen.
Toisin sanoen tässä ei ollut mukana läheistä suhdetta, ei henkilökohtaista keskustelua Kainin ja Herran välillä. Kain toi uhrin, jossa ei vaadittu sitä, että hän viipyisi Jumalan läsnäolossa etsimässä Hänen seuraansa. Siksi on kirjoitettu, että Aabelin uhri oli parempi kuin Kainin.
Älkää käsittäkö väärin. Jumala kunnioitti uhria, jonka Kain toi Hänelle. Mutta Herra katsoo sydämeen, ja Hän tiesi, että Kain ei ikävöinyt olla Hänen läsnäolossaan. Tämä oli selvää siinä uhrissa, jonka Kain valitsi uhrattavaksi.
Minun mielestäni Kain edustaa monia tämän päivän kristittyjä. Sellaiset uskovat menevät seurakuntaan joka viikko, palvomaan Jumalaa ja pyytämään Häntä siunaamaan ja antamaan heille menestystä. Mutta heillä ei ole halua läheiseen suhteeseen Herran kanssa. He haluavat heidän taivaallisen Isänsä vastaavan heidän rukouksiinsa, mutta he eivät todella tahdo läheistä suhdetta Hänen kanssaan. He eivät etsi Hänen kasvojaan, ikävöi Hänen läheisyyttään tai kaipaa Hänen seuraansa. Kuten Kain, heillä yksinkertaisesti ei ole tahtoa viipyä Hänen läsnäolossaan.
Vastakohdaksi taas läheinen, uskollinen palvelija etsii Jumalan kosketusta elämässään. Kuten Abel, hänelle ei kelpaa mikään vähempi. Tämä palvelija kertoo itselleen, Olen päättänyt antaa Herralle kaiken sen ajan, mitä Hän minulta tahtoo Hänen seuraamisessaan. Minä ikävöin sitä, että Hänen hiljainen, pieni äänensä puhuu minulle. Niin minä viivyn Hänen läsnäolossaan kunnes Hän kertoo minulle olevansa tyytyväinen.
Myös Eenok nautti läheisestä suhteesta Herran kanssa. Itse asiassa hänen yhteytensä Jumalan kanssa oli niin läheinen, että Herra muutti hänet kirkkauteen kauan ennen kuin hänen elämänsä maan päällä olisi voinut loppua. Uskon kautta otettiin Eenok pois, näkemättä kuolemaa, eikä häntä enää ollut, koska Jumala oli ottanut hänet pois. Sillä ennen poisottamistaan hän oli saanut todistuksen, että hän oli otollinen Jumalalle (Hepr. 11:5).
Miksi Herra valitsi Eenokin pois ottamisen? Tämän jakeen avaussanat kertovat hyvin selvästi: hänen uskonsa tähden. Lisäksi jakeen loppuosa kertoo, että Eenokin usko oli otollinen Jumalalle. Kreikan kielen sana otollisesta tässä tarkoittaa täysin liittynyttä, kokonaan hyväksyttyä, täydessä yhteydessä olemista. Lyhyesti sanottuna, Eenokilla oli läheisin mahdollinen yhteys Herraan, mitä yhdelläkään ihmisellä voi olla. Ja tämä läheinen seuraaminen oli Jumalalle otollista.
Raamattu kertoo, että Eenok alkoi kulkea Herran kanssa sen jälkeen, kun hän oli saanut poikansa Metuselahin. Tuohon aikaan Eenok oli 65. Sitten hän vietti seuraavat kolmesataa vuotta seuraamalla Jumalaa läheisesti. Heprealaiskirje tekee selväksi, että Eenok oli sellaisessa kosketuksessa Isään, niin lähellä häntä joka hetki, että Jumala valitsi ottaa hänet kotiin luoksensa. Herra sanoi Eenokille, sisällöltään, En voi viedä sinua lihassa eteenpäin. Kasvattaakseni suhdetta kanssasi, minun on tuotava sinut vierelleni. Niin Hän tempasi Eenokin pois, kirkkauteen.
Raamatun mukaan Eenokin läheinen suhde oli nimenomaan se asia, mikä miellytti Jumalaa. Meidän tietojemme mukaan tämä mies ei milloinkaan tehnyt ihmeitä, ei ikinä kehittänyt jotain syvällistä teologiaa, eikä tehnyt mitään Raamatussa mainitsemisen arvoisia suuria tekoja. Sen sijaan me luemme tämän yksinkertaisen kuvauksen tämän uskollisen miehen elämästä: Eenok vaelsi Jumalan kanssa.
Eenokilla oli läheinen yhteys Isän kanssa. Ja hänen elämänsä on yksi todistus siitä, mitä merkitsee todellinen uskossa vaeltaminen.
Seuraava esimerkkimme läheisestä uskon vaelluksesta Jumalan kanssa on Nooa. Heprealaiskirje kertoo meille, Uskon kautta rakensi Nooa, saatuaan ilmoituksen siitä, mikä ei vielä näkynyt, pyhässä pelossa arkin perhekuntansa pelastukseksi; ja uskonsa kautta hän tuomitsi maailman, ja hänestä tuli sen vanhurskauden perillinen, joka uskosta tulee (Hepr. 11:7).
Kun me luemme kertomusta tästä miehestä Ensimmäisestä Mooseksen kirjasta, havaitsemme, että Nooa sai armon Herran silmien edessä (1Moos. 6:8). Seuraava jae kertoo kertoo meille, kuinka hän sai tämän armon: Nooa... vaelsi Jumalan yhteydessä (6:9). Nooa selvästi tunsi Jumalan äänen. Aina, kun Herra puhui hänelle, hän totteli. Uudelleen ja uudelleen me luemme, Herra sanoi Nooalle ja Nooa teki näin (katso 6:13, 22; 7:1, 5; 8:15, 18).
Yritä kuvitella sitä ajan määrää, joka Nooan on täytynyt viettää yksin Jumalan kanssa. Hänen oli saatava yksityiskohtaiset ohjeet Herralta arkin rakentamiseen. Nooan läheisyys Jumalan kanssa meni hänen saamansa opetuksen edelle. Raamattu sanoo, että Herra jakoi sydämensä Nooan kanssa, osoittaen hänelle ihmissydänten pahuuden. Ja Hän paljasti Nooalle Hänen suunnitelmansa ihmiskunnan tulevaisuutta varten.
Myös Aabraham oli läheisessä suhteessa Herran kanssa. Ajattele, millä tavalla Jumala itse kuvaili suhdettaan tämän miehen kanssa: Aabraham, minun ystäväni (Jesaja 41:8). Samalla tavalla Uusi testamentti kertoo meille, Aabraham uskoi Jumalaa ja häntä kutsuttiin Jumalan ystäväksi (Jaak. 2:23).
Mikä uskomaton suositus, olla kutsuttu Jumalan ystäväksi. Suurin osa kristityistä on laulanut tunnettua virttä, Millainen ystävä meillä on Jeesuksessa. Nämä Raamatun kohdat kirkastavat tuota totuutta voimallisesti. Se, että maailmankaikkeuden Luoja kutsuu ihmistä ystäväkseen, näyttää olevan inhimillisen käsityskyvyn ulkopuolella. Kuitenkin näin tapahtui Aabrahamille. Se on merkki tämän miehen todella läheisestä suhteesta Jumalan kanssa.
Se heprean kielen sana, jota Jesaja käyttää ystävästä tässä, merkitsee kiintymystä ja läheisyyttä. Ja kreikassa Jaakobin sana ystävästä tarkoittaa rakasta, läheistä toveria. Molempiin sisältyy syvällinen, yhteinen, läheinen suhde.
Jatkuu..
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.