Voitelu ja suvaitsevuus

Voitelu ja suvaitsevuus

ViestiKirjoittaja rita4 » 14.08.2022 11:35

Rantasaari Liisa 18.7.2014.

Kuva

”Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa. ”Matt. 12. 30. KR 33/38.

Media uutisoi nykyisin tietoa reaaliajassa lähes joka asiasta, mitä maailmalla tapahtuu, hyvää taikka huonoa. Näin kaikki aikaansa seuraavat ihmiset tietävät, mitä, missä ja milloin tapahtui tai tulee tapahtumaan. Uutiskanavat ovat ajanvirrassa mukana herkeämättä. Tiedottaminen ja tietäminen eivät ole huonoja asioita, mikäli saamamme tieto on totuudenmukaista. Siinä taas joutuu tiedon saaja vastuuseen, jotenka kriittinen asioiden seuraaminen on paikallaan. Kaikki tieto, mitä meille annetaan, ei aina ole totta, vaikka se annettaisiin, niin sanotusti luotettavista lähteistä.

Maalliset asiat ovat hyvin esillä uutisissa, entä hengelliset asiat, mitä tapahtuu maailmalla, ovatko ne yhtä hyvin tiedotettuja kaikille?

Hengellisiä tiedotuskanavia on tarjolla useita, kuka näitä seuraa, on eri asia. Mitä tietoa ne lähettävät, on myös asia, jota kannattaa kriittisesti tutkia, ei niellä kaikkea sellaisenaan, mitä tarjotaan. Hengellisiä tapahtumia on runsaasti tarjolla. Ihmeitä tapahtuu niissä, puhujat ovat usein nimekkäitä ja valovoimaisia, kansa saadaan liikkeelle, onhan suurta tapahtunut puhujavastuussa olevan kautta. Koska hengellinen media on sen saanut selville, se on luotettava tiedonlähde. Onko luotettava, kysyn?

Saamme olla kiitollisia että tiedotus pelaa ja saamme tietoja tapahtumista. Liian paljon nykyisin tuijotetaan siihen, kuka puhuu ja mitä tilaisuudessa tapahtuu, ja tapahtuuhan niissä. Ylistystä, ylistystä, tunteet saadaan pinnalle ja ihmisen sielunelämä nostatetaan pilviin. Puhujan paatoksellinen saarna, joka ensin saa kuulijat vakuuttuneeksi, mitenkä suurta tulee tilaisuudessa tapahtumaan, tekee kuulijaan vaikutuksen. Näin uskotaan kaikki, mitä puhuja puhuu ja tulee tekemään. Näin kriittisyys on kadonnut kuulijakunnalta. Uskotaan puhujan joka sana ” purematta ”sitä ensin.

Jeesuksen aikana, kuulijat kuuntelivat Jeesuksen saarnoja kriittisesti. Kirjanoppineet ja fariseukset, olivat hyvinkin kriittistä kuulijakuntaa. He olivat vain kriittisiä siksi, että he tahtoivat etsiä vikoja Jeesuksen puheista, saadakseen Hänet huonoon valoon.

Kriittisellä kuuntelemisella en nyt tarkoita tällaista kritisointia, missä puhujan puhe tai teot saataisiin huonoon valoon. Tarkoitan sitä, että nykyisin ei kaikki, mitä saarnataan ja tehdään Jeesuksen nimessä ole aitoa Pyhän Hengen tuotetta. Valitettavasti asia on näin.

Elämme armotalouskauden loppuaikoja, Jeesuksen omien sanojen mukaan, väärässä hengessä tulevia opettajia tulee. Saavat ihmeitä aikaan, jopa tulen lankeamaan taivaasta, antavat ”voitelua” kuulijoille ja kehottavat menemään tässä voitelussa eteenpäin, jakamaan sanomaa.

Maailmalla ja Suomessa kiertää paljon julistajia, joista edellä uutisoidaan hengellisessä mediassa, pastori NN, saarnaa voitelussa ja ihmisiä on pelastunut ja parantunut runsaasti, ihmeitä tapahtuu, tulkaa kuuntelemaan. Ja ihmiset lähtevät kuuntelemaan ”ihmepastoria.”

Eikö tuo edellä oleva lause mainoksesta, ole kuin suoraan otettu Raamatusta, Matteuksen evankeliumista, missä Jeesus itse sanoo saman asian, hieman toisin sanoin.

Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: ”Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: ’Minä olen Kristus’, ja he eksyttävät monta.”
Matt. 24. 4-5. KR. 33/38.

Voideltu sana tarkoittaa Kristusta. Ketään toista ei ole maanpäällä ollut, kuin Jeesus Kristus, Hän on voideltu. Yli 500 kertaa Uudessa Testamentissa mainitaan Kristus, voideltu. Ainoastaan Jeesus on voideltu. Ihmisille, Jeesuksen opetuslapsille, kristityille annetaan voima Pyhässä Hengessä. Heidät kastetaan Pyhällä Hengellä, he saavat voiman Pyhältä Hengeltä. Tässä Pyhän Hengen voimassa he saarnaavat evankeliumia, he laskevat kätensä sairaiden päälle ja he tulevat terveeksi. Pyhä Henki saa aikaan synnintunnon jumalattomassa ihmisessä, sielut pelastuvat veren evankeliumia saarnattaessa. Ristin sanoma, Golgatan täytetty työ, pelastaa ihmisen. Ja kaikki tämä, mitä Pyhä Henki uskovan ihmisen kautta tekee lähimmäisen hyväksi, Hän tekee kaiken Jumalan kunniaksi ja kiitokseksi.

Mikään kaste ei pelasta ihmistä, ei vauva-kaste, eikä aikuiskaste. Kasteessa ei ole pelastavaa voimaa vain Jeesus yksin pelastaa. Jeesuksen nimessä ja veressä on syntien anteeksi saamisen armo, ei kastevedessä. Vaikka olisit kastettu jo kerran ennen syntymääsi ja syntymäsi jälkeen joka vuosi, et pelastu, ellet ota Jeesusta elämäsi pelastajana vastaan. Ellet anna elämäsi hallintaa yksin Jeesukselle.

On eksytys opettaa, pelastusta kasteessa. Raamatussa ei ole näin. Kasteessa emme tule Jumalan lapseksi, meidän tulee olla jo Jumalan lapsia, kun otamme tämän kuuliaisuuden askeleen, seuraamme Jeesuksen esimerkkiä ja astumme kasteen hautaan. Minun on tämä sana sanottava, vaikka muuten en opillisiin asioihin kantaa ota, ne kuuluvat tähän aikaan. Jokainen saa itse miettiä ja tehdä johtopäätöksensä, noudattaako tätä kasteasiaa vain ei. Mutta kukaan ei voi siihen luottaa, että pelastuu kun on kastettu, se on harha ja Raamattu ei tue kasteessa pelastumista. Sanon tämän vain siksi, että sydämelleni laskeutui tämä voimakkaasti, että joku lukijoistani saattaa näin olettaa. Olen vastuussa Jumalani edessä sanoistani, siksi en tahdo opettaa vastoin Raamatun sanaa.

Ja Pyhä Henki annetaan taivaasta uskovalle. Ihminen ei jaa Pyhää Henkeä, ihminen voi rukoilla toisen uskovan puolesta, että Jumala antaa Hänelle Pyhän Hengen kasteen, koska Jeesus on luvannut antaa toisen puolustajan omilleen. Mutta vain ja ainoastaan Pyhä Henki tulee taivaasta Jumalan tyköä ihmiseen, ei kenenkään ihmisen jakamana.

”Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa Isältä sen lupauksen täyttymistä, jonka te olette minulta kuulleet.
… mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä, ei kauan näitten päivien jälkeen.”
Apt. 1: 4-5.

Koska Kristus voideltu asuu Uuden liiton uskovan sydämessä Pyhän Henkensä kautta, tämä Pyhän Hengen voitelu opettaa meitä, niin että saamme armolahjana erottaa totuus valheesta. Karisma on armolahjaa tarkoittava sana, ei luonteenpiirre. Maailma on ottanut karisma sanan käyttöönsä, ihmisestä joka on vilkas, eloisa, saa kuulijat puolelleen. Mutta oikea karisma, armolahja saadaan Kristukselta seurakunnan päältä. Hänellä on valta antaa armolahjojaan tahtonsa mukaan, käyttää ketä tahtoo. Se ei ole ihmisen päätettävissä, kuka saa toimia Jumalan valtakunnan työntekijänä. Tänä aikana, ei enää kysytä Jumalan tahtoa, valitessa työntekijöitä. Valinta tehdään sen mukaan mitenkä henkilön luonne ja muu maallinen lahjakkuus, soveltuvat tehtävään. Ihminen valitsee työntekijät, ei Jumala. Kun Jumala laitetaan toiselle sijalle, tulokset näkyvät epäraittiina toimintana, valheen voimalla.

”Sähköimpulssit” ovat voimalähteenä, ei Pyhä Henki. Kultahippuja sataa, taivaalliselta kultakadulta, luonnottomia ilmiöitä esiintyy hengellisissä tilaisuuksissa, kirkumista, huutamista, vääntelehtimistä, kuin epileptikkojen kouristuksia. Ei Pyhä Henki ikinä toimi tällä tavoin. Nauretaan luonnottomasti, ei Jumala tee kenestäkään eläimellistä tai mielipuolista, Hän on järjestyksen ja järjen Jumala. Olen itse ollut tilaisuudessa, missä ”voitelun” saanut kiemurteli tunnista toiseen lattialla, tuolien alla, profetoiden nimiltä mainiten läsnä olevia, ketä sattui tuntemaan nimellisesti. Sääli katsella tällaista ilvehtimistä, Pyhän Hengen nimissä. Jumalan pyhyys on kaukana näistä tilaisuuksista.

Suvaitsevaisuus on muotisana tänä aikana, erilaisuutta pitää suvaita. Tietysti on eri asia, suvaita erilaisuutta joka tulee jostakin sairaudesta tai vammasta, ruumiin rakenteesta, tällaisesta luonnollisesta poikkeavuudesta. Mutta jos aletaan uskovaiset seurakunnissa suvaita syntiä, olemme etäällä Raamatullisesta totuudesta. Kaikki mitä Pyhä Raamattu sanoo synniksi, se on sitä. Synti pitää tuomita, syntistä ihmistä rakastaa ja ohjata totuuden tielle. Jeesus on tie, totuus ja elämä. Jos poikkeamista tapahtuu, se on eksyttävää, se on valhetta.

Näiden eksytysten pitää tulla että meidän uskomme koeteltaisiin, seuraammeko Jeesusta koko sydämellä? Toteutammeko Jeesuksen tahtoa elämässämme? Seurakunta on uloskutusuttujen joukko. Kristuksen seurakunta ei ole täällä maanpäällä näkyvässä muodossa. Seurakunta ei ole jokin rakennus jossakin, jokin instituutio tai järjestö, seurakunta kulkee uskovien sydämessä, näkymättömällä tavalla. Olemme kristityt, uudestisyntyneet, Pyhän Hengen temppeli. Me olemme yksi seurakunta, Pyhässä Hengessä.

Olemme yksiruumis Kristuksessa, jokainen Jeesuksen löytänyt ja elämänsä Hänelle luovuttanut, kuuluu tähän ekklesiaan, maailmasta uloskutsuttujen joukkoon. Meissä asuva Pyhä Henki antaa voiman tehdä Jumalan mielenmukaisia tekoja. Kannamme hedelmää Kristukselle. Hedelmistään puu tunnetaan.

Jos olemme Pyhästä Hengestä syntyneitä, meillä on keskinäinen rakkaus, me kokoamme satoa taivaaseen. Emme hajota keskinäistä yhteyttä. Emme ole yksinvaltiaita, manipulointi ei kuulu oikeaan kristillisyyteen. Kaikki mikä on totta ja oikeaa, sitä pitää Pyhästä Hengestä syntyneen Jumalan lapsen puolustaa. Saatana valheen Isä, on tullut tuhoamaan ja tappamaan, eksyttämään, mikäli mahdollista valitutkin Jeesuksen omat.

Jotenka on syytä meidän uskovien tutkia yhä enemmän Jumalan sanaa, rukoilla ja kysyä neuvoa rukouksessa Jeesukselta. Pyytää Pyhän Hengen viisautta ja armolahjoja, että säilytämme uskomme päämäärän kirkkaana ja selvänä. Pidämme kiinni siitä mikä on Raamattuun kirjoitettu, ikuisesta sanasta. Joka ei muutu vaikka maailma muuttuu. Jumala varjelkoon, ettemme itse eksy totuudesta, emmekä itse mene eksyttäjien joukkoon eksyttämään. Vain Pyhän Hengen voiman avulla me kestämme lopunajan ahdistukset ja koettelemukset. Joka vahvana pysyy loppuun saakka, se pelastuu. Jeesus auta että saisimme pysyä sinussa ja sinun tuntemisessa kasvaisimme sinun täyteyden täyden iän määrään saakka. Auta oi Jeesus!
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pohditaan:Mikä on Jumalan tahto kohdallamme??!!