Charles H. Spurgeon
Pitävä usko ymmärtää, että Jumala on Kaikkivaltias
Sisäiset koettelemukset ovat usein vakavampia kuin ulkoiset. Jumalan omat tietävät tämän hyvin. Katsomme sisimpäämme ja koemme, että jumalallinen armo on omalla kohdalla vähäinen, tai ainakin luulemme niin. Näemme oman kehnoutemme ja luonnollisen turmeluksen selvästi, ja näky vaivaa meitä.
On laiminlyöty velvollisuuksia, sitoutuminen on olematonta ja on unohdettu hyödyksi olemisen tilaisuudet. Kaikki ne tulevat esiin syyttämään meitä. Ja sitten olemme valmiita epäilemään olemmeko koskaan edes tunteneet Herraa.
Ja ehkä Saatana hyökkää kimppuumme samaan aikaan ja joudumme hetkeksi hänen poljettavikseen. Älkäämme edes sellaisina kauheina hetkinä koskaan epäilkö Jumalaamme, sillä Hän on yhä Kaikkivaltias. Jos pelastuksemme riippuisi meistä itsestä, kaikki olisi nopeasti kohdallamme ohi.
Mutta koska se riippuu tuosta Jumalan kädestä, jonka jänteet eivät voi koskaan katketa ja tuosta sydämestä, joka ei voi koskaan muuttua eikä koskaan lakata sykkimästä kaikkivaltiasta rakkautta, miksi me lannistuisimme? ”Minä olen Jumala, Kaikkivaltias”, sanoo Herra: ”Älä iloitse minusta, viholliseni! Vaikka olenkin kaatunut, minä nousen, ja vaikka istunkin pimeydessä, Herra on minun valoni” (Miika 7:8).