Armollinen herra ja armoton palvelija

Armollinen herra ja armoton palvelija

ViestiKirjoittaja rita4 » 12.06.2016 11:23

Kimmo M. Leino

"Sen tähden taivasten valtakunta on verrattavissa kuninkaaseen, joka vaati palvelijoiltaan tilitykset. Kun hän rupesi tarkastamaan tilejä, hänen eteensä tuotiin palvelija, joka oli hänelle velkaa kymmenentuhatta talenttia. Mutta kun palvelijalla ei ollut, millä maksaa, herra määräsi hänet, hänen vaimonsa ja lapsensa ja kaiken, mitä hänellä oli, myytäväksi ja velan maksettavaksi. Silloin palvelija heittäytyi maahan ja rukoili häntä sanoen: ’Ole kärsivällinen minua kohtaan, minä maksan sinulle kaiken. Herran tuli sääli tätä palvelijaa, ja hän päästi hänet vapaaksi ja antoi velan anteeksi. Mutta mentyään ulos palvelija tapasi erään palvelustovereistaan, jo­ka oli hänelle velkaa sata denaaria. Hän kävi toveriinsa kiinni, kuristi häntä kurkusta ja sanoi: ’Maksa, mitä olet velkaa!’ Palvelustoveri heittäytyi maahan ja pyysi häneltä: ’Ole kärsivällinen minua kohtaan, minä maksan sinulle.’ Mutta hän ei suostunut vaan me­ni ja heitti miehen vankeuteen, kunnes tämä maksaisi velkansa. Kun muut palvelijat näkivät, mitä tapahtui, he tulivat hyvin pahoilleen ja menivät kertomaan herralleen kaiken, mitä oli tapahtunut. Silloin herra kutsui palvelijan eteensä ja sanoi: ’Sinä kelvoton palvelija! Minä annoin sinulle anteeksi koko velan, koska sitä minulta pyysit. Eikö myös sinun olisi pitänyt ar­mahtaa palvelustoveriasi, niin kuin minäkin armahdin sinua?’ Vihastuneena herra jätti hänet vanginvartijoiden käsiin, kunnes hän maksaisi koko velan. Näin myös minun taivaallinen Isäni tekee teille, ellette anna kukin veljellenne sydämestänne anteeksi." (Matt.18:23-35)

Käsittämättömän suuri velka

Edelllä oleva raamatunkohta puhuu meidän velastammre Jumalaa ja lähimmäistämme kohtaan. Ensin mainitun miehen velka oli 10 000 talenttia eli noin 60 miljoonaa denaaria. Summa oli täysin käsittämätön sen aikaisessa maailmassa. Kaikki kuulijat tajusivat asian oikean laidan: kukaan ei voi elämänsä aikana maksaa sellaista summaa takaisin.

Toinen hämmästyttävä asia oli se, että velan antaja antaa säälin vuoksi kaiken anteeksi. Olisi voinut ajatella, että annetaan anteeksi vain osa, mutta ei, kaikki annettiin anteeksi. Ihmisen on vaikea muuttua toisenlaiseksi, vaikka hän näkisi edessään ainoan oikean ratkaisun. Anteeksiantamisen esimerkki ei vaikuttanut ensin mainittuun mieheen, koska hänen sisimmässään asui ahneus.

Jumala on kiinnostunut sydämemme tilasta

On helppoa antaa anteeksi sellaisia asioita, jotka eivät kosketa meitä itseämme. Ihmisen mittapuulla ajatellen annamme helposti anteeksi jopa hyvin suuria asioita. Mutta kun kyse on meistä itsestämme, saatamme elättää sisimmässämme katkeruutta ja anteeksiantamattomuutta pitkiä aikoja, ehkä jopa läpi elämän, niin että katkeruudesta tulee osa itseämme ja persoonaamme. Jos näin on käynyt, asia on mahdollista korjata tämän elämän aikana.

Kolmas asia, joka käy kertomuksesta ilmi on se, että mikään asia ei ole Jumalalle tuntematon. Jumala on kiinnostunut sydämemme tilasta. Jos emme anna anteeksi niille, jotka ovat meille velkaa - en puhu pelkästään rahasta - Jumalakaan ei anna meille anteeksi, ei tässä eikä tulevassakaan ajassa. Anteeksiantamaton mieli on se mahdoton velka, jota ei voi maksaa mitenkään takaisin. Vain syvä parannus ja täydellinen sydämen muuttuminen voivat pelastaa ihmisen tästä velasta.

Lähde; Raamattu Kansalle jäsenlehti nro 2/2016
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pohditaan:Mikä on Jumalan tahto kohdallamme??!!