Betlehem:Historiallisen hyviä uutisia

Betlehem:Historiallisen hyviä uutisia

ViestiKirjoittaja rita4 » 25.12.2024 19:16

[Horatius Bomar (1808-1889),tämän tekstin kirjoittaja, oli tunnettu Skotlantilainen saarnaaja ja virsirunoilija.Hänen suvustansa oli hänen elinaikaansa mennessä, alkaen 1500-luvulta. 360 vuoden aikana, aina joku palvellut Skotlannin kirkossa Sanan virassa.]

"Ja Sana tuli lihaksi."Joh. 1;14

Beetlehemissä ei ollut mitään mainittavaa. Se oli pienin "Juudan sukukuntain joukossa." (Miika 5:2), ehkä vain paimenten asuttama kylä tai pieni markkinakaupunki. Tästä huolimatta Jumalan suuresta tarkoituksesta tuli totta. Se oli, että: "Ja Sana tuli lihaksi."

Beetlehemiä ei mainita lyhyessä tekstissämme, mutta tätä tekstiä ei voi lukea ilman, että mieli siirtyy tähän kaupunkiin. "Alussa oli Sana" (Joh.1:1) kohta, nostaa puolestaan mielemme taivaaseen ja "takana olevaan" iankakkisuuteen. Mutta "Sana tuli lihaksi " tuo alas maan päälle ja ajan rajaamaan todellisuuteen; seimeen, talliin ja seimen lapseen (Luuk. 2;7)

Meidän maailmamme historia alkaa Beetlehemistä. Kaikki, mikä on ennen ja jälkeen tämän Lapsen syntymän, saa värinsä tästä tapahtumasta. Aivan samoin kuin hän on "Jumalan luomakunnan alku"(Ilm. 3:14)ja se, "joka on esikoisena noussut kuolleista" (Ilm. 1:5) niin Hän on myös alku ja loppu; historian keksipiste, joka antaa tapahtumille puitteet. "vaan kaikki ja kaikissa Kristus." (Kol.3:11,Biblia) siinä merkityksessä seimestä valtaistuimelle asti, Hänessä Jumalan tarkoitukset tulevat lihaksi. Jumalan toiminta tulee ihmisen havaittavaksi ja taivaalliset salaisuudet saavat muodon, joka on ihmiselle ymmärettävä.

Horatius Bonar
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Pohditaan:Mikä on Jumalan tahto kohdallamme??!!