Tulkaa veden ääreen

Tulkaa veden ääreen

ViestiKirjoittaja rita4 » 21.09.2025 12:03

Timo Syrjälä

Me suomalaiset elämme hyvinvointivaltiossa, jossa ihmisten on mahdollista täyttää hyvin omat perustarpeensa. On toki myönnettävä, että kaikkien kohdalla elämä ei hymyile yhtä kauniisti. Suuri osa kuitenkin elää aineellisesti varsin hyvin, mutta jostain syystä henkinen ja hengellinen pahoinvointi tuntuu kasvavan. Henkinen pahoinvointi kohtaa yhtä hyvin rikkaan, keskituloisen, köyhän, uskovan tai uskosta osattoman. Syy henkiseen pahoinvointiin on monesti jatkuva riittämättömyyden tunne saavuttaa asetetut päämäärät. Hengellisen pahoinvoinnin perussyy on Jumalasta vieraantuminen, mutta moni kokee myös riittämättömyyttä Jumalan kasvojen edessä.

"Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen. Tekin, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa ja syökää; tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta viiniä ja maitoa. Miksi annatte rahan siitä, mikä ei ole leipää, ja työnne ansion siitä, mikä ei ravitse? Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvää, ja teidän sielunne virvoittuu lihavuuden ääressä. Kallistakaa korvanne ja tulkaa minun tyköni; kuulkaa, niin teidän sielunne saa elää." (Jes. 55:1-3, )

Jumala antoi tämän kutsun pakkosiirtolaisuudessa asuvalle kansalleen -palata Luvattuun Maahan, jossa se oli asunut ennen Babylonian vallan alle joutumista. Tekstin profetia kävi toteen. Persia valloitti Babylonian ja salli alistettujen kansojen palata kotiseudulleen. Israel oli tuolloin ehtinyt asua pakkosiirtolaisuudessa n. 70 vuotta. Jesajan teksti oli myös kutsu palata Elävän Jumalan luo. Kutsu oli ensisijaisesti hengellinen, sillä monet Babyloniassa syntyneet juutalaiset olivat vieraantuneet Jumalasta ja alkaneet palvoa aikansa epäjumalia. Ilmaus "tulla veden äärelle" kuvaakin hengellistä heräämistä, elpymistä ja virkistymistä.

Hänen luotaan löytyy elämä

Vaikka kansa asui pakkosiirtolaisuudessa, ei se enää Persian alaisuudessa elänyt orjuudessa. Useimmilla heistä asiat olivat kunnossa ulkoisesti. Ei siis ollut pakkoa tai suurta aineellista tarvetta lähteä takaisin Luvattuun Maahan. Moni valitettavasti jäikin asumaan Babyloniaan. Mutta mikä sitten oli niin tärkeää, että jotkut kuitenkin jättivät kotinsa ja lähtivät palaamaan kohti Luvattua Maata?

Uskon, että sisimmässämme tiedämme tuon syyn. Jumala on antanut ihmiselle elämän hengen, joten ainoastaan Hänen luotaan löytyy kaipaamamme todellinen elämä! Meilläkin on aineellisesti hyvin, mutta silti kovin moni voi pahoin, niin henkisesti kuin hengellisesti. Jotain puuttuu - jotain on liikaa. Aina löytyy lisää tavoiteltavaa, aina puuttuu jotain. Jos koet tyhjyyttä, riittämättömyyttä - olet kyllästynyt ikuiseen pätemiseen ja suorittamiseen, kutsun sinua lähtemään "Babyloniastasi" kohti todellista Luvattua Maata. Se on matka tärkeimpään - matka Iankaikkisen Jumalan luo. Nyt, jos koskaan on aika panostaa elämän ydinkysymyksiin.

Mikä elämässäsi on olennaista

Niin kutsuttu "uskollinen jäännös" lähti Babyloniasta takaisin Jumalan heille osoittamaan maahan. Lähtiessään he joutuivat pohtimaan, mikä matkalla olisi olennaista ja mikä ei. Mitä he ottaisivat mukaan ja mikä taas joutaisi jäädä? Samalla tavoin meidän tulee tehdä "siivousta" elämässämme ja miettiä, mikä matkallamme on tarpeen. Jos elämä täyttyy pelkästä suorittamisesta eikä ole aikaa lukea Jumalan Sanaa, rukoilla, levätä riittävästi tai viettää aikaa perheen sekä läheistensä kanssa, on aika hellittää ja pohtia mikä todella on tärkeää. On parempi luopua liiasta kuin väsyä ylisuuren kuorman alle. Koskaan ei ole huono hetki suunnata Jeesuksen kanssa tarkastamaan elämän valintoja ja arvoja.

Herra kutsuu meitä läsnäoloonsa: "Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvää, ja teidän sielunne virvoittuu lihavuuden ääressä. Kallistakaa korvanne ja tulkaa minun tyköni; kuulkaa, niin teidän sielunne saa elää." Jeesus kutsuu meitä kokemaan rakkauttaan, saamaan rauhan ja voiman jatkaa kotimatkaa eteenpäin. Mikään tässä maailmassa ei ole niin arvokasta tai tärkeää, että sen tähden uupuisit kotimatkalle, luovuttaisit etkä jaksaisi perille Isän kotiin.

Saakoon tämä päivä olla sinulle Rakastavan Jumalan runsaasti siunaama!

"Jumala on antanut ihmiselle elämän hengen, joten ainoastaan Hänen luotaan löytyy kaipaamamme todellinen elämä!"

Kuka Hän on - Elävä vesi- kuoro 2002
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Lohdutuksen sanomaa..