"Nyt ei siis ole mitään kadotustuomota"..

"Nyt ei siis ole mitään kadotustuomota"..

ViestiKirjoittaja rita4 » 30.06.2022 09:55

"Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat" (Room. 8:1). Näin alkaa Room. 8. luku, joka päättää kirjeen ensimmäisen osan.

Alussa on tuo viittaus taaksepäin, siihen, mitä kirjeessä on edellä sanottu: Niin ei nyt siis ole".. (Käytämme v. 1938 käännöstä tässä.) Sanat liittävät yhteen kaiken sen, mitä apostoli on kirjoittanut tässä kirjeessä kohdasta 3:21 eteenpäin.

Tähän 8. luvun päätelmään apostoli on tähdännyt kaiken aikaa. Koska "Jumala on asettanut Kristuksen armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä (3:25), koska Kristus on "annettu alttiiksi meidän rikostemme tähden ja kuolleista herätetty meidän vanhurskauttamisemme tähden (4:25), koska "yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi" (5:19) "niin ei siis nyt ole mitään kadotustuomiota".

Tässä ei ole kysymys siitä, että sydämemme olisi nyt lakannut meitä syyttämästä tai ettemme enää löytäisi mitään syyttämisen aihetta itsestämme. Sen sijaan tässä on kyse siitä, että Jumala ei syytä sitä, joka sielunsa pelastuksen asiassa luottaa Jeesukseen.

"Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota"..Sana "nyt" osoittaa, että ennen oli aika, jolloin kadotustuomio lepäsi niiden päällä, jotka tämän kirjeen lukivat. Ennen kuin lukijat uskoivat ja luottivat Jeesukseen he olivat tuomion alaisia.

Luonnostamme me olemme "kuolleet rikoksiimme" mutta nyt meidät on "asetettu taivaallisiin Kristuksessa Jeesuksessa" (Ef. 2:5-6).

Mutta onko syntisten uskovien syyllisyys siirretty pois? Annetaan Raamatun vastata: "Niin kaukana kuin itä on lännestä, niin kauas hän siirtää meistä rikkomuksemme" (Ps. 103:12). "Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden" (Jes. 43:25). "Sinä heitit kaikki minun syntini selkäsi taa" (Jes. 38:17).

Kuinka syyllisyys voidaan siirtää? Syntisten uskovien syyllisyys on siirretty Kristukselle. "Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme" (Jes. 53:6). "Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi" (2. Kor. 5:21). "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat."

Poimintoja A. W. Pinkiltä (1886-1952)
(Suom. POM)
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Lohdutuksen sanomaa..