Jaakon kirjoituksia

Jaakon kirjoituksia

ViestiKirjoittaja rita4 » 15.01.2026 19:39

Jaakko Pirttiaho 13.1.2026
”Eihän minulla ole oikeutta pyytää, Isä…”

Aloitin eilen rukoukseni epämääräisillä, takeltelevilla sanoilla ”Eihän minulla Isä oman elämäni sekasorron takia ole oikeutta anoa apuasi…”

Rukous katkesi sisälläni räjähtäneeseen maamiinaan. Olin sekoittanut oman elämäni ja evankeliumin yhteen vaarallisella tavalla.

Kun elämä soljuu mallikkaasti urillaan, yhteys Jumalaan tuntuu oikeutetummalta. Likapyykkien seassa kahlatessa tuntuu oikeammalta hautautua vaatekasan alle taivastutkan ulottumattomiin.

Evankeliumin uskomattoman hyvä uutinen tarkoittaa, että juuri likaisena, trombien alle jääneenä, elämän syöksykierteessä olevana meillä on enemmän kuin lupa astua Isän armollisten kasvojen eteen.

Meillä ei ole vain lupaa, vaan mitä lämpimin ja aina voimassa oleva kutsu meitä ikävöivän Jumalan läsnäoloon. Siinä on sitä paitsi liitteenä Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen ehdoton suosituskirje.

”Eihän minulla ole Isä oikeutta pyytää” on vaarallista nöyristelyä. Tietenkään kenelläkään meillä ei sitä oikeutta oman elämämme kurssisuhdanteilla ole. Ei vaikka olisimme onnistuneet kahlaamaan vuosikymmenemme moitteettomasti.

Evankeliumissa kohtaavat Jumala ja ihminen. Toinen on Kaikkivoipa ja toinen kaikki-tarvitseva.

Minulla on ”Elämä mallillaan” -tosi-tv-sarjan sijasta hiljainen vaikerrus Jeesus Sinun puoleesi. Eikä minulla olisi sitäkään, ellet rakastaisi minua eloon, muistamaan kuinka uskomaton Pelastaja Sinä olet.

Kiitos, että avunhuuto pitää sisällään aina Sinun taivaallisen tarkan kuulosi. Kiitos, että tänään juuri tällaisena saan astua Valtaistuinsaliin ja tietää, että kaiken keskellä ja kaikesta huolimatta Sinä kuulet, autat, pelastat, lohdutat ja rakastat minua. Jokaista puoleesi kääntyvää.

Kuva
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Re: Jaakon kirjoituksia

ViestiKirjoittaja rita4 » 17.02.2026 18:21

Aika osoittaa väriä!
8.2.2026 by Jaakko Pirttiaho

Viime aikoina media on uutisoinut monista asioista – mutta Jeesuksesta harvemmin. Surullisena olen huomannut, että Jeesus ei enää mahdu tekstiin. Hänen nimensä vaietaan, ja ”kristillinen usko” korvataan yhä useammin yleisellä sanalla ”uskonto”.

Ajatuksissani on ollut kovasti Esterin kirjan tapahtumat. Ester nousi kuninkaan puolisoksi aikana, jolloin juutalainen kansa aiottiin tuhota. Ester ei olisi uskaltanut laittaa itseään likoon ja silloin Mordokai sanoi hänelle seuraavat sanat: ”Jos sinä vaikenet tällaisena aikana, apu ja pelastus tulevat juutalaisille muualta, mutta sinua ja isäsi perhettä kohtaa tuho. Kuka tietää, että olet päässyt kuninkaalliseen arvoon juuri tällaista aikaa varten” (Ester. 4:14).

Ehkä Jeesuksella oli Esterin kirja mielessä, kun hän varoitti kieltämästä Häntä ihmisten edessä?

Tänään ilmapiiri on sellainen, ettei Jeesuksen nimi tai kristillinen usko ole muodikasta. Kaikki muut uskonnot ovat ok, mutta Jeesus ei.

Ehkä juuri nyt meidän on syytä olla entistä valppaampia valintojemme suhteen. Onko lopulta mahdollista olla samanaikaisesti mediasuosittu ja kunnioittaa Jeesusta?

Kuva
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
rita4
Ylläpitäjä

Paluu Lohdutuksen sanomaa..