Kirjoittaja rita4 » 05.11.2016 12:11
Jumala etsii vielä tänäkin päivänä sellaista kansaa, joka luottaa Häneen täysin.
Rakkaani, Herra ei pelastanut meitä, että voisimme yksinkertaisesti paistatella loputtomasti Hänen hyvyydessään, armossaan ja kunniassaan. Hänellä oli ikuinen tarkoitus valitessaan jokaisen meistä. Ja tuo tarkoitus menee yli siunausten, seuraamisen ja ilmestyksen. Tosiasia on, että Jumala yhä tahtoo saavuttaa eksyneen ihmiskunnan. Ja Hän etsii uskovaa, luottavaa kansaa, jonka Hän voi muotoilla omaksi, suurimmaksi evankeliseksi työkalukseen.
Meidän Herramme ei käytä enkeleitä todistajina Hänen kunniastaan. Hän käyttää kansaansa. Ja Hän tahtoo valmistaa meidät erityiseksi, "ainutlaatuiseksi" lajiksi (katso 1Piet. 2:9). Hän odottaa todistavansa Sanansa meidän elämissämme, niin että maailma uskoisi sen, kun me julistamme sen. Hän haluaa esittää kansoille, jotka eivät usko, sellaisen uskollisen kansan, jota kovat ajat ovat koetelleet, syvien koettelemusten särkemän kansan, jotka silti jatkavat Häneen luottaen.
Me näemme Jumalan etsivän sellaista kansaa Gideonin aikaan. Kun Gideon julisti kutsun vapaaehtoisia varten taistelemaan midianilaisia vastaan, tuhannet israelilailaiset vastasivat. Mutta Herra kertoi Gideonille, "Sinulla on kanssasi liian paljon väkeä, antaakseni Midianin heidän käsiinsä... Julista siis kansan kuullen näin: 'Se, joka pelkää ja on arka, palatkoon takaisin ja väistyköön'" (Tuom. 7:2-3).
Jumala kertoi Gideonille, "Jos kukaan, joka on peloissaan, käskekää hänen mennä kotiin. Minä en anna armeijani olla pelon turmelema." Jumala oikeasti käännytti vapaaehtoisia pois armeijastaan. Kerralla lähetettiin 22 000 epäilijää kotiin. Gideon vähensi olennaisesti vapaaehtoisten lukumäärän kymmeneen tuhanteen, mutta Jumala kertoi hänelle, että heitä oli vieläkin liikaa. Lopulta Herra asettui kolmeen sataan koeteltuun taistelijaan.
Tämän pitäisi kertoa meille jotain. Kun Herra etsii evankeliumin sanansaattajia, joita Hän voi lähettää maailmaan, ei Hän ota palvelukseensa kirkkoja, joiden penkit ovat täynnä pelkääviä, epäileviä, koettelemattomia ihmisiä. Ei Hän etsi voimakkaita, vaikuttavia uskonnollisia järjestöjä tai korkeasti koulutettuja luennoitsijoita. Jumala käyttää järjestöjä ja korkeasti koulutettuja, mutta heissä itsessään ei ole niitä resursseja, joita tarvitaan Jumalan koetelluille ja testatuille sanansaattajille.
Niin, mitä tarvitaan saavuttamaan eksynyt ja satuttava maailma? Pieni sotilaiden armeija, joka on pestattu kovuuden ja koettelemusten koulussa. Jumala etsii niitä, jotka tahtovat tulla koetelluiksi. Niin Hän värvää kaikki, jotka haluavat tulla koetelluksi tulella, joiden uskon Hän saa jalostaa ja tuoda esiin kuin puhtaan kullan.
Läpi palvelusvuosieni minä olen huomannut erään kaavan useimpien kristittyjen elämissä. Melkein heti sen jälkeen, kun Jumala pelastaa meidät, Hän johtaa meidät koettelun erämaahan. Tämä oli totta jopa Jeesuksen elämässä. Kun meidän Herramme nousi ylös siitä vedestä, jossa Hänet kastettiin, Henki johdatti hänet erämaahan, missä Häntä koeteltiin (katso Luuk.4:1-2). Sama asia tapahtui israelilaisillekin. Ei Jumalan kansaa vapautettu Egyptistä sen nopeammin kuin heidät johdatettiin erämaan kriisin partaalle.
Miksi näin? Siksi, koska Jumala etsii kansaa, joka luottaa Häneen koko maailman edessä mahdottomissa tilanteissa. Ja voit olla varma, että maailma katsoo, kun Hänen palvelijansa kestävät koetukset ja testit tarttuen kiinni uskoon.
Me näemme tällaisen luottamuksen Danielin esittämänä. Danielin kateelliset hallituskaverit suunnittelivat ansan häntä vastaan, taivutellen kuningas Dareioksen kieltämään rukouksen kolmeksikymmeneksi päiväksi. Aivan kuten hänen vertaisensa odottivatkin, Daniel ei totellut kieltoa ja jatkoi rukoilemista kolme kertaa päivässä. Vaikka kuningas Dareios kunnioitti Danielia, hänen oma julistuksensa pakotti hänet heittämään tämän hurskaan miehen leijonien luolaan.
Daniel oli ollut täysin tietoinen siitä, että kiellon tottelematta jättämisen rangaistus oli kuolema. Silti hän ei milloinkaan lopettanut rukoilemista, koska hän luotti Jumalaan. Hän tiesi, että Herra haluaa nähdä hänet koettelemuksensa kautta.
Läpi tämän koettelemuksen, kuningas Dareios tarkkaili Danielia huolestuneena. Hän oli yrittänyt kaikkia mahdollisia keinoja pelastaa Daniel, mutta hän yksinkertaisesti ei voinut. Lopulta, juuri ennen kuin Daniel heitettiin leijonille, kuningas rohkaisi häntä, "Sinun Jumalasi, jota sinä lakkaamatta palvelet, pelastakoon sinut" (Dan.6:16). Tuona yönä kuningas ei voinut nukkua. Kirjoitus sanoo, että "Meni palatsiinsa ja vietti yönsä paastoten" (6:18).
Jos kerrot maailmalle, että Jeesus on sinun Herrasi, sinun pelastajasi ja parantajasi, Jumala, joka voi tehdä mahdottomia, he tarkkailevat sinua nähdäkseen, kuinka toimit mahdottomissa tilanteissa. Heidän silmänsä ovat liimaantuneet jokaiseen, joka kerskaa Jumalan hyvyydestä, voimasta ja kunniasta. Ja myös paholainen katsoo, toivoen uskomme kaatuvan.
Psalmin kirjoittaja kirjoittaa, "Kuinka suuri on sinun hyvyytesi, jonka talletat pelkääväisillesi ja jota osoitat sinuun turvaaville ihmislasten edessä" (Psalmi 31:19). Mikä on tämä "suuri hyvyys", jonka Jumala asettaa niille, jotka luottavat Häneen läpi vaikeiden aikojen? Se on läpäisemätön, loistava todistus maailmalle, että sinun uskosi selviytyy jokaisesta tilanteesta.
Kuinka Jumala vastasi Danielin uskoon? Hän sulki noiden nälkäisten leijonien suut. Seuraavana aamuna huolestunut kuningas Dareios oli aikaisin hereillä, nähdäkseen, oliko Jumala vastannut Danielin rukouksiin. Hän juoksi nopeasti leijonien luolalle ja "Hän huusi Danielille murheellisella äänellä... Daniel, sinä elävän Jumalan palvelija, onko sinun Jumalasi, jota lakkaamatta palvelet, voinut pelastaa sinut jalopeuroilta?" (Dan.6:20).
Tämä on edelleen ajankohtainen kysymys. Kuten Dareios, maailma ikävöi nähdä todistuksen Jumalan varjelevasta voimasta. Ja se kysyy jatkuvasti meiltä, kunnes Jeesus tulee, "Oi kristitty, minä näen sinun palvelevan Jumalaa uskollisesti. Sinä paastoat, rukoilet ja todistat Hänen kunniastaan ja voimastaan. Silti, olet nyt elämäsi koetuksessa. Kerro minulle, onko Jumalasi kannattanut sinua tämän koettelemuksen läpi? Mikä on todistuksesi nyt, kun olet leijonien luolassa?"
Voit kuvitella Dareioksen ilon, kun hän kuuli Danielin äänen huutavan, "Kuningas eläköön iankaikkisesti! Minun Jumalani on lähettänyt enkelinsä ja sulkenut jalopeurain kidat, niin etteivät ne ole minua vahingoittaneet" (6:21-22). Daniel oli elossa ja voi hyvin. Silti en usko, että tämä jumalallinen palvelija nukkui tyynesti läpi yön. Daniel ei ollut yli-ihminen, yhtään enempää, kuin mitä me olemme tänä päivänä. Ja meidän Jumalamme ei odota meidän toimivan luonnottomasti, kun kohtaamme sellaisia kriisejä. Meidän pelon tunteemme sellaisten hetkien aikana ovat normaaleja.
Minä olen sitä mieltä, että Daniel vartioi ja rukoili koko yön. Joka kerta, kun leijona haukotteli paljastaen hampaansa, Danielin täytyi äänettömästi huutaa, "Minä luotan edelleen, Herra. Minä uskon, että Sinä suljet tuon eläimen suun." Hän piti lujasti kiinni uskostaan. Ja Kirjoitus kertoo meille, "Ei hänessä havaittu mitään vammaa; sillä hän oli turvannut Jumalaansa" (6:23).
Yksi mies luotti Jumalaan ihmisten silmien edessä. Ja se vaikutti koko valtakuntaan. Raamattu julistaa: "Kuningas Dareios kirjoitti kaikille kansoille, kansakunnille ja kielille, mitä koko maan päällä asuu... Minä olen antanut käskyn, että minun valtakuntani koko valtapiirissä vavistakoon ja peljättäköön Danielin Jumalaa. Sillä hän on elävä Jumala ja pysyy iankaikkisesti. Hänen valtakuntansa ei häviä, eikä hänen herrautensa lopu. Hän pelastaa ja vapahtaa, hän tekee tunnustekoja ja ihmeitä taivaassa ja maan päällä, hän, joka pelasti Danielin jalopeurain kynsistä" (6:25-27).
Näetkö, mitä Dareios sanoi tässä? Hän ylisti Jumalaa, ei ainoastaan Hänen luonnollisista ihmeistään, vaan koska Hän oli vapauttanut Danielin kuolemasta. Tämän pakanakuninkaan täytyi nähdä ainoastaan yksi uskova, joka todella uskoi siihen, mitä saarnasi. Ja sen seurauksena hän julisti, "Minä näin miehen joka kantoi todistusta Jumalastaan. Hän ei milloinkaan epäillyt. Ja Herra vapautti hänet helvetin voimista."
Jatkuu..
Sananl. 8:17 Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.